Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Symaskiner > Overlock / Coverlock
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Notiser

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2006-05-30, 10:50   #1
linssoppa linssoppa är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2005
Inlägg: 4
Vad ska jag välja?

Jag har börjat sy mycket i trikå och har därför blivit sugen på en overlock. Jag vill att den ska ha 4 trådar och kunna sy flatlock. Jag har ont om pengar, så jag vill att den ska vara så billig som möjligt, men samtidigt måste den ju hålla och gå att använda . Vad ska jag välja? Eller ska jag strunta i overlock och fortsätta sy på min vanliga maskin?
linssoppa är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-05-30, 13:50   #2
Pssst Pssst är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: apr 2006
Inlägg: 444
Jag har efter att ha suktat i nästan fem år köpt min första overlock. En kombinerad Babylock. Jag hade fått höra att andra overlockmaskiner var knepiga att trä och att man fick pyssla med måna trådspänningar (min känner av tyget och ställer in spänningen efter det, fråga inte hur det går till för det förstår jag inte...)

Om jag var du hade jag nog fortsatt med min vanliga maskin och köpt ny när jag hade råd.
Pssst är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-06-02, 18:01   #3
Ann-Marie Ann-Marie är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2003
Inlägg: 1 649
Jag köpte en Pfaff 4862 tror jag den heter, den är i alla fall väldigt lätt att trä. Det går fortare för mig att trä om den än att knyta ihop trådarna och dra dem igenom alla ställen.
Den har automatisk trådspänning och syr jättefint. Den har fyra trådar och coverstitch så man kan fålla upp. Den kostade nästan 10000 kr och jag tror nog den klarar ungefär samma saker som den som Babylock med luftträdning kan. Jag hade i alla fall inte råd med Babylocken.
Ann-Marie är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-06-06, 12:01   #4
Pssst Pssst är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: apr 2006
Inlägg: 444
Det verkar ju jättebra, jag hittade nog ingen Pfaff att prova på mässan, för jag ville ju prova alla... och 10 000 är ett bra pris för en kombinerad maskin. Jag gav nog 9500 för min första babylock (den var inte kombinerad) och 13500 för den jag har nu. Men jag fick ju uppgradera genom att bara lägga till mellanskillnaden.
Pssst är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-06-06, 14:08   #5
Ann-Marie Ann-Marie är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2003
Inlägg: 1 649
Det fanns Pfaff på syfestivalen men jag fick inte provsy någon av overlockarna. Tjejen som demonstrerade för mig sydde inte och visade heller utan sa att de "skulle stå som de gjorde" för de hade tydligen sytt en snutt av sömmarna på dem för att visa. Då var jag intresserad av den som hette Coverstyle. Men ingen affär här hade den hemma utan tog bara hem den på beställning! Tuulas Textil i Söderhamn hade 4862 hemma så jag var dit och provade den och köpte den.
De på syfestivalen i Stockholm ville gärna att jag skulle köpa en men när jag inte fick prova eller att de ville visa så inte köpte jag en då inte.
Ann-Marie är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 05:40.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons