![]() |
![]() | Nyheter | ![]() | ![]() | Artiklar | ![]() | ![]() | Bloggar | ![]() | ![]() | Forum | ![]() | ![]() | Bilder | ![]() | ![]() | Annonser | ![]() | ![]() | Recensioner | ![]() | ![]() | Länkar | ![]() | ![]() | Kalender | ![]() | ![]() | Medlemmar | ![]() | ![]() | Din sida | ![]() | ![]() | Om... | ![]() |

![]() |
#16 |
|
Aha det visste jag inte ang blixt.Då får man ställa ut sina alster o fota i dagsljus---bra tips.
Jag har en blomma på min Canon 450d men jag ska som sagt läsa på lite. Har fått en ny mobil oxså så det är mkt att lära. |
![]() |
![]() |
![]() |
#17 |
|
Hej
Blomman på Canon kamera är för närbilds tagning finns på flera systemkameror också. Den är för macro fotografering är det då objektivets närgräns och förstoringsgard som gäller som begränsningar. Det bästa med tyger är att inte använda kameras inbyggnad blixt. Bilden upplevs som platt och hård. Foto ut i dagsljuset är bäst. Men så nu på vintern då man inte har tillgång till dagsljus kan man använda en ex spotlight som ljuskälla. på dom flesta digitala kamera kan ändra vitbalansen i bilden så att den inte blir gul (Det beror på att en glödlampa, spotlight har ett gultsken, lysrör kan upplevas som gröna) Under vitbalansinställningar finns det en ikon som ser ut som en glödlampa, ändra till den (glöm bara inte att ändra tillbaka annars blir det blå bilder ute) Ett annat tips är att spänna upp vitt tunt tyg på en ram (ca 30-50 cm diameter) och hålla mellan ljuskällan och motivet så försvinner skuggor. I fotovärlden kallas det för diffuser. Tänk på att använda ett stativ eller vila kameran på en rispåse som kan staplas upp med ett par böcker så har du ett hemma gjort stadig "staviv" till kamera som funkar på ett bord. Hoppas att det blev något nytta med detta tips och inte en massa svamlade. Marie |
![]() |
![]() |
![]() |
#18 |
|
Men är det inte på själva objektivet som man kan se blomman då, om det är systemkamera? Min 350D hade i alla fall ingen speciell knapp för ändamålet.
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#19 | |
|
Citat:
![]() Själv har jag en Sony alfa 200 (digital systemkamera) och använder flera olika objektiv till den (mest gamla minolta objektiv) Använder Photoshop Du har nog fått de flesta mest nödvändiga tipsen redan. Själv slarvar jag lite när jag fotar grejer som jag lägger ut här. Lägger ner mer tid på själva alsterna, men när jag fotar till fotosidan så är jag mer noggran och då tar jag också fler bilder. www.fotosidan.se är för övrigt en bra sida om man vill lära sig mer om fotografering. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#20 |
|
Det är det jag menade med min kamera, min dåvarande, sålde den. Att man inte alltid har knapp med blomma på sin kamera och att man måste ha annan objektiv då.
Vad gäller program så använder jag photoshop 7.0 jag vägrar byta upp mig. ![]() Men man kan nog köra grunderna i de flesta program nu för tiden så det är bara en smaksak och hur man gör. Jag tycker att www.picnik.com är rolig förresten, gratis online fotoediteringsprogram. Vissa saker (mest larviga dekorationer) måste man betala för, men grunderna är gratis. |
![]() |
![]() |
![]() |
#21 |
|
Jii, tjejer, vad ska man säga?
Det viktiga är väl att man fotar hyfsade bilder på sina alster vi lägger ut på sysidan, det i sig är väl ingen fotoutställning? Jag har en skitkamera ![]() Att vilja lära sig fotografera med sin nya kamera och få tips och idéer är väl jättebra, men inte ska vi väl behöva gå fotokurs för det vi ska lägga ut på sysidan? God fortsättning! ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#22 |
|
![]() Jii, tjejer, vad ska man säga?
Det viktiga är väl att man fotar hyfsade bilder på sina alster vi lägger ut på sysidan, det i sig är väl ingen fotoutställning? Jag har en skitkamera som förövrigt gått sönder och jag måste köpa en ny; men nån fotograf blir jag aldrig! Dessutom har jag inget bildredigeringsprogram och jag är grymt oteknisk; jag blir glad om jag lyckas få upp bilderna på sysidan!!! Att vilja lära sig fotografera med sin nya kamera och få tips och idéer är väl jättebra, men inte ska vi väl behöva gå fotokurs för det vi ska lägga ut på sysidan? --------------- Svar Tänk att man alltid ska bli missförstånd av någon..... Ta det inte så att man behöver vara proffs bara för att lägga upp bilder... Det va inte det jag menade. Då har du missuppfattat mig helt. Men tack Ni alla som fattade grejen med frågan.. Har fått såååå mkt hjälp. Synd bara att ngr tror att man ska vara proffs för att lägga ut bilder. |
![]() |
![]() |
![]() |
#23 |
|
Nej, jag tror inte man behöver vara proffs för att lägga ut bilder här - tack och lov! Men din fråga berörde faktiskt syidans alster:
1. Vad använder Ni för Kamera när Ni fotar Era alster? 2. Vad använder Ni för fotoprogram? 3. Något tips om att få bra bild på föremålet? 4. Något du stör dig på i bildhanteringen av hantverk? Det var inte på nåt sätt meningen att stöta dig, får väl skylla mitt missförstånd på att jag är trött,förkyld och egentligen borde ligga i sängen.../M |
![]() |
![]() |
![]() |
#24 |
|
[QUOTE=Svar
Tänk att man alltid ska bli missförstånd av någon..... Ta det inte så att man behöver vara proffs bara för att lägga upp bilder... Det va inte det jag menade. Då har du missuppfattat mig helt. Men tack Ni alla som fattade grejen med frågan.. Har fått såååå mkt hjälp. Synd bara att ngr tror att man ska vara proffs för att lägga ut bilder.[/QUOTE] Kan inte se att du blivit missförstådd det minsta! |
![]() |
![]() |
![]() |
#25 |
|
Nej precis!
Och även om man har skitkamera kan man åtstadkomma lite bättre om man lär sig grunderna. ![]() Och jag rekommenderade www.picnik.com då behöver man inte ha någon program installerat, och inte heller betala. Man gör det online och det är hyfsat intuitivt! Så man ska nog inte ta illa upp av det som skrivs här, utan istället ta åt sig innehållet. Om det är svårt är det bara att fråga. Finns många här som vill hjälpa! Och det är det som vi gör i denna här tråden. ![]() Bästa tips är dock: gå ut i dagsljus. ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
Taggar |
bilder, fotografering |
«
Föregående ämne
|
Nästa ämne
»
|
|
Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 23:30.