Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Symaskiner > Overlock / Coverlock
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Notiser

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2009-02-03, 02:45   #1
synu synu är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2009
Inlägg: 5
Question Babylock eller en Elna Pro 5

Hej,
Jag är ny på sysidan och är på väg att köpa en overlock. jag har letat råd här på sysidan för ett köp men känner mig trots det mycket osäker och undrar om någon kan hjälpa. jag syr mycket men har tidigare inte ägt en overlock - och nu behöver jag en.
Har tittat dels på en begagnad Elna lock Pro 5 DC (säljs av privatperson för 2 500 kr, 12 år gammal men körd mycket lite, datoriserad, 4- och 5-trådar).
Dels på en Babylock Imagine (Wave) hos en butik som servar symaskiner och säljer begagnat (maskinen uppges vara i princip ny och säljs för 8000 kr med ett års garanti).
Babylocken känns onekligen både skön att sy på och fantastiskt enkel att trä (särskilt bra med tanke på att jag är nybörjade på overlock).
Elna-maskinen känns lite "hård" att köra, kanske kan det åtgärdas, det vet jag inte. Klarar många olika stygn.
Det är stor prisskillnad förstås, och även på tillverkningsår - finns det trots det någon som kan råda? Har inte hittat någon info/betyg om Elna lock Pro 5 DC och vill inte köpa något dåligt bara för att det har ett lågt pris.
Synu
synu är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-02-03, 07:50   #2
gullum gullum är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2005
Inlägg: 901
Jag har inte provsytt någon av maskinerna.
Men jag skulle ta babylocken.
Dels för att du köper den från affär. Sen är det en mycket bra maskin. Den kostar ju nästan dubbelt så mycket ny. Tror att du skulle bli väldigt nöjd med babylocken. Babylocken har många funktioner som barar finns hos deras maskiner. Sen är det alltid bra att köpa från butik efter som de maskinerna är servade.
gullum är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-02-04, 20:49   #3
Pssst Pssst är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: apr 2006
Inlägg: 444
Jag har en Babylock och tycker att Babylock är overlockarnas Rolls Royce (undantaget Elipsen som är en gammal modell och deras covermaskin, då tycker jag bättre om den kombinerade som heter Evolve). Mitt största argument för den är att den aldrig krånglar. Inga trådspänningar som ska ställas om, diffrentialmatning som man lätt reglerar och lätt att trä. Skulle overlocken krångla så är det bara att trä om den och i och med att den är luftträdd så gör man det väldigt enkelt.

Babylock är dessutom det märke som började tillverka de första overlockmaskinerna för hemmabruk så de har erfarenheten, trots att de numera ägs av Japanska Yuki och inte av det gamla amerikanska företaget. Ja, jag kan bara säga bra saker om Babylocken, vill du veta mer så kan du kolla i min blogg.
Pssst är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-02-07, 20:45   #4
ichigo ichigo är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2005
Inlägg: 3 988
Jag skulle köpa från butik med garanti. Oavsett om det är beg eller nytt.
ichigo är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-02-11, 20:41   #5
Cedervall Cedervall är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2004
Inlägg: 2
Hej!
Jag har en gammal Elna Pro 5 DC och är HEL nöjd med den, har haft den i ca 15 år utan problem, peppar, peppar. Har även provkört någon Baby lock men.. nej, jag byter inte bort min Elna...
Cedervall är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-02-22, 12:50   #6
Nefertari Nefertari är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jun 2007
Inlägg: 532
har inte just den elna utan en modernare- men jag provkörde i princip allt som fanns när jag skulle köpa min, och jag skulle inte byta bort min elna 745 för en babylock. Det enda jag skulle byta till är möjligen elna 845...

Min mamma har haft en elna i hur många år som helst och med lite service vid typ 2 tillfällen så har den och forsätter att, fungerat suveränt, enligt henne.


Dock!!! skulle nog helst köpa från butik och inte från privatperson även om man kan göra fynd så....
Nefertari är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-02-22, 13:26   #7
ichigo ichigo är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2005
Inlägg: 3 988
Ja, om man köper från privatperson så är man rökt om det strular. Då är det bara säljarens välvillighet som kan hjälpa dig.

Om man köper från butik har man mer trygghet båda för att man får garanti och i form av konsumentskydd via lagen.
ichigo är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-02-22, 14:02   #8
Jimipe Jimipe är inte uppkopplad
Forumvärd
 
Medlem sedan: aug 2006
Inlägg: 1 011
Rent juridiskt sett är man inte rökt bara för att det strular. Köplagen finns ju. Däremot så är bevisbördan tyngre på köparen och lika mycket "good will" finns ju inte...

Men rättigheter har man, det kan vara värt att komma ihåg.
Jimipe är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 17:05.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons