Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Övriga forum > Fritt Forum
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2006-11-27, 16:21   #16
madde_madde madde_madde är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2006
Inlägg: 206
Citat:
Aminida skrev:
Jamen dåså. Då kan du ju hela liftgrejjen och allt det där. =)

Jag tror nog att en knälång är det bästa ju mer jag tänker på det. Då blir det inte så mycket luftmotstånd. En väldigt lång kjol kanske snor in sig i stavarna när man åker...
mm de tror jag med

jag försöker hitta någon på nätet nu
madde_madde är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-11-27, 16:30   #17
Aminida Aminida är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2006
Inlägg: 80
Annars kan du ju sy en? Kjolar är ju rätt lätta att slänga ihop. ^_^
Aminida är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-11-27, 16:38   #18
madde_madde madde_madde är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2006
Inlägg: 206
Citat:
Aminida skrev:
Annars kan du ju sy en? Kjolar är ju rätt lätta att slänga ihop. ^_^
dessa 2 skall jag kanske köpa

http://www.ellos.se/DetailPages/Deta...oductId=167023

http://www.klingel.se/cgi-bin/klingelse/511386-0

vad tycks?
madde_madde är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-11-27, 16:41   #19
Aminida Aminida är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2006
Inlägg: 80
Citat:
madde_madde skrev:
dessa 2 skall jag kanske köpa

http://www.ellos.se/DetailPages/Deta...oductId=167023

http://www.klingel.se/cgi-bin/klingelse/511386-0

vad tycks?
Den från Ellos tror jag mer på. Se till att köpa en väldigt stor storlek bara.
Aminida är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-11-27, 16:46   #20
madde_madde madde_madde är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2006
Inlägg: 206
Citat:
Aminida skrev:
Den från Ellos tror jag mer på. Se till att köpa en väldigt stor storlek bara.
oki jag skall göra det.
men jag köper nog båda 2
madde_madde är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-11-27, 17:03   #21
madde_madde madde_madde är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2006
Inlägg: 206
tänk om man skulle sticka en underkjol så att man kanske slipper ha skidbyxor.
för att de inte skall klia får man ha en bommuls underkjol först och sedan den stickade underkjolen och sedan kjolen
madde_madde är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-11-27, 17:20   #22
Aminida Aminida är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2006
Inlägg: 80
Jag tror inte på flera lager kjolar när det gäller slalomåkning, du kommer bli grymt kall om du bara har strumpbyxor eller tajts under. Kjolen kommer blåsa upp, och det kommer att blåsa rakt på alla "mjukdelar" och det är inte hälsosamt. Du måste ha täckbyxor eller flera lager byxor som jag beskrev ovan.

Till längdåkning däremot kan du säkert åka i strumpbyxor eller tajts / tunna fleecebyxor under kjolen. Man ska klä sig vindtätt när man åker längdåkning, och ha ett underställ närmast huden som transporterar bort fukten. Men man ska inte ha för mycket kläder! Helst ska man frysa litegranna innan man kommer igång med åkningen.

Tänk dock på att mössa alltid ska vara på, samma med vantar. När man åker längd ska man ha tunna vantar. Man rör sig ju hela tiden, så man behöver inte ha täckvantar såsom man behöver när man åker slalom. Om det är väldigt varmt (mer än fem plusgrader) så kan man väl kanske åka utan vantar. Men i så fall tar man av vantarna när man åkt sig varm.
Aminida är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-11-27, 17:50   #23
madde_madde madde_madde är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2006
Inlägg: 206
Citat:
Aminida skrev:
Jag tror inte på flera lager kjolar när det gäller slalomåkning, du kommer bli grymt kall om du bara har strumpbyxor eller tajts under. Kjolen kommer blåsa upp, och det kommer att blåsa rakt på alla "mjukdelar" och det är inte hälsosamt. Du måste ha täckbyxor eller flera lager byxor som jag beskrev ovan.

Till längdåkning däremot kan du säkert åka i strumpbyxor eller tajts / tunna fleecebyxor under kjolen. Man ska klä sig vindtätt när man åker längdåkning, och ha ett underställ närmast huden som transporterar bort fukten. Men man ska inte ha för mycket kläder! Helst ska man frysa litegranna innan man kommer igång med åkningen.

Tänk dock på att mössa alltid ska vara på, samma med vantar. När man åker längd ska man ha tunna vantar. Man rör sig ju hela tiden, så man behöver inte ha täckvantar såsom man behöver när man åker slalom. Om det är väldigt varmt (mer än fem plusgrader) så kan man väl kanske åka utan vantar. Men i så fall tar man av vantarna när man åkt sig varm.

jag vet det men man kan ju testa något åk med lager på lager men en hel dag ute är ju inte så bra
madde_madde är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-11-29, 16:57   #24
MadWomanInBlack MadWomanInBlack är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2004
Inlägg: 724
Om jag skulle ut i backarna och leka kicksökande dalkulla skulle jag nog köra på enklaste, fotsida varianten i ylle, fyra våder som gör en lätt utställd kjol (jobbigt att göra en vurpa i för snäv kjol), plus mamelucker i något mysigt tyg typ fleece. Ett par rejäla knästrumpor i ylle till det, och valfri överdel, och så är man startklar!

Hmm, man kanske borde försöka skida i kjol i vinter? Blir inte mycket slalom dock eftersom man inte har sådana skidor, men väl en massa längdskidåkning

Sedan är ju frågan, är det -20 som gäller eller strax under nollstrecket?
MadWomanInBlack är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-11-29, 17:01   #25
madde_madde madde_madde är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2006
Inlägg: 206
Citat:
MadWomanInBlack skrev:
Om jag skulle ut i backarna och leka kicksökande dalkulla skulle jag nog köra på enklaste, fotsida varianten i ylle, fyra våder som gör en lätt utställd kjol (jobbigt att göra en vurpa i för snäv kjol), plus mamelucker i något mysigt tyg typ fleece. Ett par rejäla knästrumpor i ylle till det, och valfri överdel, och så är man startklar!

Hmm, man kanske borde försöka skida i kjol i vinter? Blir inte mycket slalom dock eftersom man inte har sådana skidor, men väl en massa längdskidåkning

Sedan är ju frågan, är det -20 som gäller eller strax under nollstrecket?
vi kan säga båda delarna.

vi hade kunnat åka tilsammans. de hade varit kul
madde_madde är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-11-29, 17:31   #26
MadWomanInBlack MadWomanInBlack är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2004
Inlägg: 724
Absolut! Fast det blir svårt att komma ner till Skåne i juletid, och det finns inget scoutarrangemang i närheten heller
MadWomanInBlack är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-11-29, 17:55   #27
madde_madde madde_madde är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2006
Inlägg: 206
Citat:
MadWomanInBlack skrev:
Absolut! Fast det blir svårt att komma ner till Skåne i juletid, och det finns inget scoutarrangemang i närheten heller
men jag skulle kunna åka uppåt i landet senare i vinter men de beror ju på var du bor
madde_madde är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-11-29, 19:10   #28
Erika Erika är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2004
Inlägg: 60
Minns att när det var OS i Lillehammer, åkte folk telemark i invigningen och ner för backen kom tjejerna i kjol (folkdräckt) så vist går det att åka i kjol. Funderar på om inte någon gjorde något freestyle nummer i kjol också, men jag kan nog tänka att de hade ett eller flera lager långkallingar under.
Snyggt var det i allafall att se dem komma ner för backen i sina kjolar.
Erika är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-11-29, 19:12   #29
madde_madde madde_madde är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2006
Inlägg: 206
Citat:
Erika skrev:
Minns att när det var OS i Lillehammer, åkte folk telemark i invigningen och ner för backen kom tjejerna i kjol (folkdräckt) så vist går det att åka i kjol. Funderar på om inte någon gjorde något freestyle nummer i kjol också, men jag kan nog tänka att de hade ett eller flera lager långkallingar under.
Snyggt var det i allafall att se dem komma ner för backen i sina kjolar.
kul! men de minns jag inte men kan tänka mig att de var fint

Senast redigerad av madde_madde den 2006-11-29 klockan 19:44.
madde_madde är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-11-29, 19:36   #30
Aminida Aminida är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2006
Inlägg: 80
Citat:
Erika skrev:
Minns att när det var OS i Lillehammer, åkte folk telemark i invigningen och ner för backen kom tjejerna i kjol (folkdräckt) så vist går det att åka i kjol. Funderar på om inte någon gjorde något freestyle nummer i kjol också, men jag kan nog tänka att de hade ett eller flera lager långkallingar under.
Snyggt var det i allafall att se dem komma ner för backen i sina kjolar.
Jo det går nog, men ska man åka i väldigt MÅNGA timmar så kommer man stå och sitta still massor i liftarna. Jag tror nog ändå mest på täckbyxor underst om man ska hålla på en hel dag...

Men otroligt tjusigt att åka skidor med stil! Särskilt snyggt med telisar och lång kjol. Fast det gäller att man håller reda på vart kjoltygen tar vägen i så fall.

Aminida är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 15:14.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons