Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Symaskiner > Allmänt om symaskiner
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Notiser

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2012-11-12, 09:35   #16
bila bila är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: maj 2010
Inlägg: 1 848
Brother Innov-Is 10A och de andra i Innov-Is serien har en spak där man max reglerar hastigheten. Så det går att sy mycket sakta om man vill.
bila är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-11-12, 19:27   #17
JonteH JonteH är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2012
Inlägg: 9
Citat:
ichigo skrev: Visa inlägg
Jag tycker verkligen att du ska ta och provsy. För om du vill ha symaskin som man kan sy långsamt på...
Jag börjar inse att jag verkligen borde provsy...

Citat:
ichigo skrev: Visa inlägg
Sedan tror jag att Husqvarna 2000-serien (iaf några av modellerna) också kan fungera? För de har växlar, i princip de enda hushållsmasdkiner som man kan ställa in 2 olika växlar (till skillnad mot "bara" hastighetreglage). Normal och långsamt men starkare motor, vilket är intressant sak. Men de lider tyvärr av att "kammen" i maskinen (som styr sömmarna) är av plast och går sönder med åldern och vid det här laget är de flesta sönder eller håller på att gå sönder. Men om man fått det utbytt (t.ex. genom att köpa en beg från symaskinsbutik med garanti och fråga om att delen har bytts ut) så håller det säkert i 20-25 år till.
Det låter ju bra. Finns många Husqvarna 2000 till salu på Blocket. Är det svårt att hitta reservdelar till dessa? Finns det några nackdelar med modellen förutom det du nämnde? Finns det nya pressarfötter att köpa?
JonteH är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-11-12, 20:49   #18
bila bila är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: maj 2010
Inlägg: 1 848
Det finns en del pressarfötter att köpa till, med det är nog ganska så begränsat.
Kammarna brukar spricka och dom är svåra att få tag i.
Du kan ställa in två olika hastigheter.
Det finns 4 sömmar per kam, och du måste byta när du vill sy andra sömmar. Plasten i karmarna kan vara spröd på grund av ålder.
Nålen går i mitten och du kan inte ställa den i sidläge.
Stygnbredden är max 4 millimeter.
Visst är husqvarna 2000 en arbetshäst och var en mycket fin maskin när den var ny, men den 40-50 år gammal.

Till Brothern Innov-IS 10A jag tipsade dig om kan du ställa in maxhastigheten steglöst, det finns massor av pressafötter att köpa till.
Du kan sy med nålen i sidled. Och få en stygnbredd på 5 mm.
bila är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-11-12, 21:20   #19
ichigo ichigo är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2005
Inlägg: 3 988
Vad du än gör, köp inte symaskin från blocket tradera, privatpersoner annonser mfl.. För då köper man grisen i säcken. Visst kan man göra fynd, men man borde inte betala mer än någon hundring eller två för sådana symaskiner.

Visst kan man fynda, men då tycker jag att det är mer för folk som redan har symaskin och är intresserad av att pilla och inte vill ha symaskin som funkar bra på en gång.

Så det passar nog inte dig att köpa beg från privatpersoner.

Men däremot köpa beg från butik där maskinen har servats och bytts ut delar så de fungerar ett tag till och man får 1 års garanti på köpet. Det får man knappast från en privatperson. Men kanske om man skriver avtal där man får rätt att få det åtgärdat eller häva köpet om man får problem inom 1 år. Men då är nog inte så många intresserade av att sälja då.

Jag vet att du skriver att du inte vill testsy, det tycker jag är tråkigt när du vill ställa krav på din symaskin att klara av vissa moment. Om du bara v ille köpa symaskin till att göra lite sybehov då och då, t.ex. sy gardiner, laga kläder och sy en och annan grej.. då kan man köpa bara baserat på andras erfarenheter. Men i ditt fall så bör du testsy först.
Det behöver inte bli dyrt. Och du måste inte heller köpa om du testsyr. Säg att du är intresserad av att kika på det och det... Sedan kan du ju säga att det inte var som du tänkt dig, så kan du gå. De kan inte tvinga dig köpa.
ichigo är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-11-13, 06:20   #20
JonteH JonteH är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2012
Inlägg: 9
Citat:
bila skrev: Visa inlägg
Till Brothern Innov-IS 10A jag tipsade dig om kan du ställa in maxhastigheten steglöst, det finns massor av pressafötter att köpa till.
Du kan sy med nålen i sidled. Och få en stygnbredd på 5 mm.
Tack för ditt svar! Jag tittade på amazons hemsida och där är hade maskinen fått ganska dåligt betyg, bara 3 av 5 stjärnor. Har du någon liknande maskin som du kan rekommendera? Gärna med steglös inställning av maxhastigheten!

Tack på förhand!
JonteH är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-11-13, 21:07   #21
JonteH JonteH är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2012
Inlägg: 9
Tack för all hjälp, jag har hittat några maskiner som är av intresse. Alla på listan har justering av maxhastighet och kan göra knapphål. Priset anges i parentes och är i svenska kronor exklusive frakt.
  • Janome SMD3000 (2700)
  • Brother Inno-vis 10 (2400)
  • Husqvarna Emerald 118 (3000)
  • Elna 520 (3800)
  • Bernina Bernette 20 (4000)

Några tips på hur jag ska gå vidare? Jag kan tänka mig att provsy och köpa i butik men vill gärna ha era synpunkter först!

Senast redigerad av JonteH den 2012-11-13 klockan 21:23.
JonteH är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-11-13, 22:05   #22
bila bila är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: maj 2010
Inlägg: 1 848
Tänker du köpa från England, så får du skipa Elna och Janome. Inte för att maskinerna är dåliga, utan för att Janome förbjuder dom att sälja maskiner till Sverige.
Sewingmachines dirct och Gur skickar maskinerna fraktfritt till Sverige, snabba och många nöjda köpare.
SewingmachesDirct skickar med en massa tråd (50 rullar a 1000 meter , saxar och måttband, sprätt, symaskins nålar och spolar. Utan extra kostnad så det är bra att sätta igång och sy när maskinen dyker upp och det brukar den göra på en vecka ibland något snabbare.

http://www.sewingmachines.co.uk/

http://www.gursewingmachines.com/

Läs Brothersmaskinens recensioner har på sysidan.

Senast redigerad av bila den 2012-11-13 klockan 22:17.
bila är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-11-13, 22:43   #23
ichigo ichigo är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2005
Inlägg: 3 988
Tycker fortfarande att det är mycket föroskämt och uselt gjort av Janome att kringgå EU:s regler om import. :/
ichigo är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-11-14, 00:46   #24
kanvas kanvas är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2011
Inlägg: 299
Angående äldre maskiner med s.k. low-shank fötter. Det finns hur mycket som helst att köpa. Nya. Kolla ebay t.ex.


Kolla vad det kostar att serva en äldre maskin, runt 500 kostar det här i gbg, så om man budgeterar för det är det ingen risk att köpa nåt kreatur i någon säck. Ska du sy skjortor så funkar det ju med en raksömsmaskin. De gör bättre raksöm än de zickzackmaskiner (beror på nålplattan). Äldre singermaskiner kan ha mycket högre pressarfotstryck än moderna plastmirakel. Däremot kan de inte sy knapphål, då måste man ha en tillsats. Som är vanlig. Och gör bättre hål än automatiserade. Just sayin..
kanvas är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-11-14, 03:07   #25
ichigo ichigo är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2005
Inlägg: 3 988
Man kan fortfarande köpa grisen om man köper en symaskin vars delar gått sönder av åldern, då räcker inte de 600-1000 kr service kostar.

Annars håller jag med dig om resten.
ichigo är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-11-14, 09:43   #26
kanvas kanvas är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2011
Inlägg: 299
Citat:
ichigo skrev: Visa inlägg
Man kan fortfarande köpa grisen om man köper en symaskin vars delar gått sönder av åldern, då räcker inte de 600-1000 kr service kostar.

Annars håller jag med dig om resten.
Stål och gjutjärn går inte sönder av ålder.
kanvas är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-11-14, 13:21   #27
ichigo ichigo är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2005
Inlägg: 3 988
Nej men om man köper beg för att nämna exempel: Husqvarna 2000.

Men du kanske tänkte på industrimaskin?
ichigo är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-11-14, 16:50   #28
kanvas kanvas är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2011
Inlägg: 299
Nä bara allmänt. Man får köpa rätt.
kanvas är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-11-14, 17:18   #29
kanvas kanvas är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2011
Inlägg: 299
Talking

För övrigt kan man handsy en skjorta. Några av kitons finare skjortor handsys med silke. Fint ska det va!
kanvas är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-11-14, 19:41   #30
ichigo ichigo är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2005
Inlägg: 3 988
Ja. Man får öva länge bara så man kan sy jämna fina små stygn.

Men om man köper osett så kan man även köpa trasig symaskin även om det är 100% metall.. T.ex. så kan man ha pajat nån fjäder (t.ex. trådspänningen) och andra lite svagare delar. Men testsyr man så upptäcker man det. Och har man sytt på symaskinen profesionellt i 40 år så kanske den är lite slutkörd. Har tyvärr haft oturen att köpa en sådan beg symaskin, betalade 3500 för den. Köpte en Pfaff tiptronic 1071 som visade sig varit ateljesymaskin eller något ditåt, motorn stendog och repgubben sa att det skulle kosta många tusen (minns inte riktigt men bortemot 5000 iaf) att byta ut motorn pga att det är dyrare för elektroniska diton.. Visst var det på den tiden jag inte kunde mkt om symaskiners innanmäte. Men det avskräckte mig iaf från elektroniska symaskiner. (det och det faktum att jag helt enkelt INTE STÅR UT att sy på en elektronsik symaskin, usch, nålen ska alltid fortsätta sy även om man vill stanna mitt i ett stygn) Avskyr också elektroniska av den anledningen att om något är lite fel så kan den vägra sy eller sy helt åt helvete fel. På mekaniska kan man i alla fall få symaskinen att sy. På något sätt.


Har en bok som handlar om symaskinshistoria och där står det roliga saker om Singers symaskiner förr i tiden. T.ex. ett gammalt papper med beräknad livslängd för deras symaskin i slutet av 1800-talet... För finsömmerska, för lite grövre saker... ja siffrorna var runt 20 år. Sedan är symaskinen helt slut och man ska ha en ny.
Visserligen var det ju på den tiden då man jobbade typ 12-14 timmar/dag. 6-7 dagar i veckan.
ichigo är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 19:38.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons