Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Mönster och klädsömnad > Korsetter
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2009-01-13, 18:38   #1
White_Wolf White_Wolf är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2005
Inlägg: 4
Krinolinstål

Har tänkt sy en korsett och använda krinolinstål i beningen. När jag kollade på Röda Tråden så har de krinolinstål i både 6,5 och 7 mm. Då jag vill ha en bra korsett till ett så billigt pris som möjligt, tänkte jag höra vilken skillnad det egentligen gör. Som den naturvetare jag är, kan jag inte tänka mig att en halv mm gör någon större skillnad vad gäller stadgan, speciellt inte om jag kan använda fler skenor i korsetten om till samma pris som om man tar 7 mm krinolinstål..
White_Wolf är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-01-13, 21:05   #2
leningrad leningrad är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2003
Inlägg: 1 081
Kolla tjockleken också!
Eller gå på deras spiralstål, vilket tyvärr är dubbelt så dyrt som Vena Cavas.
leningrad är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-01-13, 21:09   #3
Sister_in_Black Sister_in_Black är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2005
Inlägg: 613
Jag kan inte svara på hur vida den blir stadigare eller inte. Men vad det gäller priser på krinolinstål så har jag för mig att Vena Cava är mycket billigare på stål till korsetter än röda tråden. Har du varit och kollat på deras hemsida www.venacavadesign.co.uk? Du kan kanske välja mera fritt så
Sister_in_Black är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-01-14, 15:10   #4
morrflickan morrflickan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2005
Inlägg: 400
Jag känner mig tveksam till att det skulle spela någon större roll med 0,5 mm, men som Leningrad säger, kolla tjockleken också! Bredden handlar ju mer om hur stor area du vill täcka med skenor, men tjockleken säger ju något om hur stabila skenorna är. Min erfarenhet är i alla fall att det är klart mer värt att satsa på kvalité när det kommer till korsettutrustningen, eftersom största "kostnaden" ändå ligger i mängden timmar du ägnar åt att sy korsetten!
morrflickan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-01-14, 15:21   #5
leningrad leningrad är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2003
Inlägg: 1 081
När jag skrev tjocklek tänkte jag på ett 4mm stål jag köpte från farthingales. Det var MYCKET tunnt ska jag säga. Inte i närheten av de 7mm stål jag brukar använda.
leningrad är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-01-15, 12:54   #6
bandykullan bandykullan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: maj 2006
Inlägg: 157
Jag har också varit med om att få stål med väldigt varierad tjocklek, så jag skulle definitivt kolla upp det. Det har också med bekvämlighet att göra, en gång fick jag ett stål som nästan var lika tjockt som brett och det var helt enkelt inte bekvämt eftersom det inte låg slätt mot kroppen.
bandykullan är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 04:48.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons