Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Tekniker > Stickning/Virkning/ Andra garntekniker
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2009-10-05, 14:35   #1
Sabbie Sabbie är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2005
Inlägg: 399
Question babymössa, hjälp med avmaskning

Okay. ja jag e ju lite dum samtidigt som kanske lite smart, haha, jag förstår oftast inte beskrivningar som jag hittar på nätet om att sticka olika saker, och just nu stickar jag en mössa till min gosse.
Jag avvänder ju strumpstickor, 4st, och en 5:e att sticka med.
Jag har 28 maskor på var sticka.
Nu är ju frågan den, vilket jag inte vet, eftersom jag INTE har ett mönster, hur ska jag avmaska på bästa sätt för att få den rund o fin över huvudet, och inte toppad o lång?
Som jag fattat det rätt så istället som för en vanlig avmaskning där man lyfter över den man maskar av, så ska man sticka ihop två maskor?

Så om någon där ute kan hjälpa mig lite med hur många avmaskningar jag bör göra på var sticka, på vart varv så vore ja tacksam, för ja kan inte riktigt klura ut det själv.
Sorr om de e lite kompliserat men som ja sa, jag är inte bra på o läsa en riktig beskrivning, utan jag provar mig fram o lär mig av mina misstag, men denna gången vet ja inte hur ja ska göra.
tacksam för svar!
Sabbie är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-10-05, 20:03   #2
Cessi Cessi är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: apr 2005
Inlägg: 900
Nånstans har jag läst att den bästa "utväxlingen" är att minska på sju ställen, på varvet. Riktigt varför lämnar jag därhän, eftersom jag inte minns. Det kan ha varit i samband med baskerstickning.

28 maskor på var sticka låter ju då som en utmärkt siffra i detta sammanhang. 4 x 28 = 4 x 4 x 7 = 16 x 7.

Sätt 7 markörer så att maskorna hamnar i 16-grupper mellan dem. (En säkerhetsnål runt sticka fungerar utmärkt så länge stickan är rätt så smal och det antar jag att den är med så många maskor på varvet.)
Så bestämmer du dig för om du vill göra minskningen före eller efter markören och sen kör du. Huruvida du ska minska varje varv eller vartannat (eller börja med vartannat och sen övergå till varje) får du avgöra själv.

Du har alldeles rätt i att när man minskar så här så stickar man två maskor samtidigt, "låtsas" att de är en.

Med denna minskning kommer minskningen att luta åt höger.
På en mössa är det snyggast om alla minskningarna lutar åt samma håll.

Men t ex vid raglanärmar så är det snyggare om ena sidans minskningar lutar åt höger och den andra sidans åt vänster.
För att få lutningen åt andra hållet gör man så här (Här börjar alltså dagens värdlösa vetande, för detta ska du inte använda just nu.): stick in höger sticka i första maskan i lutningen som om du skulle göra en rät maska. Gör inte det utan släpp maskan från vänster sticka. Sticka nästa maska. Drag den lyfta maskan över den stickade (ungefär likadant som en avmaskning alltså). I engelska beskrivningar heter den ssk.
Cessi är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-10-05, 20:18   #3
Syofta Syofta är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2005
Inlägg: 714
Vilket fantastiskt bra svar! Jag vill bara säja att jag skulle minska varannat varv i början, för att sedan i slutet övergå till varje varv. Då borde det bli en fin rund form.
Kör man varje varv i början tycker jag att det kan bli lite väl "avhugget" i formen. Det gäller när det tunt garn och hög masktäthet som här, (för jättegrovt garn måste man maska av varje varv, det blir nästan toppigt i alla fall).
Syofta är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-10-05, 22:27   #4
Sabbie Sabbie är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2005
Inlägg: 399
utmärkt svar och tack så mycket.
Mössan är nu klar, men till min besvikelse så blev den på tok för liten, haha, men jag tyckte resultatet va bra för att vara första gången jag stickar på strumpstickor och dessutom gör flätor som jag aldrig gjort förut utan nyligen lärt mig att göra.
Så nu har jag en liten söt bebismössa drallans och vet inte va jag ska göra med den.
jag kommer att lägga upp en bild på den tillsammans med en beskrivning på hur jag gjorde den, ifall någon annan skulle vilja göra en liknande.
Jag vet ju nu hhur jag ska göra, nu ska ja bara lägga upp rätt antal maskor.
Det är så svårt att komma på eget, men första upplägget jag gjorde la ja upp 44 maskor på var sticka och tyckte det såg så stort ut.
ja nu blev de ju 28 på var sticka o det blev för litet.
haha
Ahja, tack för svaret jag fick!
Sabbie är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 11:47.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons