Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Symaskiner > Allmänt om symaskiner
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Notiser

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2008-10-04, 07:46   #16
Nefertari Nefertari är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jun 2007
Inlägg: 532
ojoj, hoppas någon på konkurrensverket alt konsumentverket råkar få tag i denna tråd....

Vi är ju medlemmar i EU, varor ska kunna röra sig fritt och inte ska väl konsumenter straffas för att de köper från ett annan eu-land.....låter konkurrenshämmande för mig iallafall.

Självklart är garantiärenden en helt annan sak. Men oavsett: om en symaskinshandlare är seriös så tycker jag att han/hon ska reparera maskiner som kunder kommer med-oavsett- var de kommer ifrån. Självklart betalar vi som kunder för utfört arbete, delar osv. Sedan ska de inte skinna oss för att vi köpt maskin utomlands. Nää, fy jag blir bara argare när jag skriver detta.

Vore bra om vi kunde få namnen på de affärer som vägrar reparera maskiner som ej är köpta i Sverige. Då kunde vi åtminstone bojkotta dem eller försöka anmäla dem till konsumentverket för att se vad de säger. Självklart kan man inte anmäla för hörsägen så det måste ju vara ett fysiskt fall. Dvs någon som gått dit med sin "utländska" maskin och fått nej. Eller någon som frågat och fått klart nej.

Jag har precis beställt från 'England och skulle jag hamna i den situationen att den går sönder och garanti eller liknande inte skulle gälla/småsak som gått sönder osv och inte få lämna in den bara för att den inte är köpt i Sverige, ja då tänker iallafall jag inte tveka att anmäla till ARN, om inte bara för att få utrett vad som gäller egentligen....


Jag skulle gärna köpt maskin i Sverige- men jag är inte så oekonomisk att jag betalar ca 2000 kr mer!! Och vad ska säljarna skylla på? Konkurrensen inom eu ska ju vara likvärdig....

Jag är inte helt insatt i alla regler men för mig låter det konstigt att de bara kan vägra...allihop. Skulle min symaskinsaffär vägra- ja då handlar jag aldrig mera något där och skulle varna andra för dem. De har kanske rätt att vägra (?) men jag har också rätt att betacka mig för dem då. Konsumentmakt!

oj, nu tror ni att jag är en konsumentgalning! Ville bara få fram att det enda vi kan göra är att inte handla från dem som inte behandlar oss bra/rätt. Inga kunder- inga inkomster- ingen affär...
Nefertari är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-10-04, 11:31   #17
ichigo ichigo är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2005
Inlägg: 3 988
Nej jag tycker du är ingen galning.

Jag skulle gärna vilja ha lista. Någon sorts "svarta lista". Självklart med bekräftade dåliga säljare inte bara rykten för det förstör mer än det hjälper.

Jag tycker också att om man bor i EU och köper inom EU så borde det bara fri konkurrens? Jag vet inte. Det är faktiskt extremt. Vi är inte så inneslutna längre. Vi tänker inte längre bara till staden, inte till Sverige, utan vi tänker globalt.

Jag har också köpt en engelsk maskin och det vore jättedumt om man inte kan få den lagat här (mot rimlig penning, förstås).

Vissa personer tycker att det är okey att betala 2-3000 kr mer, för man får personlig service och hjälp. Men jag tycker att jag får lika bra service via email från det företaget jag köpt från. Ja, rentav bättre service än vissa svenska butiker?! (snäll och inte grinig)

Det enda jag tycker är lite svårt med att köpa online är just att prova maskiner innan. Men nu finns det mängder av recensioner och så finns det alltid möjlighet att testa någon annanstans.
ichigo är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-10-04, 13:28   #18
Sotis Sotis är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jul 2007
Inlägg: 1 332
Jag har aldrig varit med om att bli tillfrågad om var jag köpt maskiner när jag lämnat in dem för service/reparationer.
Är det ett storstadfenomen tro? Små verkstäder i små orter (som jag bor i) kanske inte kan vara lika kinkiga som i större städer?
Sotis är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 07:15.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons