Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Tekniker > Quiltning
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Stängt ämne

Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2006-05-07, 21:13   #211
Odette Odette är inte uppkopplad

Jag bestämde mig för ett block jag hittade på nätet och har sytt upp två stycken. Storleken stämmer inte så jag måste öka på och det missade jag naturligtvis på det ena så det blev lite för litet, grrr Men nu har jag fått klämm på hur jag ska göra så nu hoppas jag att de blir bra. Samma hus men olika tyger. Fast idag har jag varit ute i trädgården hela dagen och planterat ut mina änglatrumpeter.
Odette är inte uppkopplad  
Gammal 2006-05-08, 06:42   #212
joolzbenner joolzbenner är inte uppkopplad

hej alla,
jag gjorge mitt första hus för några veckor sen, men efter jag hade sytt det färdigt, hade det krympt! nu har jag hittat på ett nytt mönster, och jag ska göra det lite 'bigger' (?), då kan jag skära det till rätt storlek!
ha det så bra!
kram
joolz
joolzbenner är inte uppkopplad  
Gammal 2006-05-08, 07:35   #213
cmtandersson cmtandersson är inte uppkopplad

Har börjat att sy tre block och alla har blivit olika. Gillar att göra olika saker så jag kommer nog inte att göra två likadana hus. Eller så blir det tidsbrist och så blir alla likadana...

Men det har även varit en massa annat att sy här hemma - så lite tid och så mycket tyg! Men snart så ska jag sy husen. Eller en necessär. Eller kanske en...
cmtandersson är inte uppkopplad  
Gammal 2006-05-08, 17:00   #214
Rae Rae är inte uppkopplad

Oh, va jag känner igen mig...så mycket tyg...så lite tid!
Rae är inte uppkopplad  
Gammal 2006-05-26, 21:20   #215

Jag har en fråga angående renskärning av blocken. Om jag skär rent dem med rätt mått är det risk att sömmarna går upp känns det som. Än så länge har jag bara satt upp alla (två) på väggen utan skära dem. Ska man skicka dem oskurna eller vad? Tre block har jag dessutom skurit av för mycket på, mönstret stämde inte så jag fick rita om det lite.
Gammal 2006-05-29, 10:09   #216
Oddny Oddny är inte uppkopplad

Jag har gjort blocken lite större och jag har zigzagat runt, men det skall inte vara något problem att skära till rätt storlek. Ville inte göra exakt storlek då jag som lite ovan är rädd att blocken skulle bli för små. Hoppas att det går bra?

Mvh Oddny
Oddny är inte uppkopplad  
Gammal 2006-05-29, 10:26   #217

Jag undrar: Var sätter man signaturen och skall det vara både för och efternamn, eller hur är det vanligt att man gör?
Har nu sytt 4-5 hus och jag kommer att gjöra 4 olika hus. Det blir inte lika tråkigt som att sy 16 st hus. Det ska bli jätte kul att se er hus.
Väntar med spänning.

Mvh Oddny
Oddny är inte uppkopplad  
Gammal 2006-05-29, 10:49   #218
hannes hannes är inte uppkopplad

Odette, efter min mening er det OK, hvis man ikke renskärar blokken, netop for at man ikke kommer til at skära for tät på sömmen.
Oddny, man er tvunget til at sätte signaturen i et hörna af blokken på forsiden, det er jo inte som på et täcke, hvor bagsiden er syet på, her kommer bagsidan först senara. Men den skal vel være liten, eller hur? Bare signatur HS t.ex.
Kram
Hanne
hannes är inte uppkopplad  
Gammal 2006-05-29, 15:36   #219
iamia iamia är inte uppkopplad

Hej alla glada! Jag har sytt 6 husblock, alla av samma mall men inget är riktigt det andra likt. Kommer antagligen att sicka iväg några av mina hus i veckan.
Åsa
iamia är inte uppkopplad  
Gammal 2006-05-29, 19:45   #220

Då gör jag som du sa, Hannes, jag skär inte rent blocken utan de är lite för stora istället. Hoppas att det är okej med er andra. Jag tänkte sätta min signatur på dörren.
Gammal 2006-05-31, 12:28   #221

Lightbulb

Tack för bra svar.
Då kan jag känna mig lite lugnare.
Happy sewing.

Mvh Oddny
Oddny är inte uppkopplad  
Gammal 2006-06-01, 10:35   #222
lillepuh lillepuh är inte uppkopplad

Vad betyder ordet hus för var och en?

Ja, jag trodde starkt på mina först uppritade planer om "hus" Gulligt & roligt värre! Provsydde t.o.m några av dem. Men ju mer jag höll på ju mer insåg jag att det var inte det som rörde sig i mitt inre, vid blotta tanken på ordet "hus". Jag gissar att jag kommer att bli bojkottad för mitt "hus", men ni får faktiskt ta det som rör sig i mitt inre, vid blotta tanken på ordet "hus". Nu har jag i alla fall kommit över våndan med ordet hus, så nu gäller det bara att komma till skott, mycket arbete återstår ännu.

Vore roligt att veta hur många det är som gör rena "klipp & syihop"=Blockhusteknik och vilka som kommer att använda sig av blandteknik, eller vilka som kommer att göra rena applikationerna.
lillepuh är inte uppkopplad  
Gammal 2006-06-01, 13:29   #223
iamia iamia är inte uppkopplad

Dom husen smo jag sytt nu är "skär & sy" men jag tänkte testa en del med applikation &så.
Åsa
iamia är inte uppkopplad  
Gammal 2006-06-01, 13:37   #224
Beth Beth är inte uppkopplad

De hus jag sytt är i blandade tekniker, en del i paper-piecing, några med applikationer och några i "skär och sy"-tekniken. Jag har 8 hus färdigsydda, jag sätter initialer och ev extradecor när de övriga 8 också är klara. Jag har inte gjort alla från samma mönster, ca 2-4 av varje husmönster, men de är ändå olika.
Beth är inte uppkopplad  
Gammal 2006-06-01, 14:27   #225

Jag har tre hus färdigsydda och jag gör paperpiecing. Eventuellt sätter jag dit ett litet broderi ifall jag hittar något litet att sätta på taket eller vid dörren. Sen tycker jag att man ska sy sådana "hus" som man själv tycker om, det är väl det som är meningen med en vänskapsquilt? Att de ska se olika ut, annars kan man ju sy 16 likadana till sig själv.
Stängt ämne

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 11:26.