![]() |
| Nyheter | Artiklar | Bloggar | Forum | Bilder | Annonser | Recensioner | Länkar | Kalender | Medlemmar | Din sida | Om... |
Bevakningar
Inställningar
Sök i forum
Forumregler |
|
#1 |
|
|
Smörjning av symaskiner
Låt mig slå fast att CRC 5-56 INTE är smörjmedel!
Det är en mycket tunn olja för att lossna saker och den förångar ganska snabbt. Allmänt: Pga. något med valenser ska man använda rätt grejer. * (Intorkat)Olja kan lösas upp/förtunnas med olja. Tänk 5-56, rensat bensin, symaskinolja, matolja eller liknande. * Löser man upp gammal olja, ska den gamla först rensas bort (rimligt väl) och SEDAN ska det torkas med papper. Sist ska det påföras symaskinolja - och den ska inte kladdas op i lag, en liiiten droppe klarar väldigt mycket. * Sprit löser INTE upp olja! (Valenserna typ) * Olja förångar! Bensin - som ju rent faktisk är en mycket tunn olja - förångar snabbt. Smörjfett - som ju är en tung olja - förångar långsamt. * Symaskinolja är lagom tunn och förångar alltså - fast inte snabbt. Sammanlagt betyder det att en symaskin som står eller kör sällan FORTFARANDE ska smörjas lite då o då. Kör den ofta o blir varm, ska det smörjas lite oftare. Ska man smörja symaskiner gäller lite saker: * Finns det intorkat olja, kan man lösa upp det med t.ex. 5-56, symaskinolja eller rensat bensin. * Torka bort gamla rester - men "bara" ganska väl. Ingen anledning att bli anal. * Smörj med en liten droppe symaskinolja där det behövs. * Rör delarna där man smörjar så att man ser att oljan sugs in där den behövs. Jag har en oljenål som är till för att präcisionssmörja på svårt åtkomliga ställen - men en tillspetsat tandpetare/topspinne kan hjälpa mycket också. Det är INTE farligt att smörja symaskiner, man kan behöva skruva för att öppna och känns det tveksamt får man en service på maskinen. Att JAG har skruvat isär och ihop snart sakt allting, betyder inte att ANDRA gör det samma! |
|
|
|
![]() |
| Taggar |
| smörjning, symaskin |
«
Föregående ämne
|
Nästa ämne
»
| Ämnesverktyg | Sök i detta ämne |
| Visningsalternativ | Betygsätt det här ämnet |
|
|
Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 05:26.

Linjär visning