Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Övriga forum > Fritt Forum
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2007-09-23, 00:40   #1
MadWomanInBlack MadWomanInBlack är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2004
Inlägg: 724
Mat-tips sökes: Ska bo inomhus utan kyl/frys fredag-söndag

Så här ligger det till. På fredag åker mina två kompisar och jag till Uppcon för en helg där vi blir fullproppade med japanskt media. Äta måste man ju under tiden, även om man tycker det är viktigare med att kolla på japansk film och cosplay-visningar Det finns inga ugnar eller så heller...

Naturligtvis kan vi äta mackor hela helgen, men då kommer jag aldrig att äta en macka till i hela mitt liv. Äta på McDonalds vill vi inte (yuck!), men vi tar gärna med oss hemlagat som varar ett tag. Så finns det också matbutiker i centrala Uppsala.

Några tips? Vi har fått förslag om hemlagade pannkakor, och baguetter med röra kan man också äta. Jag funderar på att göra onigiri till första dagen, men sedan tar idéerna slut... Uppcon erbjuder rabatter på restauranger och sådant, men lite billigt vill man i alla fall komma undan

Potatissallad är inget alternativ, min ena kompis är allergisk mot det =/
MadWomanInBlack är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-09-23, 07:31   #2
helen helen är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2004
Inlägg: 699
Ni kan ju ta med en kyl väska, fredagsmaten håller sig, det andra i kylväskan. Tänk som så tre dagars picknik, och väl hemma rigtig mat
helen är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-09-23, 07:42   #3
helen helen är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2004
Inlägg: 699
köp en burk skinka, en gurka tomater och tonfisk på burk och glöm inte burköppnaren, det finns även frukt på burk.
helen är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-09-23, 07:44   #4
annemarlen annemarlen är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2003
Inlägg: 647
Det finns massor med goda soppor,både på burk och pulver. Går utmärkt att förstärka med mer pasta eller ris.
Pastasåser finns också. Köp en rökt korv att ha som tilltugg.

När vi fjällvandrar så brukar vi koka tortellini (finns ju med många fyllningar). När den är färdigkokt så häller vi av vattnet och tillsätter 2 dl nytt vatten samt 2 påsar varma koppen, förslagsvis ost&broccoli. Kokar upp...vips så har du en supergod pastarätt. Komplett.

Konserver: Köttbullar, köttfärssås, chili con carne.

Färska rotfotfrukter, wokas och serveras med nudlar.....
annemarlen är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-09-23, 07:46   #5
Neferu Neferu är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2006
Inlägg: 522
För att få mer plats i kylväska kan man frysa in småtetror med juice (mer, festis eller liknande) och ha dem istället för kylklampar. Håller kanske inte lika länge, men drickan kyler övrig mat.
Matiga pajer går att äta både varmt och kallt, bara att dela i portionsstora bitar och slå in i folie.
Frukt är aldrig fel, lite grönsaker kan man ta med och äta som mellanmål.
Eller ta med en vattenkokare och plåga er igenom helgen med varma koppen av olika slag, nudlar i kopp (finns att bara hälla på vatten direkt i styrofonmugg) och liknande.
Neferu är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-09-23, 08:39   #6
sacira sacira är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: mar 2007
Inlägg: 207
Va...?

Det jag tycker är att ni antingen tar med er stormkök eller köper engångsgrill. Det är inte så väldigt kallt ute på dagarna än så länge så man kan gått laga mat ute i det fria runt hörnet ett par gånger. Man kan köpa färdig sallad också. Det är väldigt kalla nätter så maten som man köper på kvällen kan man förvara på balkongen eller i en kasse hängamdes utanför fönster i ett käpp.(tänk på att skydda det från fåglarna). Placera det helst så att morgonsolen inte värmer det. Maten som man förvarar på det här sättet kan man äta hela dagen utan att den blir förstört(mjölk, fil, kött, fisk av alla sorter). Kasta bort maten på kvällen om den blivit varmare än 10 Plus under dagen.
sacira är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-09-23, 09:34   #7
Lillith Lillith är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2006
Inlägg: 1 109
Jag lajvar en hel del och då har man ju också lite speciella förhållanden när det gäller mat.

Mjölk kan man till exempel ta med sig genom att djupfrysa den och slå in den i tidningspapper. Då tar den ungeffär en dag på sig att tina och nästa dag kan man dricka den. Det plus vanlig mjölk i kylväskan så har ni mjölk dom två första dagarna i alla fall och samma knep kan användas för all möjlig mat.
Pajer, som någon föreslog är också en jättebra grej att frysa in. Om ni har den i plastpåse och tinar den i ett solvarmt förnster så får ni den dessutom gratis småljumen, vilket kan vara trevligare än iskall för vissa pajer.

Fast har ni inte för långt till närmsta butik tycker jag ni kan gå och handla det ni behöver efter hand. Det blir mycket mindre bök.
Lillith är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-09-23, 10:10   #8
VivoPlena VivoPlena är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2006
Inlägg: 1 637
Torrmjölk. Kostar lika mkt som vanlig mjölk, väger ingenting. Blandas med vatten. Om ni nu behöver ha mjölk.
VivoPlena är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-09-23, 10:41   #9
MadWomanInBlack MadWomanInBlack är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2004
Inlägg: 724
Oh, kylväska var ett jättebra förslag, ska se om vi kan låna någon

Problemet med att woka och sådant är just att det finns inget kök att woka i. Vi kommer att bo i gymnastiksalar och det enda man vågar göra där är typ att använda en vattenkokare Lika med balkonger och så, det kommer vi inte att ha tillgång till. Om vi har mat kommer den alltså att förvaras i rumstemperatur om vi inte har kylväska =/

Stormkök var en intressant idé, jag ska diskutera med mina kompisar om den

Det pinsamma är att jag är scout, och då ska man liksom ha koll på bra hajkmat och så, men nu är mina kompisar grymt allergiska mot en massa saker så hjärnan har stannat upp gällande idéer. Tack alla!
MadWomanInBlack är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-09-23, 10:57   #10
Ilsefin Ilsefin är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2004
Inlägg: 264
Jag vet inte hur ni tänkt resa dit, men om det är möjligt kan ni ju ta med er en liten mikro. Och då är det ju bara att göra ett antal matlådor hemma och frysa dem, packa i kylväskan och låta den frysta maten funka som kylklampar. Och så kan man göra havregrynsgröt i mikron till frukost

Och så kan man ju komplettera det med frukt och grönsaker. Morötter att skala och äta som de är är jättegott och mättar bra! Och hemmagjord "pizzasallad" och praktiskt eftersom den håller sig färsch mycket längre än tex isbergssallad, och dessutom mättar mycket mer.

/Ilsefin
Ilsefin är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-09-23, 10:59   #11
helen helen är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2004
Inlägg: 699
Talking

du försök inte ensam, dina vänner kan hjälpa till, du klar av tre dagar med deras mat, men dom kan inte äta samma som du, sätt er ner och fundera, annars om dina vänner inte bor nära dig så är ju telefånen uppfunnits sen länge

Senast redigerad av helen den 2007-09-23 klockan 11:03.
helen är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-09-23, 12:08   #12
tk81 tk81 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2004
Inlägg: 99
om ni har en vattenkokare med gömd värmeslinga går det om man vill koka makaroner och korv i den men sen kanske det inte är så gott tevatten längre med det går att köpa en billig vattenkokare för detta endamål
tk81 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-09-23, 16:23   #13
MadWomanInBlack MadWomanInBlack är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2004
Inlägg: 724
Oj, tack för alla svar!

Vi har nu diskuterat fram och tillbaka och upp och ner och kommit fram till att pannkakor är jättebra till åtminstone första dagen. Jag kommer att koka upp resterande ris och göra onigiri. Någon gång kör vi på baguetter med fyllning, sedan undersöker vi ifall mataffären säljer grillad kycklig, för då kan vi göra kycklingbaguetter. Sedan kanske vi kompletterar med restaurang någon gång ifall fantasin tryter, uppcon ska tydligen ha fixat så att man får rabatter.

Är det någon mer som känner att ni har bästa tipset, så har ni chans till och med torsdag kväll, för vi åker på fredag morgon.
MadWomanInBlack är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-09-23, 19:59   #14
spotty spotty är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: mar 2004
Inlägg: 337
jag var på semester i Uppsala för ett par år sedan och då fanns det bra mataffärer i centrum, bl a Hemköp hade en del färdiglagat. Kolla på t ex Livsmedelsaffärer på Eniro-gula sidorna i Uppsala så ser ni vad som finns och var de ligger så ni slipper leta när ni väl är i Uppsala.

Fixa en kylväska och frys in det ni ska dricka (ej läsk, tror inte kolsyran blir så trevlig då). saft, juoce och vatten passar bra att frysa in oc ha som kylklampar. IKEA har plastflaskor som ser ut som kylklampar och kostar 5 kr. Får ni inte tag på sådana så använd 0,5 liters petflaskor. Ni kan även frysa in en del mat och ha i kylväskan. De flesta kylväskor håller kylan rätt bra om man inte öppnar dem i tid och otid.

Med reservation för att mina matvanor inte passar alla så har jag några tips här.

En tub majonäs, 80 %
Friterade fläsksvålar (påminner om chips, fungerar utmärkt som nödmat)
sötmandel
Tonfisk i burk ihop med nämnda majonäs
Fryst grillad kyckling i småbitar som får tina i kylväskan, äts med majonäs.
Frukt
ost i bitar
Hållbar pastasallad: Koka valfri pasta och blanda med olivolja, krydda med basilika (ev färsk), tillsätt t ex coctailtomater, gurka, melonbitar, fetaost...
spotty är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-09-23, 22:58   #15
MadWomanInBlack MadWomanInBlack är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2004
Inlägg: 724
Spotty: Haha, det låter som du har receptet på en matigare version av scoutsnus (består av en påse fylld med bland annat russin, chokladbitar och nötter för den scout som drabbats av dåligt blodsocker).

Vad bra med mataffärer centralt =) Sthlm har ju inget på den fronten, bara Hemköp i Åhlénshuset så vitt jag vet...
MadWomanInBlack är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 13:53.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons