Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Tekniker > Quiltning
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Stängt ämne

Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2006-03-16, 12:47   #166
hannes hannes är inte uppkopplad

Nej stop nu! Det er kun baggrundsfarver, jeg ønsker lidt ensartet. Til den første venskabsquilt blev de også enige om en baggrundsfarve. Der er ingen, der har pratat om samme hus, farver på huse, hvordan husene skal se ud. Tvärtimod er vi enige om fri husblock, fri teknik, om at man kan bruge brodyr og applikation, det er netop kul med olika hus og tekniker.
Og Ingrid, du skal inte provtvätta på 60 grader, der er ingen, der vil tvätta en quilt ved 60 grader!
Når nogen fråga om, hur de märker med penna eller brodyr, så er det vel, fordi de ikke kender til, hvordan de skal göra.
hannes är inte uppkopplad  
Gammal 2006-03-16, 12:53   #167
Oddny Oddny är inte uppkopplad

Citat:
ElisabethS skrev:
Jag tycker inte vi gör det här omständigare än
vad det är.

Husquilt i fri teknik efter eget tycke och smak borde väl räcka. Om sen en del väljer att sy ett enkelt block med enkla medel och en del väljer att smycka sina husblock mer eller mindre, är väl oväsentligt egentligen.

Meningen är väl att alla blocken skall vara olika???
Om inte så är det väl ingen mening med en vänskapsquilt?

Vi har fått riktlinjer som räcker och vill vi sen överarbeta våra block så är det väl ändå upp till var och en.

Ska det vara för mycket diskussioner om vilka hus vi ska ha, hur dom ska se ut, vilka färger det ska vara på himlen, på huset, på gräset, på....... på.....om det ska märkas med brodyr, applikation, med penna eller utan penna.... då vet inte jag om det känns så kul längre. Det hela känns lite för uppstyrt då.

Snälla rara ni. Gör inte den här roliga och trevliga vänskapsquilten mer komplicerad än vad det behöver vara.

Är det fler som känner som jag eller är det bara vintertröttheten som inte släppt än?

Jag ser verkligen fram emot det här men jag vill inte att det skall bli för mycket "om och kring" det hela.

ElisabethS
Jag känner nog lite som du. Vet inte längre om jag klarar av alla krav om hur det ska se ut, vilka färger som ska användas,hur husen ska se ut, att jag har tyger som har rättkvalitet.
Det är så mycket som jag inte har tänk på.
Trodde att det räkte med att välja tema, storlek på block, lagom många deltagare och hur lång tid man hadde på sig att utföra projektet.

Oddny
Oddny är inte uppkopplad  
Gammal 2006-03-16, 13:55   #168
cmtandersson cmtandersson är inte uppkopplad

Jag kan ändra i riktlinjerna lätt som en plätt - bara sammanfattade det som sagts i forumet. Det enda som är viktigt är egentligen att vi gör samma storlek och att det går att tvätta!

Angående namn på blocken så tänkte jag bara att det kunde vara trevligt för att komma ihåg vem som gjort vad men det är ju upp till var och en hur man vill göra.

Jag tycker att det är fritt fram för alla att göra som man själv vill!
cmtandersson är inte uppkopplad  
Gammal 2006-03-17, 11:14   #169
iamia iamia är inte uppkopplad

Tjejer! har vi kommit fram till hur vi ska ha våra hus?? Och är vi 16st?
iamia är inte uppkopplad  
Gammal 2006-03-17, 12:54   #170

For min part kan jeg sige, at jeg er med på retningslinierne, som vi har modtaget. Men jag har funderet en hel del over, om det er det samme, vi har lyst til at sy? Hver og en skal jo kunne se mening med det. Der skal ikke være tvang. Hvis jeg t ex ikke bryder mig om projektet, vil jeg sige fra. Men jeg vil gerne være med til det, vi kom frem til.
Gammal 2006-03-17, 13:12   #171

Det vill jag med,
Tyget räcker det att jag tvättar det lite lätt för hand eller måste tvättas i maskin? Är det inte så att det ska tvättas för att inte krympa olika när det är i hopsytt

Senast redigerad av iamia den 2006-03-17 klockan 13:22.
iamia är inte uppkopplad  
Gammal 2006-03-17, 13:46   #172

Der er olika meninger om det med tvättning. Jeg har sy-veninder, som ikke tvättar bomuldstyger, hvis de har neutrale farver. Men jeg tvättar altid, så er jeg sikker på, at det ikke krymper eller farverne smitter af. Jeg tvättar små stykker ganske let för hand (ellers trevler det for meget, og så er der ingenting tilbage ) Store stykker - ½ meter eller mere - tvätter jeg i maskin.
Gammal 2006-03-17, 14:06   #173
barwin barwin är inte uppkopplad

Jag kunde inte hålla mig. Har redan börjat sy. Det är jätteroligt att tänka ut hus!
barwin är inte uppkopplad  
Gammal 2006-03-17, 14:46   #174
Birgitta-L Birgitta-L är inte uppkopplad

Jag håller med dej Hanne - det får inte bli så att man ställer upp på nåt man inte egentligen vill - för vi gör väl det här för att det ska
vara kul BÅDE att göra och att få

Har själv bestämmt vilket hus jag ska sy o ska hem o räkna på tyg osv i helgen
skönt att få koppla av från allt löne-slit o övertid
Birgitta-L är inte uppkopplad  
Gammal 2006-03-17, 14:47   #175

Ja - og tænk, jeg kan sy 16 olika huse!
Gammal 2006-03-17, 15:08   #176

De ska bli så kul att sätta igång på allvar, tränar just nu. Men som du sa Hanne tänk att få göra 16 olika hus.
iamia är inte uppkopplad  
Gammal 2006-03-17, 21:47   #177
emro emro är inte uppkopplad

Åhhh, att jag inte har sett den här tråden tidigare. Ju längre jag läste i den desto mer sugen blev jag på att delta trots att jag egentligen inte kan nånting om quiltning, men allt går väl at lära sig.
Tyckte det var så himla kul idé med hus.
Får se era resultat istället senare på året.
emro är inte uppkopplad  
Gammal 2006-03-19, 14:44   #178
Syofta Syofta är inte uppkopplad

Hej Emma! Ja, visst blir man sugen på att sy!

Jag följde med och läste med spänning om den förra vänskapsquilten här på Sysidan.
Och nu är jag med i den här!!! Det ska bli kul, jag har aldrig sytt just husmotiv förut. Jag hade helt andra idéer i mitt huvud, men nu tycker jag hus-idén är strålande. Det lär ju bli lite personlighet i varje hus, tror jag.
Jag håller på att titta igenom tyger jag har.
Jag har ingen aning om jag kommer att sy 16 lika eller 16 olika hus! Jag har bestämt mig för att börja med ett och se hur det känns.
Kul är det ialla fall, och en rimlig tid att bli klar på. Det blir lite trevligt sommarjobb också att sätta ihop allting. Jag älskar att sy på sommaren, man kan hålla till lite utomhus, eller sitta och sy på trampmaskinen framför öppet fönster. Men nu är det elektriskt inne mörka kvällar som gäller!
Glada syhälsningar till alla vänskapsqviltare från Åsa ö.
Syofta är inte uppkopplad  
Gammal 2006-03-20, 12:07   #179

Citat:
iamia skrev:
Ok!
Då måste jag nog skaffa mig en linjal med inch mått, min har cm det blir så mycket omräknande och risk för fel annars. speciellt när man annars måste hålla sig mm.
Din danska förstår jag, än iallafall.
Har du mer bra tips på husblock?

är det här en bra linjal?
http://www.lapp-elisa.com/cgi-images...=sallinone.jpg

All-In-One Ruler - Cathy Wierzbicki
Inch-linjal med alla möjligheter! 6x12 inch rektangel + 5,5x5,5 ijnch triangel. Med denna linjal gör du remsor, kvadrater, rektangler och 45 graders diamanter bl.a. med inchmått. Instruktioner och 1 mönster medföljer
Nu har min linjal kommit.
iamia är inte uppkopplad  
Gammal 2006-03-22, 07:29   #180
Birgitta-L Birgitta-L är inte uppkopplad

Nu har jag bestämmt vilket hus jag ska ha
(det finns så måååånga att välja på)
Tar samma "modell" men i olika färger med lite olika detaljer - köper lite nytt tyg att komplettera med i helgen - sen startar jag
Birgitta-L är inte uppkopplad  
Stängt ämne

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 13:42.