Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Övriga forum > Fritt Forum
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2007-01-21, 13:24   #16
virkvarns virkvarns är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2003
Inlägg: 267
Det finns jeans och jeans. Jag skulle inte gå på dop i trasiga eller smutsiga byxor. Jeans finns i alla prisklasser och färger.
Så visst kan man ha jeans på dop.

Lena i virkvarn
virkvarns är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-01-21, 13:52   #17
artesaan artesaan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2006
Inlägg: 163
ettiketsmäsigt är delt HELT FEL att gå kläd i jeans.jeans är ett vardagsplag som ej har not med högtidsklädsel att göra.tycker du skal be din dotter läsa i nogon etiketsbok så att hon ser att det inte fins nogon stans skrivet att det är ok med jeans på dop.tycker du som mormor skal stå på dig i dena sak!!
artesaan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-01-21, 14:40   #18
Lysmaskan Lysmaskan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2005
Inlägg: 252
Bra skrivet Patrik.

Tycker som du. Ska inte jamsa mer här utan stå för min sak--där med basta.

Så här skrev dom på DN http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=1035

Egentligen inte - jeans anses formellt vara ett
fritidsplagg fast det ju inte används så i dag.
Men vill man vara en artig gäst och visa respekt
för de förmodligen äldre släktingar till
dopbarnet som är närvarande så försöker man undvika att ha jeans på dopet.
Magdalena Ribbing
Lysmaskan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-01-21, 20:00   #19
avslutad081031 avslutad081031 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2006
Inlägg: 766
Citat:
Cessi skrev:
Kan du förklara det där?

Det finns inte något borgerligt dop.
Dopet är ett kristet sakrament.
Om det inte är nöddop är det endast präst som kan förrätta det.
Det gör det och det börjar bli vanligare och vanligare. Det kallas oftast för namngivningscermoni, men ibland lite slarvigare för dop trots att det ligger så mycket mer i ordet dop. Det borgerliga dopet har trots namnet lite liknande inslag som det kristna dopet med att det sjungs visor (ibland psalmer) och det läses dikter och man har kalas, barnet presenteras och tas upp i gemenskapen skulle man kunna säga. Även de som tagit avstånd från vår kristna kultur/religion har behov av ungefär samma riter som finns i den kristna traditionen - och det är ju inte så konstigt.

Därför kan man inte längre vara säker på vad någon avser när man säger dop, utan det kan vara en borgerlig cermoni. Har själv inte bevistat någon namngivningscermoni men flera av de som fick barn samtidigt som vi (senast -05) valde att istället för dop ha en borgerlig cermoni.
avslutad081031 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-01-21, 20:12   #20
Cali Cali är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: apr 2006
Inlägg: 154
Det är dock stor skillnad på namngivningsceremonier och dop. Det finns ingenting som kan vara ett borgeligt dop eftersom dopet handlar om att tas upp i Guds församling - inte om namngivning egentligen.
Ett namn får barnet utan kyrka, det registerar man.
Cali är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-01-21, 20:36   #21
avslutad081031 avslutad081031 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2006
Inlägg: 766
Citat:
Cali skrev:
Det är dock stor skillnad på namngivningsceremonier och dop. Det finns ingenting som kan vara ett borgeligt dop eftersom dopet handlar om att tas upp i Guds församling - inte om namngivning egentligen.
Ett namn får barnet utan kyrka, det registerar man.
Det är bara nomenklatur det handlar om - men om du gör en sökning på borgerligt dop t ex på google så ser du att det är många som använder det uttrycket. Därför menar jag att det inte är givet vad en person menar när man säger dop.

Om de sedan "får" kalla det för det eller ej, det lägger jag ingen värdering i. Utöver det så sker ju inte namngivningen vid namngivningscermonin heller (vilket jag heller aldrig påstått, ej heller påstod jag att dop har något att göra med namngivningen) eftersom det är en ren pappersexercis mellan föräldrarna och skatteverket.

Senast redigerad av mariatherese den 2007-01-21 klockan 20:41.
avslutad081031 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-01-21, 20:46   #22
tantelin tantelin är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2006
Inlägg: 22
Ordet DOP har som så många andra ord (språket är en levande organism) värdeförändrats både i betydelse och styrka - och idag är det likställt med att namnge:
"Jag kallas Kajsa men jag är döpt till Karin"
"Vi döpte katten/båten till Miranda"
tantelin är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-01-21, 21:35   #23
Cessi Cessi är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: apr 2005
Inlägg: 900
I och med dopet tas den döpte upp i den kristna gemenskapen.

Ett "borgerligt dop" blir då analogt att man skickar in blanketten med barnets namn till skattemyndigheten så att barnet kan få ett personnummer = ingår i den borgerliga gemenskapen.

Namngivningsceremoni är en namngivningsceremoni och en familjefest. Som du skrev, fylld med både sånger, berättelser, fotografering och fika.

Jag har bevistat en namngivningsceremoni och visst var det högtidligt och fint och trevligt på många sätt. Men det var inget dop.
Cessi är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-01-21, 23:10   #24
Annika74 Annika74 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2004
Inlägg: 271
Eftersom du skriver att hon är en riktig modetjej, så är ju inte jeans och t-shirt (vardagskläder) det hon kommer att dyka upp i.
Nerstoppat i stövlar och med snygg överdel kan jag inte se att det skulle ha någon betydelse. Om jag och mina vänner går på fest är det en stor del av de närvarande som ser sig som uppklädda i jeans och nåt snyggt till det.

Hellre jeans på ett dop än som man ser ibland, män i urtvättade chinos med skjorta och slips till och sen en kavaj som knappt är använd och i ett helt annat skick än byxorna!

Och just klädetikett är väl ändå något man får ta med en nypa salt i många sammanhang. Man ska tex inte bära rött på ett bröllop, för då har man haft ihop det med brudgummen, inga bara axlar i kyrkan... Kom igen! Hur många vackra brudklänningar finns det inte som är axelbandslösa?
Och till exempel till ett vinterbröllop är det ju extremt svårt att köpa festkläder, eftersom mycket av det som erbjuds den säsongen är svart. Så klädetiketten är nog det man mest ska strunta i i det här läget, tycker jag.

Jag tycker att dottern ska gå på magkänslan, stilkänslan och fundera en liten gång till på vad mamma tycker. Men sen bestämma själv!
Annika74 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-01-22, 05:23   #25
avslutad081031 avslutad081031 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2006
Inlägg: 766
Citat:
Cessi skrev:
Jag har bevistat en namngivningsceremoni och visst var det högtidligt och fint och trevligt på många sätt. Men det var inget dop.
Nu svarar jag en sista gång och är förhoppningsvis tillräckligt tydlig. Det är helt ovesäntligt om det "är ett dop" eller inte i dina ögon; människor kallar ibland en namngivningscermoni för borgerligt dop (felaktigt eller ej). Och då det är ganska vanligt idag så kan man inte förutsätta vad någon menar då de säger dop.
avslutad081031 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-01-22, 08:13   #26
Fiffi_S Fiffi_S är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2007
Inlägg: 320
Hejsan!

Jag kan hålla med om att jeans kanske inte riktigt passar på ett dop. Själv skulle jag nog inte sätta på mej jeans om jag blev bjuden till ett dop, inte för att jag själv inte tycker att jeans är tillräckligt fint, men för att inte stöta mej med nån som eventuellt kunde ta illa upp av min "opassande" klädsel.

MEN!
Enda orsaken till att jag tycker att man behöver hålla sig till klädkoder och etikettsregler är ju väl egentligen för att visa vördnad, artighet osv. till övriga gäster och framförallt värdinnan/värden. Eftersom det är din dotter som är värdinna för dopet så kan jag inte se vem hon skulle kunna stöta sig med om hon bröt klädkoden själv och hade jeans.
Det är väl hon som ordnar tillställningen, så att säga, och om man nu väldigt förenklat säger såhär att 'det är "hennes" fest så hon får klä sig hur hon själv vill'

Ja, kanske inte världens bästa sätt att uttrycka sig på, men jag kom inte på hur jag skulle förklara mej bättre, men kanske du förstår vad jag menar?
Fiffi_S är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-01-22, 08:20   #27
artesaan artesaan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2006
Inlägg: 163
Citat:
Annika74 skrev:
Eftersom du skriver att hon är en riktig modetjej, så är ju inte jeans och t-shirt (vardagskläder) det hon kommer att dyka upp i.
Nerstoppat i stövlar och med snygg överdel kan jag inte se att det skulle ha någon betydelse. Om jag och mina vänner går på fest är det en stor del av de närvarande som ser sig som uppklädda i jeans och nåt snyggt till det.

Hellre jeans på ett dop än som man ser ibland, män i urtvättade chinos med skjorta och slips till och sen en kavaj som knappt är använd och i ett helt annat skick än byxorna!

Och just klädetikett är väl ändå något man får ta med en nypa salt i många sammanhang. Man ska tex inte bära rött på ett bröllop, för då har man haft ihop det med brudgummen, inga bara axlar i kyrkan... Kom igen! Hur många vackra brudklänningar finns det inte som är axelbandslösa?
Och till exempel till ett vinterbröllop är det ju extremt svårt att köpa festkläder, eftersom mycket av det som erbjuds den säsongen är svart. Så klädetiketten är nog det man mest ska strunta i i det här läget, tycker jag.

Jag tycker att dottern ska gå på magkänslan, stilkänslan och fundera en liten gång till på vad mamma tycker. Men sen bestämma själv!
måste säga att jag nästan blir förbanad när jag läser sånt du skrev!!
är själv utbildad klädrådgivare(stylist)så området klädetikett är mitt yrke. just sådana som du förstör väldigt mycket av vad etikett är. etiketten fins till för att hjälpa o ge klara linjer för vad som är ok ock ej. det är väldigt nymodigt att inte alls klä upp sig o din instälning till etiketten är väldigt gammalmodig nuförtiden är det etikett som gäller i alla fal i visa kretsar men tyvär fins det ju de som inte tycks förstå sig på det(dålig smak tycker jag)
artesaan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-01-22, 08:31   #28
Fiffi_S Fiffi_S är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2007
Inlägg: 320
Citat:
artesaan skrev:
måste säga att jag nästan blir förbanad när jag läser sånt du skrev!!
är själv utbildad klädrådgivare(stylist)så området klädetikett är mitt yrke. just sådana som du förstör väldigt mycket av vad etikett är. etiketten fins till för att hjälpa o ge klara linjer för vad som är ok ock ej. det är väldigt nymodigt att inte alls klä upp sig o din instälning till etiketten är väldigt gammalmodig nuförtiden är det etikett som gäller i alla fal i visa kretsar men tyvär fins det ju de som inte tycks förstå sig på det(dålig smak tycker jag)
Hur tycker du att man ska göra då när man vid vissa tillfällen "måste" gå runt dethär med klädetikett? Som att man t.ex. inte ska ha bara axlar i kyrkan, men att väldigt många brudklänningar ändå är baraxlade eller att man inte får ha rött på bröllop osv. Är bara nyfiken.

Jag tycker att det är rätt bra med en viss etikett, för som du säger så ger det ju en lite riktlinjer om vad som är passande och inte. Så att man t.ex. inför en fest inte kommer vare sig för uppklädd eller för vardagsklädd.

Men ändå är jag lite benägen att hålla med Annika. Om jag hade dop till mitt barn så skulle jag strunta i om folk tycker att det är opassande att jag har jeans. Är jag värdinnan för "min egen fest" så är det jag som sätter riktlinjerna för klädseln, så tycker iaf jag.
Skulle jag å andra sidan gå som gäst på ett dop så skulle jag ju absolut följa etiketten vad gäller kläder, såvida det t.ex. inte kommit önskemål om ledig klädsel eller dylikt. Som i det tidigare exemplet med begravningen.
Fiffi_S är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-01-22, 08:42   #29
avsl0203 avsl0203 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2006
Inlägg: 1 918
Bara axlar på bröllop trodde jag bara gällde gäster. Eller har jag missat något?

Hittade visst denna artikel som visar att jag trodde fel.

Senast redigerad av MonikaW den 2007-01-22 klockan 08:44.
avsl0203 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-01-22, 09:05   #30
Annika74 Annika74 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2004
Inlägg: 271
Som Fiffi_S säger så tycker jag att värdinnan för sin egen fest själv kan avgöra hur hon vill sätta klädkoden.

Dessutom är det så att folk umgås och rör sig i olika kretsar, med olika klädkoder. En del kommer i ljus sommarkostym till ett bröllop där det är klädsel kavaj (mörk kostym om jag inte missminner mig), en del tar av slipsen så fort de kan. I vissa kretsar är det okej att ha skinnväst på finare tillställningar, på andra har man frack.
Jag tycker att man ska kunna känna sig bekväm och snygg när man är uppklädd, och inte konstlad och tillgjord.

För egen del följer jag klädkoder när jag blir bortbjuden, men vill att mina gäster ska känna sig fina och struntar i vad de har på sig när de kommer till mig.
Annika74 är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 19:56.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons