Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler
Gammal 2007-01-19, 15:08   #1
Ceca Ceca är inte uppkopplad

Sticktips för nybörjare?

Jag ska gå en nybörjarkurs och kan ta med mig eget material om jag vill. Ska sticka en tröja. Nu vill jag ha tips på vilken typ av garn jag ska använda och hurdana stickor jag behöver/kan ha.

Fattar ju självklart att det finns massor - men vad kan vara bra att börja med???
Ceca är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-01-19, 15:38   #2
axyzvslut axyzvslut är inte uppkopplad

Först vilken typ av tröja gillar du tjock utanpå eller tunnare direkt på kroppen.
Om man är nybörjare skall man nog inte välja för tunnt garn då kanske man tycker att den aldrig blir färdig.
Om du skall köpa garn och sticker gå till en garnaffär och titta på beskrivningar så du ser hur garnet blir när det är uppstickat -.och köp framför allt något du tycker om men inte allt för dyrt garn ifall du inte tycker det är roligt.
Hoppas det blir kul och går som tåget.
Välj sticker i förhållande till garnet och hur luftig du vill ha det.
axyzvslut är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-01-20, 11:06   #3
Cessi Cessi är inte uppkopplad

Vad skoj att du ska börja sticka! Alltid lika kul att fler börjar.

Mitt tips är att inte använda ett "spräckligt" garn, alltså ett där trådar av olika färg är ihoptvinnade till ett garn. Det är svårare att se varje enskild maska då när man är ovan.

Ett garn som skiftar färg och på ett ställe är helt rött och ett annat ställe helt gult, t ex, har jag inga invändningar emot.

Är du över 40 (som jag) och skumögdheten har satt in kan det också vara praktiskt att använda ett ljust garn.

Sen håller jag med Teknik Freek att grövre garn (och grövre stickor) gör att det räntar mer och det går att inse att tröjan kan bli klar.
Att lägga upp 400 maskor runt om och sticka på tunna stickor - nä, det är inget jag rekommenderar som förstaprojekt.

(Nu kollade jag på din presentation och du ser ju inte alls ut att vara över 40. Men jag låter det stå kvar. Det kan ju vara någon annan som läser och behöver rådet. Och oavsett, så syns ljusa maskor bättre än mörka.)

Senast redigerad av Cessi den 2007-01-20 klockan 11:09.
Cessi är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-01-20, 11:30   #4
AnnetteN AnnetteN är inte uppkopplad

Kolla också mönstret du väljer så att det är raka stycken och inte rundstickat eller raglanärm på tröjan. Välj heller inte mönsterstickat, det blir för svårt. Försök hitta ett tjockare garn och jag tycker nog att polyestertyp av garn är lättast att börja med. Själv började jag med en 5-meters svart halsduk endast räta maskor, fast det var på 70-talet, hehe. Min 15-åriga dotter har också börjat nu med en rätstickad halsduk fast mest för träning, hon har rispat upp den nu och ska börja träna aviga maskor också. När hon fått kläm på detta ska vi gå och skaffa garn till det hon vill göra. OM hon har tålamodet förstås...Det är lite pilligt i början men ge inte upp! Så snart du fått kläm på hur du ska göra så blir det lättare och ju mer du stickar, desto bättre går det. Här kan man verkligen snacka om att -övning ger färdighet!. LYCKA TILL!
AnnetteN är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-01-20, 12:45   #5
Cessi Cessi är inte uppkopplad

Anette, varför avråder du från rundstickning?

Raka stycken är väl ganska smart, tänker jag. Men när man kommer så långt som till raglanhoptagning tror jag att man är såpass driven att det kan vara spännande att prova något nytt.

Enfärgat och utan flätor och krångligheter tror jag är underförstått.
Cessi är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-01-20, 15:14   #6
spotty spotty är inte uppkopplad

Sticka muddar eller halsduk istället

Mitt tips om man är total nybörjare är att inte börja med en tröja, utan med något enklare, som snabbt blir färdigt, t ex ett par rätstickade muddar på längden eller en halsduk.

Muddarna gör man så här: Lägg upp 40-50 m på stickor 3 eller 3.5. Lämpligt garn är t ex ullgarn eller alpacka. Ullgarnet är nog lite lättare att sticka om man är ovan. Med 50 maskor räcker mudden nästan halvvägs till armbågen och värmer ordentligt. Sticka 40 ribbor (80 varv) och maska av. Lägg mudden med kanterna mot varandra så den blir "randig" på längden. Sy ihop ca 10 m och lämna en öppning på 10 m för tummen och sy ihop resten av mudden.
spotty är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-01-20, 15:47   #7
spotty spotty är inte uppkopplad

Mer nybörjartips

En stickad väska som sedan tovas i tvättmaskinen är också ett bra nybörjarprojekt.

Ett annat förslag är att sticka något "småkrångligt" så kursledaren kan visa dig olika tekniker. Stickar du t ex ett par vantar på två stickor får du lära dig att sticka resår, slätstickning, öka för tumkilen och minska eller ta ihop vanten vid fingertopparna.

Skicka efter katalogerna från Grunnebo, Vartofta och Garntjänst och eller titta på deras hemsidor för inspiration.

Ang att sticka tröjor på rundstickor som nämndes tidigare i diskussionen så är de flesta stickmönster skrivna för att man ska sticka fram- och bakstycke och ärmar för sig och sedan sy ihop tröjan. Vill man istället sticka en sådan tröja på rundsticka måste man göra om beskrivningen (roligt men kanske inte det första man ska göra som ren nybörjare). Fördelen med att sticka på rundsticka är att man slipper sömmar och alltid stickar från rätan. Stickar man en slätstickad tröja på rundsticka behöver man inte sticka några aviga maskor. Tröjor med avancerat mönster i flera färger ( t ex norska eller fair-isle mönstrade) stickas på rundsticka.
spotty är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg Sök i detta ämne
Sök i detta ämne:

Avancerad sökning
Visningsalternativ Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 11:37.