Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Övriga forum > Leverantörsforum
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2006-02-07, 16:27   #1
Misse Misse är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2005
Inlägg: 196
Tygbutiker på nätet?

Nu har jag gått igenom hela listan med tygbutiker som sysidan.se har. Dessvärre tycker jag att fraktkostnader är alldeles för dyra. Varför är det så? Har beställt andra grejer från utlandet (England och USA) som väger definitivt mer än tyg och frakten har aldrig gått på mer än några pund eller dollar, som mest har jag betalat 53 kronor för frakt.

Hur jag än räknar så blir det alltid billigare för mig att köpa tygerna från lokala tygaffären, fast priserna är inte helt billiga där heller. Är det någon som vet vart man kan hitta billiga tyger med riktigt billig frakt (under 50 kronor)?

Någon som beställt tyger från USA via Ebay.com?
Misse är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-02-07, 16:45   #2
degdala degdala är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2003
Inlägg: 192
Angry frakter

Vi får skylla på vårt svenska postverk att frakterna är så dyra.
Ett paket på högst ett kilo kostar ju 125 kr. Postförskott lägger till 50 kr.
Ett brev på högst ett kilo kostar 40-44 kr.
Man kan slippa postförskott om man betalar i förskott. då brukar det skickas som brev om det inte väger för mycket.
En del firmor brukar reducera frakten, det får man ju kolla upp.
Håller med om att det är dyrt, det måste vara dyrast i världen?
degdala är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-02-07, 17:12   #3
Misse Misse är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2005
Inlägg: 196
Ja, frakten i Sverige är väldigt dyr överhuvudtaget. Fattar bara inte hur det är möjligt och vad gör det rimligt? Så bra service har posten ändå inte..

Har vänner som bor i Finland och när de väl skickar brev till mig, kostar frakten inte mer än ca 9 kronor/brev. Ändå kan dom skicka rätt mycket i brevet innan det blir mer avgifter för det. Skickar jag brev utomlands kostar det genast 10 kronor.

Saken är den att jag gärna skulle betala alla mina saker i förskott (Paypal exempelvis), men företagen i Sverige accepterar inte förskottsbetalning - om man är privatperson. Det är synd att man i Sverige inte har utvecklat näthandeln och att staten inte kan sänka momsen och skatter.. förr eller senare lär Sverige gå under helt..
Misse är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-02-07, 18:18   #4
Tripteaser Tripteaser är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2005
Inlägg: 169
stoff och stil har en superbra affär på nätet och i malmö. www.stoffochstil.se
Tripteaser är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-02-07, 18:44   #5
Bitte Bitte är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2003
Inlägg: 148
Hej,

Det är ju så att frakten från USA är billigare än om man beställer inom Sverige, alltså är det ingen idé att beställa från Sverige. Det enda som kan hända är att paketet åker fast i tullen, men det händer väldigt sällan. Man får inte beställa för mycket åt gången, jag brukar beställa för $30-40 det brukar fungera bra.

MVH
Bitte
Bitte är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-02-10, 14:51   #6
Misse Misse är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2005
Inlägg: 196
Om man beställer saker och ting från USA kan man be företaget/sändaren skriva "gift" eller "free sample" på paketet.. då får tullen inte ta någon avgift på försändelsen. Annars är ju tullavgiften inte så hög.. tror att det är 20% av varans värde (varierar givetvis för olika saker).

Det finns ju till och med företag i USA som kompenserar kunderna i Europa vars paket åker fast i tullen. Ett exempel är

www.strawberrynet.com

Observera att företaget ovan inte heller tar ut någon fraktavgift!! Toppen eller hur?
Misse är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-02-10, 16:13   #7
Adonia Adonia är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2005
Inlägg: 112
Citat:
Misse skrev:
Om man beställer saker och ting från USA kan man be företaget/sändaren skriva "gift" eller "free sample" på paketet.. då får tullen inte ta någon avgift på försändelsen.
Klart de får! Jag är ganska säker på att Tullverket har all rätt att öppna paket eller på annat sätt försöka ta reda på den egentliga situationen, om de misstänker att brott föreligger. För det är faktiskt ett brott att förfalska tulldokument genom att skriva "gift" eller "sample" på något som egentligen är "merchandise".

Enligt min erfarenhet har man ganska stor chans ändå att slippa igenom tullen. Själv beställer jag relativt mycket från utom EU, och jag har bara åkt på tull 6-7 gånger av ungefär 80. Och då har jag aldrig bett säljaren lämna falska uppgifter.
Adonia är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-02-11, 17:01   #8
HelenD HelenD är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2005
Inlägg: 354
Inom EU är det inga extra avgifter som tillkommer förutom frakt och landets momsavgifter som vi privatpersoner ska betala. För företag är det speciella regler för EUmomsen.

Jag har beställt från www.nevtex.co.uk och www.whitelodgefabric.com och fraktkostnaden har varit ett par pund för ca 1 kg tyg. Leverans mellan 3-5 dagar. www.online-fabrics.co.uk har jag själv inte beställt från med vänner i Kanada har det. Leveransen dit tog 2 veckor och Canada Post är inte heller känd för att vara snabb.
HelenD är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-02-11, 17:06   #9
ask ask är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2005
Inlägg: 524
vilka bra tips, helen, tack
ask är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 00:29.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons