Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Symaskiner > Allmänt om symaskiner
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Notiser

Svara

Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2007-07-22, 17:43   #16
Nima Nima är inte uppkopplad

Jag har en Bernina Virtuosa 153 QE och syr på. Den är underbar. Ljuset, knälyften mm. När jag valde maskin gick jag runt med mina mest svårsydda tyger och provsydde. Bernina vann med hästlängder.

Men jag har inte broderat på en Bernina. Det blev en begagnad Husqvarna Platinum 950E. Broderar snyggt men syr inte riktigt så bra som Berninan. Hq gör hoppstygn ibland i raksömmen såg jag nu när jag sydde gardiner. (Berninan utlånad till dottern).

Problemet för mig är att min Berninahandlare här i stan är så fullkomligt okunnig när det gäller det här med dator och symaskin. Han är en dröm när det gäller att fixa det rent mekaniska och har lagat saker (bl.a. en pedal) som andra gått bet på. Men när man börjar fråga om broderier och datorprogram är han ställd. Han har inte heller dessa maskiner hemma men säger att han naturligtvis kan ta hem men kommer ju inte att kunna svara på mina frågor. När jag någon gång ska byta min Hq mot annan broderimaskin får jag nog åka någonannanstans eller gå på någon mässa. Men klart är att jag kommer att överväga en Bernina!
Nima är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-07-23, 09:16   #17
axyzvslut axyzvslut är inte uppkopplad

Titta på Janomes också jag är förtjust i Janome.
Har själv 2 st MC 11000 och CP 1000.
axyzvslut är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-07-23, 16:48   #18
Gumpan58 Gumpan58 är inte uppkopplad

Överhoppade stygn Nina!

Tack för dina synpunkter. Känner att jag nog börjar närmare åt vilket märke det blir.

Överhoppade stygn - prova byt nål. Det kan vara det som är felet.

Tusen tack Alla snälla !!!

Kram/Gumpan
Gumpan58 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-07-23, 16:57   #19

Berätta mer snälla Ann-Christine x

Hej Ann-Christinex

Tack för att du tog dig tid och svarade.
Har lite följdfrågor.

Har aldrig sett en sådan maskin live.

Vilken modell föreslår du? Varför? Vad kan den? Prisläge? Varför valde du att köpa just din symaskin? Vilken är din drömsymaskin? Hur funkar uppgradering av program m m. Har du kunnat följa med teknikutvecklingen och uppgradera din symaskin? Vad kostar det att uppgradera med programvara och nya borderier osv?

Att sy vanligt! Tunna silkiga tyger. Övermatningen finns inte på alla maskiner.
Har du saknat det på din när du sytt panellängder, silkiga tyger m m
Gammal 2007-07-24, 11:25   #20

Jag väljer alltid maskin oavsett vad jag skall ha den till på den tekniska beskrivningen.när jag valde overlock hade jag inte sett den in live utan handlaren fick ta hem den efter jag läst allt som fanns.
Jag hämtade hem så mycket info det fanns på alla brodyr-sy maskiner av alla märken även det som fanns skrivet på engelska.

Det fanns 2 val huskvarnas färsting eller Janomes 11000.Huskvarnas kostade 59.000:-
Janomes 46.000:-
Min uppfattning är att man får mycket mer för pengarna med Janome.
Maskinen Har en fantastisk presition när den broderar det är en robot enhet som styr det.
Det är den maskin som kan ta emot och brodera den största broderifilen av hushållsmaskinerna.
Broderimodulen är inbyggd med 2 click så är du färdig att brodera.
Du kan editera i symaskinen. Ta upp ett mönster kopiera ,förändra ,byta färger,lägga till text, byta ram, och göra en viss förändring på storleken
Du måste inte ha ett broderiprogram itill datorn (men det är det absolut bästa)
Den hade då marknadens största pekskärm som du kan hissa upp när du syr.Även det största utrymmet för allt tyg om du quiltar,friarm.
Den är användarvänlig,logisk,enkel att använda.
Den är en av värstingarna så både sy och broderdelen kan man göra allt finns inget som jag vet den saknar.
Du kan välja att ha på eller av trådklipp,ändra hastigheten, ha på varning för att undertråden är slut och hur mycket som skall vara kvar när den varnar.Allt blir fantastiskt snyggt.
Detta var min drömmaskin. det enda som jag kanske skulle kunna tänka mig är en ren brodermaskin sk proffsmaskin .men det är helt andra priser.och den här maskinen gör det lika snyggt.
Maskinen har en stor datorkapacitet i sig själv så uppgraderingen är bara att hämta på nätet eller hos janome direkt och ladda hem.
Jag har också digiteizer pro som är det optimala för denna maskin.Du har direkt uppkoppling mellan datorn och maskinen och skickar filen direkt till maskinen med en slad som följer med maskinen bara ett click i programmet. man kan även öppna maskinens mappar och ta bort ändra från datorn.
Uppgraderingen av maskinen och programmet kostar inget om det inte är ett helt nytt program. och ibland följer det då med några nya broderier.
Men en regel är att du köper dinna broderifiler , eller gör dom själv eller plockar gratisfiler lite överallt.det följer med ett litet antal i maskinen. och programmet har ett större antal broderier.
Sy delen Det går utmärkt att sy i alla tyger finns övermatning
Summa : det är en helt fantastisk maskin
Den är även tillverkad i Japan och det innebär att det är högsta kvalitet.
Storlek på¨broderiramar.ca 10x10, ca 20x20,= standard som medföljer.
Har även köpt till 5x5,och 20x30.
Det finns hur mycket som helst att berätta
Om du kan tänka dig en maskin i detta prisläge då tycker jag att det här är det absolut bästa.
Jag har haft den i 1,5 år den har aldrig krånglat.Det pratas mycket om vilka trådar maskinen vill ha .men jag köpte de trådar som jag ville ha sedan provsydde jag och justerade trådspänningen och skrev upp vilket som fungerar bäst och på vilka sorters tyger. så det har aldrig varit några problem.
Den har annars automatisk trådspänning men bara i ett standard fall resten får du justera själv.
Om du broderar med extrema trådar eller vävar.

Senast redigerad av axyzvslut den 2007-07-24 klockan 11:28.
Gammal 2007-07-29, 14:37   #21

Tack, tack!!

För ditt utförliga svar. Absolut så skall jag ta med och själv utvärdera den maskin som du föreslår.

Det låter mycket intressant.
Vad snäll du var som tog dig tid och svara så utförligt. Det handlar ju om väldigt mycket pengar så jag vill absolut om möjligaste att undvika något felköp.

Tack snälla du!!
Önskar dig allt gott i livet!

Kram/Gumpan
Gammal 2007-07-29, 16:00   #22

Det är bara roligt om det uppskattas.
Du får gärna maila och fråga mer om du vill
Och skulle du köpa en likadan kan du alltid fråga mig .
Lycka till oavsett vilken maskin det blir.
Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 13:27.