Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler
Gammal 2007-03-15, 21:50   #1
shnurok shnurok är inte uppkopplad

Talking Pälsmössa - vad kan det kosta att sy en sådan?

Har köpt en "pälsbit"(blåräv) och undrar om vad kan det kosta att sy en mössa av den och om någon har tips om en som kan fixa detta (i Stockholm/ ...)
shnurok är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-03-15, 21:52   #2
Tripteaser Tripteaser är inte uppkopplad

Att du har samvete att ens tänka tanken på att sy ngt av en riktig djurpäls... :S
Tripteaser är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-03-15, 22:17   #3
artesaan artesaan är inte uppkopplad

nu skal vi inte ta till den tonen utan vara vänliga!!det finns många olika åsikter om allt
artesaan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-03-16, 01:03   #4
ElisabethS ElisabethS är inte uppkopplad

Jag tror nog de flesta pälsaffärer kan det. Om inte så vet dom säkert någon körsnär som dom brukar anlita.
ElisabethS är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-03-16, 06:47   #5
Delfintua Delfintua är inte uppkopplad

Prova sy den själv. Det är inte så svårt som man kan tro. Renskär en kant och se till att pälsen inte hamnar i sömmen bara. Så kan man ju ha åsikter om fusk eller äkta päls... hmmm. Fast det hör ju inte hit.
Delfintua är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-03-16, 06:47   #6

Till TrIpTeAsEr - du kan nog lämna mitt samvete ifred - [COLOR=red]alla människor är olika och jag personligen respekterar ALLA[/COLOR] så mitt liv har ingenting att göra med dina åsikter - till och med vikingar använde päls till sina kläder. Jag bara ställde fråga och ville inte bråka med ngn

Senast redigerad av shnurok den 2007-03-16 klockan 06:53.
Gammal 2007-03-16, 06:54   #7
Neferu Neferu är inte uppkopplad

Med rätt symaskinsnål och bra tråd borde det inte vara något problem att sy den själv. Det gäller väl bara att hitta ett mönster så man får den modellen man vill ha.
Neferu är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-03-16, 06:57   #8

Tack Tua!

Neferu - var kan man hitta mönstret till mössan då? Eller kan man rita själv? Hur beräknar man det? För att jag stickar mest - som du ser av mitt profil
Gammal 2007-03-16, 07:14   #9
Neferu Neferu är inte uppkopplad

Ett mönster jag tycker borde gå att använda är gratismönster på fleecemössa från Husqvarna Viking. http://www.husqvarnaviking.com/se/507_967.htm
Det är en barnmössa, men man ska ändå beräkna storleken så den ska man väl kunna göra större. Och tofs behöver man ju inte göra heller om man inte vill.

Provsy en i tyg först så du inte förstör pälsen om det skulle bli fel.

Senast redigerad av Neferu den 2007-03-16 klockan 07:27.
Neferu är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-03-16, 08:12   #10
deliana deliana är inte uppkopplad
Forumvärd

VIll också säga att det här är inte ett forum för att dömma varandras livsåskådningar. Acceptera att ni ser på saker olika istället för att "bråka" om saken i onödan.. inte riktat till någon specifik utan rent generellt faktiskt... Dessutom, det är den stora päls_industrin_ som är boven i dramat, privatpersoner som köper päls som råvara utgör en väldigt liten del av handeln och oftast köper de begagnat eller av betydligt mindre och skonsammare leverantörer....

Sen för att återgå till ämnet, päls är inte så hemskt svårt att sy i, men jag rekommenderar faktiskt att sy för hand hellre än maskin! Päls luddar ju något så förj*vligt när man syr i det på maskin, såväl fuskpäls som riktig päls. Sen skulle jag också föreslå som Neferu tidigare sagt att sy en "provmodell" i något skräptyg du har liggandes innan du sätter saxen i pälsen. Att sy för hand är inte alls särskillt knepigt heller, använd dessutom björntråd så får du en tålig mössa må du tro!

I gratisprogrammet Wild Things! från Wild Ginger finns det lite mössor, till exempel mönstret på baseball-keps kan göras om till att passa en mössa av det slag jag misstänker att du är ute efter...
Länk till programmet:
http://www.wildginger.com/products/wildthings.htm
deliana är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-03-16, 08:17   #11
Delfintua Delfintua är inte uppkopplad

Använd för allt i världen inte sax, då riskerar du att klippa av pälsen!!!
Skär från skinnsidan men bara genom skinnet. Så tror jag också att handsömnad är att föredra. Du har bättre koll på pälsen och kan peta ut den dit den skall.
Delfintua är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-03-19, 18:40   #12
Tripteaser Tripteaser är inte uppkopplad

Citat:
deliana skrev:
VIll Dessutom, det är den stora päls_industrin_ som är boven i dramat, privatpersoner som köper päls som råvara utgör en väldigt liten del av handeln och oftast köper de begagnat eller av betydligt mindre och skonsammare leverantörer....
http://www.wildginger.com/products/wildthings.htm
Spelar det ngn roll vem som köper när djuren i vilket fall som helst dödas? :S

Vikingarna hade päls ja visst, men i dagens läge finns de ju så mycket syntetiska material för oss människor att "hålla oss varma i"...

Ne, ska inte säga ngt mer.. Sorry om ngn tog illa upp, blir bara så förbannad när djur råkar illa ut...
Tripteaser är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg Sök i detta ämne
Sök i detta ämne:

Avancerad sökning
Visningsalternativ Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 21:46.