Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Symaskiner > Overlock / Coverlock
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Notiser

Svara

Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2008-04-24, 08:23   #16
Bibbi Bibbi är inte uppkopplad

Hmm
Hastighet? Möjligen om du kör så fort
att trådarna inte hinner binda i varandra, prova.
Jag kör saktare över kraftiga sömmar, men mer för att inte riskera nålbrott.

Trådspänning ? Har du skarven mella fram- och baksida av overlocksömmen på kanten?
Den skall inte synas varken på fram- eller baksida.
Rör då inte 3 och 4 från vänster.
1 och 2 är nåltrådar dessa kan du prova att höja
något. Fast sömmen blir mindre elastisk då.

Har du provat med strechnål eller bara med standardnål?

Blir sömmen vågig av att du har högre pressarfotstryck kan du prova att höja diffirentsialmatningen till 2.

Något boktips har jag tyvärr inte.

Sen kan du jo prova hej vilt bara du vet
ursprungs inställning.
Maskinen blir inte förstörd av det.

/Bibbi
Bibbi är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-04-24, 09:14   #17
EmmaThePemma EmmaThePemma är inte uppkopplad

Jag tror jag ska testa stretchnålar, måste åka och handla dessa bara. Då är det samma nummer men HS, inte sant?

Ska göra lite bättre testmaterial, så slipper jag upptäcka bristerna varenda gång jag syr på riktigt, det är ju faktiskt lite deprimerande.

Tänkte också på att jag kanske ska släppa på trådspänningen på vänstertråden, istället för att ha den lite högre, då borde det ju bli enklare för tråden att bli fångad, eller vad tror du?

Ibland undrar jag ifall jag inte skulle ha satsat på Berninas värsting med automatiska grejer överallt . Men å andra sidan så med den enklaste enkla lär man sig ju vad apparaten gör, istället för att bara sy... men å tredje sidan är det ju bara sy man vill...

Återkommer med resultat efter stretchnålsbytet!

Och tråd 3 & 4 sitter jättefint mitt i den klippta skarven.
EmmaThePemma är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-04-24, 09:55   #18

Ja det står H S på strechnålar.

Prova med både högre och lägre trådspänning på nåltrådarna.

Du kanske inte behöver köpa en värsting
Finns ju mellanting.

Det finns ju alltid en anledning till att
en maskin är dyrare.
Med de allra fiffigaste spetsfinneserna
kan man klara sig utan helt klart

Mixtra inte med 3 och 4. Att få sömmen att
binda rätt kan vara knepigt.

/Bibbi
Gammal 2008-04-25, 10:45   #19

OK, nu har jag testat 2 olika inställningar med 2 olika nåltyper.

Jag fick tag i Pryms nålar för Jerseytyg.

Om jag använder universalnålarna strl 80, trådspänning 5-5-5-5 blir overlocken fin utom över sömmar. Samma inställningar fast trådspänning 4-5-5-5 blir vä nåltråd lite öglig på baksidan, med klarar av sömmarna.

Motsvarande test jersey strl 80: trådspänning 4-5-5-5: vä nåltråd lite öglig, klarar ej riktigt av sömmarna. Vid trådspänning 5-5-5-5 klarar maskinen inte ens av att overlocka ihop vä nåltråd vid bara vanlig söm

Det verkar som att jag antingen får mixtra med trådspänningen över sömmar, eller acceptera öglor vid vänster nåltråd. Eller finns det något mer jag kan testa? Kortare stygnlängd kanske, har ganska lång stygnlängd nu eftersom jag har maximalt pressarfotstryck.
Gammal 2008-04-25, 11:10   #20

Ja du Emma.
Verkar väldigt knepigt.
Klart att du kan prova olika stygnlängd.
Kommer inte på något mer att prova.

En service kanse?

Bernina har 3 års garanti tror jag (kolla för jag är inte säker på det)
Har den tiden gått?
Om inte så skulle jag inte tveka.

Tråkigt att du inte får ordning på din
maskin. /Bibbi
Gammal 2008-04-25, 11:17   #21

Tack för ditt tålamod Bibbi,

ja, en service kanske. Garantin gick ut för några månader sedan, och grejen är att jag inte reflekterat över att det är ett maskinfel... Men det är ju mycket möjligt att en service skulle hjälpa mig om jag vill ha den riktigt bra.

Det känns (och har egentligen alltid känts) som att så fort jag är nästan nästan i hamn att få den perfekta sömmen, bara jag ändrar något litet (stygnbredd, längd, differentialen, trådspänningen whatever), så är det något annat som blir fel. Ungefär som den där sketchen om en man som stänger ena bildörren och den andra öppnas. När han stänger båda samtidigt öppnas bakluckan istället.

Nå, jag kan ju göra hjälpligt snygga sömmar i alla fall, men jag tycker det är så konstigt att nålarna gjorde en sån himla skillnad (och åt fel "håll" dessutom). Skulle kunna testa 90-nålar, jersey, men jag kan inte tänka mig att det skulle bli bättre. Men man vet ju aldrig.

Tack i alla fall!
Gammal 2008-04-27, 09:25   #22

Nu ÄNTLIGEN har jag hittat inställningar som funkar för både sömmar och overlockande av kanterna.

Jag hittade en blogg, där bloggaren har angivit sina inställningar för olika material, jag utgick från hennes inställningar och hittade något som funkar för min maskin:

universalnål 80, differential 1.5, trådspänning 4-4-4-3.5, kniv ca 1.8, stygnlängd 3, pressarfotstryck medel.

Nu gäller det väl egentligen bara att lära mig overlocka ihop tyg direkt, utan att sy raksöm först. Jag har i alla fall hittat något som funkar för velour på min maskin, och kanske lärt mig ett och annat om maskinen som sådan.

Bibbi, jag tror ändå att trådledarhöjningen var förutsättningen för att hitta dessa inställningar som funkar, så jag vill än en gång tacka för detta tips!

/Emma
Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 20:35.