Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Tekniker > Stickning/Virkning/ Andra garntekniker
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2014-02-16, 12:59   #1
StinaBj StinaBj är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2014
Inlägg: 2
Mönsterhjälp stickning

Jag har kört fast i ett Dropsmönster (http://www.garnstudio.com/lang/se/vi..._id=17&lang=se), en raglanärm. Det står "Maska av i varje sida på fram- och bakst: på vart 4:e v: 3-0-0-0-0 ggr". Jag kanske är trög, men om jag ska maska av 0 ggr, betyder det att jag ska sticka 0 varv?
StinaBj är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-02-16, 13:39   #2
ninnami ninnami är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: mar 2011
Inlägg: 384
"Maska av i varje sida på fram- och bakst: på vart 4:e v: 3-0-0-0-0 ggr, på vartannat v: 9-15-15-14-13 ggr och sedan på varje v: 0-0-0-4-8 ggr."
Det var en knölig beskrivning. Jag är inte helt säker, men tror att de menar så här: om du tex stickar storlek S så maskar du först av vart 4:e varv 3ggr. Sedan vartannat var 9ggr. Stickar du storlek M så avmaskar du på vartannat varv 15ggr osv.
ninnami är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-02-16, 13:55   #3
Talla Talla är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2012
Inlägg: 135
Jag försöker förklara hur jag läser av beskrivningen. Du har nu dina fram- och bakstycken med armarna i mellan på en lång rundsticka. För storlek S står det att på fram- och bakstycke måste du minska en maska på var fjärde varv 3 ggr och sedan på vartannat varv 9 ggr. Då stickar du 3 varv utan några ändringar och på fjärde varv, 8de varv och 12te varv minskar du en maska i varje sida, sedan minskar du på alla varv med jämnt tal, dvs 14, 16 osv t o m varv 30. Totalt minskar du 12 maskor i varje sida.
För storlek M minskar du 1 maska på fram- och bakstycke 15 ggr på vartannat varv, dvs alla jämna varv from varv 2 t o m varv 30. Då är du klar med alla minskaningar på fram- och bakstycke, eftersom det står 0 för storlek M för minskningar på var fjärde varv och varje varv.
För storlek XL, t ex, minskar du en maska på vartannat varv 14 ggr (första minskning varv 2 och sedan varje jämnt varv t o m varv 28) och på varje varv 4 ggr, dvs varv 29-32.
Lång historia kort :-) så betyder 0 för din storlek att du hoppar över det momentet, i ditt exempel behöver du inte göra minskningar var fjärde varv.
Talla är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-02-16, 20:09   #4
StinaBj StinaBj är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2014
Inlägg: 2
Stort tack för hjälpen!
StinaBj är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara

Taggar
stickning mönster


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 02:27.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons