Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Mönster och klädsömnad > Kläder
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2006-03-15, 11:31   #16
ErikaH ErikaH är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2006
Inlägg: 7
Tack för tvätttipsen..

Har klippt till kjolen och sytt några sömmar..

Det verkar som min maskin (ja, den är gammal) slirar på tyget och det blir inte så rakt som jag vill ha det.. något tips?

Och sen en fråga om foder.. ska man låta kjolfodret gå ända ner till kjolkanten eller räcker det att fodret slutar vid knäna? (Kjolen L=110cm)

Någon på rak arm som vet hur stor vidd man behöver på fodret för att kunna gå bekvämt? ( Vidd på kjolen är cirka 96cm längs ned)

//Erika
ErikaH är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-03-15, 18:12   #17
TantPernilla TantPernilla är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2006
Inlägg: 34
Jag skulle göra fodret likadant som klänningen. Det brukar jag göra om det inte står annat i mönsterbeskrivningen. Jag brukar göra så att jag låter fodret gå ända ner till fållvikningen och sen bandkantar jag kjolen och syr fast fållen i fodret. Det brukar bli jättebra. Fast det går också att göra en supermal fåll och sy rakt igenom den med raksöm, eftersom dupiontyget är lite grängat. Men då behöver man sidentråd i samma nyans som tyget. Och det blir inte lika snyggt som det andra sättet att fålla.

Att symaskingen slirar, vet jag inte vad det kan bero på. Ta några spillbitar och prova med att justera trådspänning och stygnlängd och se om det blir bättre.

Lycka till!
TantPernilla är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-03-16, 15:15   #18
emilia emilia är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2004
Inlägg: 362
Jag skulle inte sy fast foder kjolensfåll med det riktiga tygets fåll. För att det inte ska dra sig och så, så fållar man delarna för sig. Däremot är det nog en smak sak om man skall ha fodret att gå ända ner eller om det ska sluta vid knäna, det beror ju också på hur genomskinligt tyget är. Däremot skulle jag nog låta fodret ha samma vidd som yttertyget.
emilia är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-03-16, 15:23   #19
Dahlia Dahlia är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2005
Inlägg: 4 350
Jag skulle göra en fåll på kjolen och en på fodret, då kan "bägge röra sig", har man otur så blir det buckligt om de är fastsydda i varandra. Jag brukar nästa fast fodret med långa stygn i sömsmånerna, så det inte snor sig runt benen.
Fodret lika långt som kjolen, och samma vidd som kjolen.
Dahlia är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-03-20, 18:31   #20
TantPernilla TantPernilla är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2006
Inlägg: 34
Om man gör löst eller fast foder beror ju främst på vilken modell klänningen har. Är det väldigt mycket vidd i kjolen skulle jag göra som jag beskrev det. (Det har aldrig blivit buckligt när jag gjort så, men man får ju lov att vara lite noggrann.) Om det är en smalare kjol, så skulle jag nog göra ett löst foder.

Eftersom jag oftast utgår från ett kommersiellt mönster så brukar jag följa de sytips som finns i beskrivningen. :-)
TantPernilla är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 23:58.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons