Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler
Gammal 2007-04-26, 20:24   #1
Neferu Neferu är inte uppkopplad

Fullkomligt utmattad

Nu har jag pluggat utlänningslagen och utlänningsförordningen sen klockan 13, med bara en liten paus för middag... och så fyllde jag på med att mata skallen full med info om pass och visum och annat smått och gott...

Nu återstår 32 sidor med den lättvindiga titeln "Europaparlamentets och rådets förordning om en gemenskapskodex om gränspassage för personer"... och det innan jag ska sova för natten.

Frågan är bara om all information får plats! Jag har inte pluggat in nåt på det här sättet sen gymnasiet, och det har ju gått några år sen dess.

Nu vill jag inte mer, nu vill jag bara äta chips istället men det klarar jag nog inget prov på...

Nån som har ett tips på hur man frigör utrymme i hjärnan för sånt här?
Neferu är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-04-26, 20:52   #2
MadWomanInBlack MadWomanInBlack är inte uppkopplad

Är ju student på gymnasiet så jag borde kunna hjälpa dig

Olika personer lär sig på olika sätt, och det krävs mycket för att kunna lära sig bara genom att läsa texterna. Jag har lyckligtvis begåvats med lite fotografiskt minne, men det är ju inget man kan lita på, så jag brukar skriva ner de viktigaste orden/meningarna på papper, eller uttala dem högt. Om jag spånar lite kan man ju använda färgpennor när man skriver för att associera till olika saker, eller göra den gamla klassiska ramsan Jag brukar behöva se allt framför mig. Som nu, när jag pluggar inför Biologi B-provet imorgon om nervsystemet, är det praktiskt att ha en inre film med hur en elektrisk impuls leds vidare i en nervcell.

*lyckospark* Glöm inte pauserna, att äta långsamma kolhydrater och att ta promenader/gymnastisera lite för att få igång blodcirkulationen!
MadWomanInBlack är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-04-26, 21:23   #3

Tack för peppningen - och lyckosparken.
Jag har lätt för att lära in saker genom att läsa, men ibland blir det bara för tungt. Det är ju inte lättläst direkt - jag som aldrig varit intresserad av lagar och förordningar lyckas såklart snubbla över ett jobb där det är viktigt att jag kan hålla åtminstone en del av det här i huvudet. Och så ska vi dessutom lära in det på ungefär halva tiden mot vad det brukar vara... tur att man gillar att läsa.

Jag har i stort sett skrivit om allt, gjort power point presentation av det hela och sen malt igenom det igen.

Nu ger jag upp för kvällen. Jag har över en timme på bussen imorgon när jag kan läsa vidare, och sen är det dags för "examen". Nu gäller det att sova lite så jag orkar upp före fem.

natti natti
Gammal 2007-04-27, 05:43   #4
Alvan Alvan är inte uppkopplad

*Lycka till sparkar i rumpan*
Alvan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-04-27, 09:01   #5
axyzvslut axyzvslut är inte uppkopplad

Att läsa högt och skriva ,ger ett bra ninne.
Jag lärde mig sjukvårdens latin på det viset och kunde skriva rätt på tenterna. fördelen är att du använder 2 minnesfunktioner i hjärnan.
axyzvslut är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-04-27, 15:24   #6

Jag har skrivit och läst och skrivit ännu mer, och till och med läst bitar som saga för min son - han kommer tycka att Pippi är en lite annorlunda saga.

Jag tror att det gick bra, nu är det bara godkännande kvar så får jag intyg och förordnande sen. På onsdag börjar praktiken med ett kvällskift, och sen rullar det på med en väldig fart. Ska bli kul....
Svara

Ämnesverktyg Sök i detta ämne
Sök i detta ämne:

Avancerad sökning
Visningsalternativ Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 23:08.