![]() |
![]() | Nyheter | ![]() | ![]() | Artiklar | ![]() | ![]() | Bloggar | ![]() | ![]() | Forum | ![]() | ![]() | Bilder | ![]() | ![]() | Annonser | ![]() | ![]() | Recensioner | ![]() | ![]() | Länkar | ![]() | ![]() | Kalender | ![]() | ![]() | Medlemmar | ![]() | ![]() | Din sida | ![]() | ![]() | Om... | ![]() |

|
![]() |
#1 |
|
Det är en stor skillnad på lolita som det skildras i porrtidningar och liknade och EGL, Gothic Lolita.
Det är som jag skrev tidigare en verklighetsflykt, en protest och det har INGET med sex att göra. Och bara för att man klär sig som en docka och leker med barnsliga attribut så betyder det inte att man inte tar ansvar för vad man gör eller förnekar att man är kvinna. Det är en lek med könsroller. Och jag tycker det är förbannat mycket sundare att som vuxen hålla min hjärna igång med lek än att sakta assimileras in i den grå massan. /L |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
|
Sara J: Självklart finns det olika sorters porr i Japan, precis som här. Däremot är inte porren som fokuserar på det flickaktiga lika rumsren här som där. Jag tror att det beror på att kvinnor i Japan generellt är mer flickaktiga än vad svenskor är därför att deras könsroll ser ut så.
Mina erfarenheter från när jag arbetade i japan är att söthet och flickaktighet premieras, samtidigt som jämställdheten fullständigt lyser med sin frånvaro (när jag bodde där var både incest och våldtäkt inom äktenskapet lagligt). När japanska kvinnor gör sig själva till oskuldsfulla flickor igen utstrålar de även ofarlighet och omyndighet som försvårar jämställdhetsarbetet. Kopplingen mellan boken och modet var mer en fundering än ett påstående. Boken har ju gett upphov till ett lolitabegrepp med innebörden sexuell laddning i kombination med det oskuldsfulla. Sedan dess har begreppet används på olika sätt och i olika sammanhang, bland annat har japanerna lånat det. Därmed är det inte sagt att det finns en sexuell laddning i det lolitamode vi kan se idag, begrepp förändras. Jag har inget problem med att svenska tjejer leker med lolitamodet. Det är jättefina kläder. Däremot finns det stora nackdelar med att låsa in kvinnan i en flickaktig könsroll. Med risk för att slå in öppna dörrar - vilken könsroll som helst är oacceptabel. |
![]() |
![]() |
![]() |
«
Föregående ämne
|
Nästa ämne
»
|
|
Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 03:07.