Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Mönster och klädsömnad > Historiskt inspirerad sömnad
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2011-08-30, 13:39   #1
undine undine är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2005
Inlägg: 97
Fästanordning viktoriansk hatt

Hej!

Jag håller på att tillverka en viktoriansk "riding hat" (bild) men blir verkligen inte klok på hur man fäster fast den i sitt hår.

Det verkar inte som att man hade band under hakan på denna modell och jag har testat två olika modeller klämmor (denna och denna) men hatten sitter verkligen inte på plats utan kasar av. Jag har testat att sätta fast 6 st klämmor men de går inte att fästa ordentligt i håret så hatten kasar av så fort man rör sig.

Ni som konstruerar hattar, vilken fästningsanordning väljer ni om ni vill att denna inte ska synas och man inte vill ha band under hakan?

Har googlat massor och läst på om viktorianska hattar men inte hittat någonting om hur man fäste dem i håret på den tiden. Dock måste det inte vara 100 % tidsenligt då jag inte ska visa undersidan, men jag hade hoppats man kunde få lite hjälp på traven...

Någon som har idéer?

Tack!
undine är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-08-30, 14:05   #2
redpoison redpoison är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2011
Inlägg: 15
Vanligen hade de väl ganska så snajdiga håruppsättningar på den tiden, så kanske gick det att fästa hatten i håret med en hårkam. Typ en sånhär : http://www.coco-fashion.dk/images/76...3%A5rkam-t.jpg
redpoison är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-08-30, 15:22   #3
Åsa86 Åsa86 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jul 2009
Inlägg: 305
Jag skulle oxå köra på en sådan hårkam - de används i allt från hattar till brudslöjor och finns att köpa billigt på typ h&m, glitter m.m

tricket är att först trä in kammen i håret från "fel" hål och sedan vinkla tillbaka genom håret - då sitter den supebra fast, och säkrar du även med några hårnålar så borde du kunna stå på händerna i hatten.
Åsa86 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-08-30, 16:49   #4
lövkillen lövkillen är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2011
Inlägg: 231
Hennes teknik kanske avslöjar hemligheten:

http://www.youtube.com/watch?v=zFHEo...eature=related
lövkillen är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-08-30, 18:46   #5
dreamcatcher dreamcatcher är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2010
Inlägg: 255
Jag har ingen erfarenhet av hattar... men har experimenterat en del med med att få frisyren att hålla.
Vanliga hårklämmor sitter bra om man låser den öppna änden med ytterligare en hårklämma. Ser man till att den första klämmans öppna ände hamnar ända längst in i öglan på klämma nummer två och båda klämmorna sitter i vinkel mot hårets riktning och ända längst in mot huvudet så att det sitter i hårrötterna så ska det mycket till för att de ska komma loss.. särskilt om du i övrigt har gjort en uppsättning så att håret inte har lösa ändar. Om du har kortare hår så att lösa ändar är oundvikliga så kanske det kunde fungera att göra en eller två små inbakade flätor tätt intill huvudet under hatten som du kan sätta klämmor i?
dreamcatcher är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-08-31, 00:14   #6
freja71 freja71 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jul 2004
Inlägg: 926
Det är nog möjligt att man hade hattnålar på den tiden.
Man gjorde en håruppsättning och tryckte nålen tvärs genom hatten med håruppsättningen mellan. En "fastnålad" hatt, alltså.

Ann
freja71 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-08-31, 07:10   #7
Fluur Fluur är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2005
Inlägg: 105
Hattnålar är inte så dumma, och finns ibland att få tag på från exempelvis Tradera. Jag använde 3 hattnålar som var drygt 20 cm långa till min sekelskiftesutstyrsel i somras, och då satt hatten bra, trots att själva modellen egentligen bara låg på huvudet.

Men din hatt ser lite nättare ut. Jag skulle nog satsa på att sätta fast den som en brudkrona. Gör några riktigt små öglor längs kanten på hatten (det kanske du redan har gjort?) och fäst den sedan med många hårklämmor av den här typen (bobbypins).
Fluur är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-08-31, 08:15   #8
dreamcatcher dreamcatcher är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2010
Inlägg: 255
Litet kuriosa i ämnet...

"Detta var under det årtionde då de stora hattarna var högsta dammode. Dessa enorma
hattar som damerna på bilden har, bars högt över den stora hårtrulsen, och för att vinden inte
skulle draga iväg med hatten, kördes en s.k. hattnål genom hatten och trulsen. Detta orsakade
oro i spårvagnarna enär någon kanske kunde råka sticka sig på nålen. Därför påbjöds att en
korkrulle skulle anbringas i nålens spets."

Detta står att läsa om en bild från 1909 (sid 6) här -> http://www.lerum.se/upload/Om%20Leru...1_webb_low.pdf
dreamcatcher är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-08-31, 16:47   #9
undine undine är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2005
Inlägg: 97
Citat:
lövkillen skrev: Visa inlägg
Hennes teknik kanske avslöjar hemligheten:

http://www.youtube.com/watch?v=zFHEo...eature=related
Den sortens klämmor har jag ju testat, de håller inte hatten på plats :/
undine är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-08-31, 16:49   #10
undine undine är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2005
Inlägg: 97
Citat:
redpoison skrev: Visa inlägg
Vanligen hade de väl ganska så snajdiga håruppsättningar på den tiden, så kanske gick det att fästa hatten i håret med en hårkam. Typ en sånhär : http://www.coco-fashion.dk/images/76...3%A5rkam-t.jpg
Ja precis, fast jag har inte sett att sådana kammar används för att fästa hattar utan för dekoration i knutar osv. Särskilt med den typ av hatt jag tillverkar verkar det inte som att man hade i kombination med sådana kammar. Inte vad jag sett på film och foto i varje fall
undine är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-08-31, 16:50   #11
undine undine är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2005
Inlägg: 97
Citat:
Fluur skrev: Visa inlägg
Hattnålar är inte så dumma, och finns ibland att få tag på från exempelvis Tradera. Jag använde 3 hattnålar som var drygt 20 cm långa till min sekelskiftesutstyrsel i somras, och då satt hatten bra, trots att själva modellen egentligen bara låg på huvudet.

Men din hatt ser lite nättare ut. Jag skulle nog satsa på att sätta fast den som en brudkrona. Gör några riktigt små öglor längs kanten på hatten (det kanske du redan har gjort?) och fäst den sedan med många hårklämmor av den här typen (bobbypins).
Ahaa, det kanske jag skulle testa!
Jag tror inte sådana små klämmor håller upp. Eftersom jag testat mer rejäla klämmor som ändå inte håller hatten uppe är kanske hattnålar den enda utvägen. Tack, ska spana in!
undine är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-08-31, 18:46   #12
undine undine är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2005
Inlägg: 97
Talking

Jag har nu testat med egentillverkade hattnålar (stark ståltråd jag målat svart och satt pärla på) som jag stack genom hatten och in i min uppsättning. Fungerade perfekt och hatten satt jättebra! Jag förstår fortfarande inte hur man kunnat rida i en sådan hatt, men det sitter rätt bra ändå

Glad!

Tack alla <3
undine är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 19:49.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons