![]() |
![]() | Nyheter | ![]() | ![]() | Artiklar | ![]() | ![]() | Bloggar | ![]() | ![]() | Forum | ![]() | ![]() | Bilder | ![]() | ![]() | Annonser | ![]() | ![]() | Recensioner | ![]() | ![]() | Länkar | ![]() | ![]() | Kalender | ![]() | ![]() | Medlemmar | ![]() | ![]() | Din sida | ![]() | ![]() | Om... | ![]() |

|
Notiser |
![]() |
|
Ämnesverktyg | Sök i detta ämne | Betygsätt ämne | Visningsalternativ |
|
![]() |
#1 | |
|
Citat:
Tycker du ska testa att byte till trikånål för det har hjälpt mig när jag har haft samma problem...har ju inte samma maskin men ändå. /Bellatrix |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
|
Hej! Några synpunkter:
-Du borde inte sy med raksöm i trikå, men eftersom det bara är dockkläder kanske det funkar ändå. Om det inte är barn som leker med kläderna. Jag skulle välja smal sicka sack istället. -Trikånål nr 75 absolut! -Minska presarfotstrycket lite. Klipp bredare sömsmån (och klipp bort lite efter sömnad) Det gör att griparna får bättre tag i tyget. Vilket gör jämnare bättre söm på alla sätt. -Ett annat tips om du har svårt att komma igång när du skall sy en mindre det. Veva handhjulet för hand några stygn så att tråden sitter fast i tyget. Håll "börjatråden" sträckt bakom presarfoten, dra lite försiktigt. /Bibbi |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
|
Nu har jag testat med standardpressarfoten i metall (tycka inte om!) men det blev ingen större skillnad.
Satte in trikånålen. Visserligen hra jag bara 80 och 90 av sådana, och jag tog med 80. Usch, maskinen arbetade så hårt då, kapow kapow kapow kändes det. Ibland fastnade det. Tyget hotade ofta med att dras ner/upp. Då känns det smidigare med vanlig 70-75 nål.. Visserligen har jag hittills inte fått hoppstygn, men det känns inte bra. Kanske man ska åka och köpa smalare trikånål och testa. Tråkigt bara att det är så dyrt med nålar i sverige. Men testa måste man ju, sen kan man smälla av en beställning på ebay som vanligt. Har ett stort gäng av 75-nålar hemma. ![]() Bibbi: Jag syr inte till barn. Mina kläder är till för samlare. Blythe-dockor samlardockor med pris därefter, så det är nog ingen risk att kläderna köps för barn. ![]() Jag syr för det mesta smal sicksack när jag syr strumpor eftersom de töjs mer när man tar på/av dem. Men tröjor kör jag rakt eftersom det blir finare utseende utanpå. Pressarfottrycket vill jag gärna minska, men nej det går inte på denna här maskinen. Men jag tror nästan det blir större problem med löst då eftersom tyget hotar att hoppa upp och ner när man syr. ![]() ![]() Bredare sömsmån skulle definitvt funka att testa på sid/ärmsömmar etc. Men det går tyvärr inte när jag syr stickningar 1 mm från kanten. ![]() Jag håller alltid i tråden när jag börjar sy, oavsett tyg. Tycker att det blir finare början då. Men här hjälper det tyvärr inte SÅ mycket. Här äts tyget upp resolut med fel nål.... Med tunnare nål går det lite bättre, men som sagt, hoppstygn. Och hoppstygnen händer lite här och var, inte i början. Hmmmmmmmmmmmmm. ska nog också ta o se om jag har någon extremt fin nål.. 60... eller så! ![]() Nu när jag tänker efter så hade jag också problem med mycket tättslagen bomullstyg (vanlig, men jättefint vävt) jag köpt en gång. Inte hoppstygn, men arbetar mycket tugnt, och ibland hotas det ätas upp. Och det var också för längesedan då maskinen fungerar helt bra annars. hmmmm. Får leta upp bit av det o se hur den reagerar nu! |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
|
Jag hittade trikå 75 nål. Men nej, lika tungt, usch! kapow kapow kapow! stackars motorn. Och tyget äts ibland upp.
Det känns som om när man syr med uddstött nål. Nej, jag tror faktiskt att det är bättre att köra med jättetunn och spetsig nål i så tättslagen tyg. Har hittat Schmetz Sharp på ebay, ska nog köpa några 60.. Hittade tyvärr inga 60-70 nålar hemma. Men,men. Jag vill gärna köpa testnålar innan jag köper från ebay... Är det någon som vet var man kan köpa Sharp-nålar i Göteborg? Eller åtminstone hel pack standard med bara 60or? (eller 60-70) (schmetz självklart, de andra märken duger inte) |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
|
Har nu åkt till närmaste sybutik och köpt nålar. Hittade universal 60-nålar. (och trillingnål! måste ju testa - på andra tyger förstås)
Petade in 60-nålen. Det går mycket lättare för maskinen att sy (inget kapow kapow tung maskin), dras inte ner. MEN.. Hoppstygn.......... Vad 17 får man göra då. 75 jersey ger knappt om alls några hoppstygn, men osmidigt att sy, mycket tungt för maskinen - kapow kapow kapow.. 60 vanlig nål - går fint och bra, lätt att sy runt. äter inte tyg. Men hoppstygn!!! Ja, jag kanske får ge upp och ta med åbäket till symaskinsagenturen o fråga! Som sista depserat åtgärd ska jag sätta in fet-tjock nål och ser hur skiten reagerar. ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
|
Som jag tolkar det i tråden så har du relativt smal sömsmån?
Prova vik ett tyg som följer med utanför sömsmånen. Det gör att pressarfoten får ett jämnare tryck på tyget och matar bättre. Värt ett försök efter alla dina andra ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
|
När man får hoppstygn kan det bero på att undertråden är ojämnt spolad. Kan det bero på det tror Du?
Och som sagt, det är viktigt att matartänderna på båda sidor får arbeta och föra fram arbetet. Annars tar det i pressarfoten och det är inte bra. På min ena symaskin kan man ändra nålläge, höger eller vänster. Då lägger man tyget kant i kant med pressarfoten, väljer nålläge långt ut till höger och då får man en väldigt smal sömsmån. Hoppas det kommer att lyckas för Dig. |
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
|
Intressant om spolen. Hmm, jag har sådär 30 spolar. Några av metall också. Spolade på 2 olika maskiner. (självklart samma märke) Men nej samma problem med alla.
![]() ang sömsmån Jag måste tyvärr säga att jag syr liksom mitt på tyget på testlapparna, och nej hoppstygn där också. Jag testade tvillingnål bara för att prova lite.. nej det är inte bra det här, hoppstygn! På lakansväv! Nej då är det definitvt något fel! Jag har precis skrivit ihop text jag ska lämna in, med tygprover, båda visa problem, och för att de ska kunna sy på mina tyger... Kanske man kan få be om att få låna bil imorgon. Börjar kännas frustrerande.... Förresten, jag måste få säga tack till er alla som "lyssnat" på min tjat och försöker komma med lösningar. ![]() ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
|
Kan Du använda både metall o plastspolar till Din maskin?
Vad gäller HQ som jag syr på så finns det tre olika modeller på spolar beroende på "årsmodeller". Till de gamla HQ fanns det metallspolar men de går inte att använda i de nyare maskinerna. |
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
|
Helena!
Om du orkar har jag en sak till du kan prova för att undvika hoppstygn. Lossa nålen och låt den sitta lite längre ner. Tryck den inte ända upp alltså. Prova att veva maskinen med handhjulet först. Risk finns att nålen går av. Blir det färre hoppstygn när nålen sitter längre ner, beöver du göra en griparinställning. Detta måste ett proffs göra . Service helt enkelt. /Bibbi |
![]() |
![]() |
![]() |
#11 |
|
Edvina: Det är intressant egentligen, eftersom ena maskinen är från 50-talet och den andra från 80-talet. Men jag har till och med kunnat använda spolkapsel på båda maskinerna. Men självklart använder jag den som följde med maskinen... Och jag märker ingen skillnad på spolar. Det sägs att metall är bättre, men som sagt, ingen skillnad för mig. Generellt försöker jag dock använda det som är avsett för maskinen, och det är nog oftast jag använder plastspolar trots allt för jag har sådär 20-30 st av dem, och bara 3 st metallspolar.
![]() Så det kanske inte är precis samma sak som med Husqvarna, kanske Pfaff har mer konsekvent spoldesign genom tiden? Men jag kan ju inte uttala mig som pfaff-expert, haha, eftersom jag bara haft 3 st olika hittills. ![]() Bibbi, intressant, ja jag har funderat på timingproblem själv, och ja det är ju bra förslag på test du kom med. Jag får testa! |
![]() |
![]() |
![]() |
#12 |
|
Nu har jag testat Bibbis förslag..
Flyttade ner nålen ca 2 mm eller var det 1? äsch svårt att veta precis. Och problemet verkar vara som bortblåst! Ja där SEEEEEEER man! Att de inte ens kollade timingen när de körde service? dumma! Det är nästan så att jag vill serva själv istället... Men men men jag ska inte! *håller på händerna* Måste testa vidare!! |
![]() |
![]() |
![]() |
#13 |
|
Så bra
![]() Kanske det kan räknas som en reklammation på servicen!! Trevlig Fredag kväll allesammmans |
![]() |
![]() |
![]() |
#14 |
|
Japp, garantin på servicen ska gälla. Stå på dig!
|
![]() |
![]() |
![]() |
#15 |
|
Vet ni vad? Jag sket i det här! Jag tog och fixade det själv. Jag visste i alla fall hur man ändrar på nålens höjd (från att ha studerat servicemanualen för den gamla maskinen), inte för att jag gjort det innan, och nu har jag skruvat ner den lite... Verkar gå bra. Verkar ju också logiskt eftersom om timingen blir fel, så är det ofta för att man råkat sy på någonting och det "höjts" upp. Så att sänka den är ju lösningen... Mekanisk maskin är ju inget hokus-pokus.
Om det skiter sig i framtiden så vet jag ju vart jag ska titta på. ![]() "tur" att det också var spolaren som krånglade och inte ville spola (och det fixade dem), annars så har man ju slängt bort 700 kr i sjön. Och så fick man ju maskinen insmord också. Hoppas att inte att allt för många reparatörer får "aaaghh dumma människor som måste pilla själv när de inte vet vad de gör"-känsla nu. ![]() Ha en trevlig helg från Helena som alltid ska pilla på saker. |
![]() |
![]() |
![]() |
«
Föregående ämne
|
Nästa ämne
»
|
|
Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 23:34.