![]() |
![]() | Nyheter | ![]() | ![]() | Artiklar | ![]() | ![]() | Bloggar | ![]() | ![]() | Forum | ![]() | ![]() | Bilder | ![]() | ![]() | Annonser | ![]() | ![]() | Recensioner | ![]() | ![]() | Länkar | ![]() | ![]() | Kalender | ![]() | ![]() | Medlemmar | ![]() | ![]() | Din sida | ![]() | ![]() | Om... | ![]() |

|
![]() |
|
Ämnesverktyg | Sök i detta ämne | Betygsätt ämne | Visningsalternativ |
![]() |
#16 |
|
Men varför inte universal OCH höger isåfall?
Universalgrepp suger INTE. tycker jag iaf. ![]() 10% tvivlar jag på. ![]() ![]() Och för fasen det är väl inte kul att inte kunna använda något bara för att man råkar ha "fel" hand. |
![]() |
![]() |
![]() |
#17 |
|
När jag läste det där om slipa fel - var tvungen att titta på min.
Ja det var naturligtvis inte bra att slipa hur som helst. Tänderna är snedställda inne mot handtget och nästan raka ute i spetsen. De har tänkt till där men visst, så blir det på grund av den minskande vinkeln i skäret ut mot spetsen. Jag vet inte om min bild visar det så tydligt men lite kan man kanske ana. Det är nog något man borde kolla av på en sax man köper, speciellt en begagnad. |
![]() |
![]() |
![]() |
#18 |
|
Enligt Allt för vänsterhänta är 12-15 procent av befolkningen vänsterhänta: http://www.alltforvansterhanta.se/as...elavbefolkning
Här finns även annan intressant läsning om oss vänsterhänta och även en del produkter för oss. Detta innebär om tillgång och efterfrågan skulle styra så skulle åtminstonde var tioende sax på marknanden vara för vänsterhänta och så upplever jag inte att det är. Jag anser att utbudet är sämre än så och priset är, som jag tidigare har nämnt, betydligt högre. |
![]() |
![]() |
![]() |
#19 |
|
Precis, om det är 10% så borde ju 1 av 10 vara vänster. Och om man drar det till 15%, så blir det ju fler..
Jag tror att en del vänsterhänta är personer som helt enkelt fått infinna sig i saker och försöker använda produkter som egentligen är fel. Men jag är en sådan som har svårt för sånt, utan det måste vara rätt. Och när det gäller sax så är det ju så att jag är starkare på vänsterarmen och så är det tusenfalt bättre precision. Så jag tar hellre och klipper saxen med vänster hand även om det gör ont/klämmer i handen (pga fel formad handtag) än att försöka klippa med min dåliga högra hand. Jag har fått svar från fiskars och de svarade att de inte har vänstersax alls, bara en standardsax med röd handtag och ingenting annat. Sicksacksax finns inte heller med universalhandtag. Dåligt sa jag. |
![]() |
![]() |
![]() |
#20 |
|
Saxen jag har "ser" bra ut men den är för slö, dvs när man klipper så blir det ludd på kanten och glöm det om jag ska försöka klippa i något annat än stärkt bomullstyg.
![]() Det är bra att det finns butik för vänsterhänta som länken ovan, men jag vågar inte köpa för det är samma märke som min skitsax. Nu är det säkert så att min är måndagsexempelar eller felslipad, men jag har känt på min sax och konstaterat att greppet inte är vidare skön. Metall tung och så är hålet lite för rund dvs för hög för fingrarna och dels för liten för att det ska få plats med fingrarna på bredden. Då klumpas fingrarna ihop oskönt i den större bågen och kläms. |
![]() |
![]() |
![]() |
#21 |
|
Jag googlade på pinking shears univsersal softgrip och fick det här:
http://www2.fiskars.com/Sewing-Quilt...8#.UK6h0Ibp7Tp FISKARS! Vad är det med dem? På den svenska sajten finns det INTE men på den amerikanska. Man blir så indignerad. Det finns tydligen inte vänsterhänta i Sverige, men i USA? Visst är det universal men är det universal så är det universal..... ELLER, jag kanske blev för glad nu. det kanske är softgrip MEN för högerhänta ändå? Ja det är väl så, jag blev för ivrig nu. :/ |
![]() |
![]() |
![]() |
#22 |
|
Här kommer jag och lägger mig i. Ser inte denna universal ut? http://www.amazon.com/Famore-771-8-5...3744981&sr=1-7
Hittade lite annat intressant att läsa om dessa saxar http://jimsharp.blogspot.se/2008/02/...ng-shears.html |
![]() |
![]() |
![]() |
#23 |
|
![]() Tackar Lottan! Den sidan hade länk till en mycket bra pdf om slipning.
|
![]() |
![]() |
![]() |
«
Föregående ämne
|
Nästa ämne
»
|
|
Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 08:42.