Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Symaskiner > Allmänt om symaskiner
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Notiser

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2008-04-04, 21:20   #1
Jacksson Jacksson är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2007
Inlägg: 58
Hoppstygn med tvillingnål

Jag får en massa hoppstygn när jag syr med tvillingnål. Här och var när jag använder den breda och hela tiden (det blir nästan bara ett enda långt stygn) när jag syr med den smala. Men den breda blev det aningen bättre när jag ökade trådspänningen men då blir resultatet fulare. Med den smala blev det ingen skillnad. Vad kan vara felet? Jag har trätt om maskinen åtskilliga gånger, bytt nål och lättat på undertrådsspänningen. Men ingen skillnad. Har fått fina sömmar förut så jag fattar inte varför det inte går nu.
Jacksson är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-04-04, 21:49   #2
JohannaSoreke JohannaSoreke är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2004
Inlägg: 714
Så konstigt!
Jag har oxå varit med om det men jag minns inte hur det rättade till sig... hm...och trådarna löper på varsin sida om spännbrickan och inte för trögt?...

En gång berodde det på att tyget var för tunt så undertråden fick för lätt att dra ihop alltihop och det blev inte bra... men inga hoppstygn...

Kan det vara så att du har för grov tråd? Då vill den ju följa med tillbaka upp igen med nålen eftersom nålen gör ett för trångt hål för att tråden ska bli kvar nere, om du fattar?!

Det borde inte ha med trådspänningen att det blir hoppstygn eftersom man kan sy "stråveck" på det sättet, dvs med hård underspänning så tyget drar ihop sig på rätan och blir veck...

Hm... jag lider med dig och hoppas du hittar felet!
JohannaSoreke är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-04-05, 07:38   #3
Ankungen Ankungen är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2003
Inlägg: 288
Kan det vara så att nålen/nålarna har blivit skadade? Hoppstygn kan bero på det ibland. Har du möjlighet att prova med en ny fräsch nål och se om det blir bättre?
Ankungen är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-04-05, 08:42   #4
Jacksson Jacksson är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2007
Inlägg: 58
Citat:
Ankungen skrev:
Kan det vara så att nålen/nålarna har blivit skadade? Hoppstygn kan bero på det ibland. Har du möjlighet att prova med en ny fräsch nål och se om det blir bättre?
Jag provade med en helt ny men det blev ingen skillnad.
Jacksson är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-04-05, 08:45   #5
perjar perjar är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2007
Inlägg: 18
Prova att öka pressarfots trycket. Det tipset fick jag av min symaskins försäljare när jag hade problem med hoppstygn - och det funkade för mig.
perjar är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-04-05, 08:54   #6
avsl090 avsl090 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2007
Inlägg: 901
Prova också att sy långsamt en del maskiner vill inte att det går fort med tvillingnål. Fungerade för mej! Lycka till!
avsl090 är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 23:43.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons