Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Symaskiner > Overlock / Coverlock
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Notiser

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2013-07-19, 08:49   #1
Figge Figge är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jul 2013
Inlägg: 2
Lightbulb Overlock/coverlock behövs det?

Behöver hjälp med symaskin. Har en mycket begränsad budget. Köper gärna en begagnad.

Jag ska hjälpa min dotter att sy kläder till Cosplay.
Vi har sytt en hel del tidigare men nu är hon drygt 20 år och har högre krav på sömnaden än när hon var tonåring.

För er som vet vad cosplay-kläder innebär så vill jag fråga:
Vilken overlockmaskin kan passa bäst till denna typ av kläder. Det är ju mycket blandade material som ska sys ihop. Från siden till ylle i samma sömn i värsta fall.
Tjocka tyger som kraftig denim till ytterkläder.

En, förmodligen dum fråga men viktig för mig, vad är coverlock respektive coverstisch?

Hoppas får tips av er alla

Agneta
Figge är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-07-19, 09:26   #2
bila bila är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: maj 2010
Inlägg: 1 848
Det brukar gå att sy det mesta på vanlig symaskin. De flesta har olika nyttosömmar. Elastist tyg kan man sy med smal zigsack också. Vilka ssömmar och inställning får man prova sig fram ivarje tyg. Elastiska tyger är väldig olika att sy i.
Visst blir sömmarna finare med overlock och det går snabbare, men det är inget måste.
En overlock klarar istort sett bara att sy raka overlocksömmar. Det det andra behöver du en vanlig symaskin.
Coverlock kan du bara sy coversömmar (covertstich). Du kan sy fuskcover med tvillingsnål på den vanliga symaskinen.
När man syr ihop olika tyger av olika kvaleter och flera lager är en walking fot till den vanliga symaskinen helt suverän.

För att sy både overlocksömmar och cover behöver du två maskiner eller en kombimaskin som man kan bygga om. Prismässigt skiljer det sig knappast något mellan två maskiner eller en kombi. En del av om billigare kombimaskinerna kan vara svåra att få snygg cover på.

En prisvärd overlock är Brother 3034D och köper du den från england hos Sewingmachine direct kostar den 239 pund och pundet ligger runt 10 kr nu.
http://www.sewingmachines.co.uk/brother3034_info.htm
Maskinen brukar dyka upp en vecka senare ibland knappt det fraktfritt och de får ett med ett startkit med tråd och annat du kan behöva för att komma igång.

Starkat och bäst är babylockarna, dyra i köp men helt suveräna att sy på. Begagnade Babylockar är inte lätt att hitta, för det är en som man inte säljer. Dom man ser är oftast jättegamla maskiner.

Har dåligt med pengar så ta dig en funderare om det är en overlock du behöver. Testsy dom tyger du tänkte sy med din vanliga symaskin.
Tänk på att dom behöver 4 rullar tråd, helst behöver man 5 en till den vanliga symaskinen också.

Jag har själv overlock som som jag älskar jättemycket.
bila är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-07-19, 09:32   #3
Figge Figge är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jul 2013
Inlägg: 2
Tack för den uttömande informationen. Jag ska kolla den engelska sidan direkt.
Jag inser att cover.... inte är något jag behöver alls.
Har sytt med tvillingnål tidigare och det har fungerat bra. Men jag tänkte utvecklas lite För några år sedan sydde jag sonens hoppoveraller till fall-skärmshoppning och då var tvillingnålen ett måste för stabila sömmar. MEN eftersom det var denim jag sydde i så blev längtan stor efter overlock.

Dessutom vill jag sy långbyxor till mig själv. Med 184 cm i strumplästen är det ff svårt att hitta snygga designer på byxor om jag inte ska ruinera mig.

Tack igen!
Figge är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 15:14.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons