Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Tekniker > Quiltning
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Stängt ämne
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2006-03-15, 17:21   #151
ElisabethS ElisabethS är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2005
Inlägg: 877
Man reagerar oftast mot stövet som finns i djur/fågel-pälsar
Tvättar man man tagel så är det inte allergiframkallande.

Tagel finns även i fiolstråkar.

Att man reagerar mot en uppsprättad tagelmadrass beror inte på ämnet från hästen, utan troligtvis av damm, kvalster mm.

ElisabethS
ElisabethS är inte uppkopplad  
Gammal 2006-03-15, 21:12   #152
Odette Odette är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2004
Inlägg: 329
Det var en bra sammanställning Christina. En fråga angående initialer, ska vi ha det eller hela namnet eller är det upp till var och en? Namnet på en brevlåda var ju bra.
Odette är inte uppkopplad  
Gammal 2006-03-15, 21:17   #153
iamia iamia är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2006
Inlägg: 722
Hur gör man med namnet/initialen? Jag kan inte sy för hand,låter knäppt men min nervskada gör att jag inte kan hålla i en så liten sak som en synål, och inte med symaskinen heller.
iamia är inte uppkopplad  
Gammal 2006-03-15, 21:34   #154
Odette Odette är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2004
Inlägg: 329
Jag har brodermaskin så jag kan skriva i ditt namn Åsa när jag får ditt block. Det är inga problem.
Odette är inte uppkopplad  
Gammal 2006-03-15, 22:44   #155
Oddny Oddny är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2004
Inlägg: 94
Citat:
hannes skrev:
Det lyder godt! Betyder det, at vi er enige om hus-block - ikke den samme, men en husblock, og størrelsen 10" ?
Så kan vi koncentrere os om at finde mønstre hver især.:
Hej

Jag har aldrig varit med på ett sådant projekt, så jag har lite svårt att säga vad som är bra och vad som inte passar. Vad jag inte förstår är allt prat om att alla ska ha samma bakgrund, är det inte meningen med det hela att man ska bruka dom färger som var och en själv tycker om?
Inga block borde väl bli så udda i färg att det inte passar ihop med något annat block?
Om det är nått som jag inte har uppfattat rätt, så säg till, så jag kan bli liite klokare.
Jag litar på att dom som har gjort detta förut vet, och att det inte blir svårare än att vi som inte är så vana kan klara av det,
Men.... det ska bli kul.

Mvh Oddny
Oddny är inte uppkopplad  
Gammal 2006-03-15, 23:54   #156
Oddny Oddny är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2004
Inlägg: 94
Citat:
cmtandersson skrev:
Oddny - ska du vara med? Kan du i så fall skicka din adress till mig så skriver jag upp den på listan.

Tagel är hästhår...
Jag har just skickat min e-mailadress til dig nu.
Har haft problem med datorn derför har jag blivit försenat med svaret. Jag vill fortfarande vara med. Ber om ursäkt för att det har dragit ut på tiden, jag hoppas att det går bra endå?

Mvh Oddny
Oddny är inte uppkopplad  
Gammal 2006-03-16, 08:36   #157
barwin barwin är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: maj 2005
Inlägg: 278
Åsa!

Vill du hjälp att brodera ditt namn på ett antal tyglappar som du sedan kan använda i dina block?
Eller har du planer på att ta dig till Uppsala i sommar? Då skulle du kunna brodera på dina block här hos mig.

Barbro
barwin är inte uppkopplad  
Gammal 2006-03-16, 08:52   #158
Birgitta-L Birgitta-L är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2005
Inlägg: 500
även om det kanske inte är det man önskar - så finns det ju färgäkta pennor att skriva med ... jag tycker det kunde vara ok från någon som absolut inte kan brodera
Birgitta-L är inte uppkopplad  
Gammal 2006-03-16, 09:33   #159
hannes hannes är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2004
Inlägg: 282
Oddny skrev:

Vad jag inte förstår är allt prat om att alla ska ha samma bakgrund, är det inte meningen med det hela att man ska bruka dom färger som var och en själv tycker om?
Inga block borde väl bli så udda i färg att det inte passar ihop med något annat block?

Selvklart skal man sy de hus-blocken, man vil, og med den teknik, man önsker. Men hvis baggrunden på alle blocken er alt for olika, blir det samlede indtryk for uharmonisk Husene kan sys i de färger man tycker om. Med en lys "himmel" og evt grønt foran husene bliver der harmoni i helheden.

Senast redigerad av hannes den 2006-03-16 klockan 11:08.
hannes är inte uppkopplad  
Gammal 2006-03-16, 11:10   #160
hannes hannes är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2004
Inlägg: 282
Christina, er vi 16 nu?
hannes är inte uppkopplad  
Gammal 2006-03-16, 11:30   #161
cmtandersson cmtandersson är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2005
Inlägg: 107
Vi har blivit 16 stycken nu ja. Ska hem till min sykompis i morgon och se hur de ska göra. Fanns vissa funderingar att dela på platsen med en väninna och göra åtta block var. Men jag vet inte vems adress jag ska skriva på listan, det får de säga imorgon. Så fort jag vet så skickar jag ut alla adresserna och riklinjerna (en gång till).
cmtandersson är inte uppkopplad  
Gammal 2006-03-16, 11:48   #162
iamia iamia är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2006
Inlägg: 722
Citat:
barwin skrev:
Åsa!

Vill du hjälp att brodera ditt namn på ett antal tyglappar som du sedan kan använda i dina block?
Eller har du planer på att ta dig till Uppsala i sommar? Då skulle du kunna brodera på dina block här hos mig.

Barbro
Det jättegulligt av dig, men jag tror inte jag ska till uppsala i sommar. Åsa
iamia är inte uppkopplad  
Gammal 2006-03-16, 12:04   #163
ElisabethS ElisabethS är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2005
Inlägg: 877
Jag tycker inte vi gör det här omständigare än
vad det är.

Husquilt i fri teknik efter eget tycke och smak borde väl räcka. Om sen en del väljer att sy ett enkelt block med enkla medel och en del väljer att smycka sina husblock mer eller mindre, är väl oväsentligt egentligen.

Meningen är väl att alla blocken skall vara olika???
Om inte så är det väl ingen mening med en vänskapsquilt?

Vi har fått riktlinjer som räcker och vill vi sen överarbeta våra block så är det väl ändå upp till var och en.

Ska det vara för mycket diskussioner om vilka hus vi ska ha, hur dom ska se ut, vilka färger det ska vara på himlen, på huset, på gräset, på....... på.....om det ska märkas med brodyr, applikation, med penna eller utan penna.... då vet inte jag om det känns så kul längre. Det hela känns lite för uppstyrt då.

Snälla rara ni. Gör inte den här roliga och trevliga vänskapsquilten mer komplicerad än vad det behöver vara.

Är det fler som känner som jag eller är det bara vintertröttheten som inte släppt än?

Jag ser verkligen fram emot det här men jag vill inte att det skall bli för mycket "om och kring" det hela.

ElisabethS
ElisabethS är inte uppkopplad  
Gammal 2006-03-16, 12:27   #164
Banshee Banshee är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2005
Inlägg: 149
Elisabeth, jag känner lite som dig. Som den typiska konstnässjäl jag är avskyr jag när saker och ting får för tighta ramar, det hindrar det kreativa från att få komma fram, och utan en viss kreativ frihet känns det inget vidare kul. För det är väl så, det ska fortfarande vara kul?

Själv har jag tänkt att blanda tekniker allt efter lysande ideer, jag ska se till så att allt jag gör går att tvätta och att inget fastnar i saker eller trillar loss, det tycker jag är rimliga krav, eftersom att de är rent funktionella.

jag har funderat på om följade tekniker/material blir "godkända":
- tryck/applikationer/handmålade tyger, detta är något jag pysslat med en hel del, och jag tycker det kan ge ett trevligt djup när man blandar olika tekniker.
- band i organza, dessa är inte i bomull, det är därför jag undrar, jag använder dem gärna för effekter annars och de går att tvätta i 40 grader(jag har aldrig testat 60, men jag får väl ta och prova)

/Ingrid
Banshee är inte uppkopplad  
Gammal 2006-03-16, 12:41   #165
iamia iamia är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2006
Inlägg: 722
Jag läste instruktionerna nyss och tekniken är fri och det ända som är "tvång" är ju att det ska va husblock och str 10inch *10inch + sömsmån 1/4 inch. eller??
Sätt i gång och skapa och ha kul.
Åsa
iamia är inte uppkopplad  
Stängt ämne


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 19:47.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons