Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Tekniker > Stickning/Virkning/ Andra garntekniker
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2011-01-09, 18:54   #1
Loompa Loompa är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jun 2006
Inlägg: 33
Raglan ärm.

Hej, jag håller på att sticka en bebiskofta med raglanärm.
Denna fråga har varit upp tidigare, men jag har en till fråga.
Mönstret:

Ok: Sätt ärmarna på samma rundst som fram- och bakst där det är avm för ärmhål = 156-168-188-216 m. Sätt 1 märktråd i alla över-gångar mellan fram-, bakst och ärmarna = 4 märktrådar. Fortsätt med slätst fram och till-baka på st samtidigt som det avm för raglan.
Raglan avm: Läs hela avsnittet innan du stickar. Det är 8 avm per v och 2 m mellan avm (dvs 1 m på var sida om märktrådarna). Dessa 2 m = raglanm som slätstickas. Det avm på vart 4:e v uppöver - se avm.tips!
Maska av så här på ärmarna:
3 m 1-2-2-2 ggr och sedan 2 m 5-4-5-6 ggr.
Maska av så här på fram- och bakst:
3 m 0-2-3-4 ggr och sedan 2 m 6-4-4-4 ggr.
OBS! På framst blir raglanavm efterhand överlappad av halsavm, det blir därför inte lika många avm fram som bak - de tal som står ovan gäller avm bak, avm fram görs tills de möter halsen.
Halsringning: Samtidigt när arb mäter 25-28-30-33 cm avm 5-5-5-7 m i varje sida mot mitt fram. Fortsätt avm 1 m mot halsen på vartannat v 4 ggr.

Det är det understrukna jag inte förstår. jag stickar den minsta storleken,

Hjälp snälla...
Loompa är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-01-09, 19:30   #2
Cessi Cessi är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: apr 2005
Inlägg: 900
Du det var inte så himla lätt att tolka det där ...

Jag googlade på beskrivningen och tror att du gör den här koftan.

Precis i början av beskrivningen finns en förklaring om hur man ska göra det som jag kallar raglanminskning och som de kallar raglanavmaskning.

Där det står 2/3 maskor så är det inte bråkräkning utan betyder (nog) att ska du "maska av" 3 maskor så sätter du 3 maskor på hjälpstickan, ska du "maska av" 2 maskor sätter du 2 maskor på hjälpstickan.

Så: Du ska "maska av" 3 maskor en gång och 2 maskor fem gånger. på de styckena som är ärmar och
bara 2-maskors varianten på fram- och bakstyckena (6 gånger, fast inte riktigt så många gånger där fram för det blir "uppätet" av halsringningen).
Och det är vartannat rätt varv du gör de "avmaskningarna".

Så: Håll noga uppsikt på när du ska göra avmaskningen för halsringningen.

Är det fortsatt oklart med nånting så fråga igen!
Cessi är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-01-09, 21:07   #3
Loompa Loompa är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jun 2006
Inlägg: 33
Unhappy

tack för snabb hjälp, men jag förstår inte vad jag behöver en hjälpsticka till först och främst. är det inte som när man minskar maskorna på en sock-tå? " lyfta en r maska sticka en rät och lyfta över. och två r maskor tills efter markeringen?

ska jag sticka tills det är 5 maskor kvar till första markerinegn, och minska 3 maskor där, och sedan sticka två maskor och sedan minska två maskor, och lika på nästa markeringar? då minskas det 10 maskor ist för 8.

sen står det ju att jag ska maska av 3 m 0 ggr på fram och bakstyckena???
Maska av så här på fram- och bakst:
3 m 0-2-3-4 ggr och sedan 2 m 6-4-4-4 ggr.


nä, jag blir inte klok på detta!
Loompa är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-01-10, 18:25   #4
Cessi Cessi är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: apr 2005
Inlägg: 900
I andra storlekar gör man en 3-avmaskning (eller flera) även på fram- och bakstyckena. Men i din storlek gör man det inte.

Jag har förstått det så här med hjälpstickan.

Sätt 2 (eller 3) maskor på hjälpstickan. Sen stickar du ihop första maskan på hjälpstickan med första maskan på vänster sticka, som "sticka ihop 2 räta tillsammans". (Första = den högraste) Sen stickar du ihop nästa "första" maska på båda stickorna och eventuellt även en tredje. Nu ska du ha en maska kvar till markören.
Sticka den, flytta över markören till höger sticka, sticka nästa. Sätt 2 (eller 3) maskor på hjälpstickan (som är en sticka med spetsar i båda ändarna, antingen en speciell sorts sticka eller en vanlig strumpsticka) och så gör du samma sak här. Fast ena gången ska man ha hjälpstickan framför och en annan gång bakom. Kolla på beskrivningen så det inte blir fel.

Så nej, det fungerar inte som en tåminskning. Den här minskningen är "desajnad".
Cessi är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-01-10, 18:39   #5
Loompa Loompa är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jun 2006
Inlägg: 33
tack

Nu förstår jag exakt hur du menar, mamma har varit här och instruerat mig.

Det är otroligt vad hjälpsamma ni är här på sysidan. Tack så jättemycket.

Kram Lisa.
Loompa är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 15:37.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons