Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Symaskiner > Allmänt om symaskiner
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Notiser

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2012-12-13, 19:15   #1
krtek krtek är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2010
Inlägg: 347
Var köper man en nytillverkad handvev?

jag har bestämt mig för att konvertera min Husqvarna 12 till en vevsymaskin. Det går att köpa nytillverkade vevar (Hand crank) men ingen av nätbutikerna jag funnit än så länge vill skeppa till Sverige. Känner någon till någon svensk firma som säljer?
krtek är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-12-15, 07:46   #2
EsNadisys EsNadisys är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2012
Inlägg: 564
Hej!

Nån Husqvarna med handvev har jag inte sett nån gång. Det kan förklara bristen på veemaskiner från just Husqvarna. De har inte haft patent på att tillverka sånd. Tramp har funits just från Husqvarna.

I det landet som säljes(hand crank) kan du be nån som besöker det landet köpa på plats. Alternativet är att köpa till ett tredje land och därifrån skeppa det till Sverige. Det kan bli mycket dyrt.
(Handvev Singer finns för nån 200 kr på nätet.)

MVH
EsNadisys är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-12-15, 11:50   #3
carlm carlm är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2011
Inlägg: 472
Freja tillverkades tydligen även med handvev.

"Husqvarna tillverkade Freja-serien mellan 1883 och 1925 och sålde över 200.000 exemplar. Trampvarianten var den vanligaste och fanns i några olika versioner. Den handvevade Freja A6 tillverkades fram till 1915."

http://www.lugnagatan.net/sy/2009/12/valkommen-freja/
carlm är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-12-15, 14:23   #4
EsNadisys EsNadisys är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2012
Inlägg: 564
Källa till uppgifterna saknas. Så långt som till Passagen kom jag. Det som uppges hos passagen hade jag redan sett. De är inte tillförlitliga. Hur kan Husqvarna tillverkat 500 symaskiner och tillkallat de tillbaks och fått 508 st?

Önskar att tekniska museet i Stockholm eller motsvarande i London var källan. De är pålitliga.
När det gäller info om Husqvarna saknas mycket info.

Vi vet också att handvev är opraktiska jämfört med tramp för den tiden, för en hand,som man behöver för att rätta tyget, blir upptagen med hjul och vev.
Det är möjligt att företagen haft vev, men de bytes ut mot tramp eller el av praktiska skäl.
EsNadisys är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-12-15, 14:34   #5
carlm carlm är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2011
Inlägg: 472
Du glömde länka till sidan http://hem.passagen.se/rente/husqvarna/symaskiner.htm

Trampsymskiner är ju klumpiga att transportera, så där är det väl en fördel med handvev som gör den portabel.

Byte av handvev till el är ju väldigt naturligt, eftersom den troligen kan få plats i samma låda/väska efter bytet.
carlm är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-12-15, 14:39   #6
EsNadisys EsNadisys är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2012
Inlägg: 564
Vet inte om Krtek sett detta:
http://www.blocket.se/sodermanland/H....htm?ca=11&w=3
EsNadisys är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-12-15, 17:26   #7
krtek krtek är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2010
Inlägg: 347
Citat:
EsNadisys skrev: Visa inlägg
Jo, det har jag - lockande för Frejan är vacker - men jag tror inte jag har plats för det tyvärr.

Vad gäller att det är en vev till singer så jar jag mätt på min singer 66-1 (som veven ska passa) och måtten är lika på min Husqvarna 12 - därför tänkte jag chansa...

Jag är inte påväg till USA tyvärr... men jag får väl ta och deal lite med mina kontakter i landet i väster.

Kul att min handvev engagerar så!
krtek är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-12-16, 13:28   #8
kanvas kanvas är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2011
Inlägg: 299
Finns nytillverkade handvevssymaskiner. De tillverkas i Kina och Indien för export till utvecklingsländer och för egna marknaden. Afrikanska systugor, indiska skräddare mm använder dem. Säljs under flera olika märken, butterfly är ett. De borde inte va så dyra, typ som en vev med frakt. Du kan ju ha det som reservplan!

Kolla: http://www.ushainternational.com/Pro...nes/#!/subcat8
kanvas är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 20:01.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons