Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler
Gammal 2006-09-03, 12:30   #1
Ingsy Ingsy är inte uppkopplad

Rullfåll i tunt tyg hjääälp!

Håller på att bli tokig! Har köpt ett tunt tyg som skulle bli en schal för att matcha en hatt som jag sytt.Har försökt med fållvikare både för 4 och 6 mm och jag vet att man måste hålla tyget på ett visst vis men likväl fungerar det inte. Mycket tacksam ifall någon vet hur man gör. Schalen ska ha en smal fåll eller kant runt om.Jag har ingen overlockmaskin ännu. Kan någon ge ett råd skulle jag bli mycket tacksam!
Ingsy
Ingsy är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-09-03, 13:26   #2
Alvan Alvan är inte uppkopplad

Starten är det som brukar vara svårast. Är det där du har problem så har jag ett tips, eller snarare två. Det första är att du syr en liten fåll på någon cm först utan specialpresarfoten, för att sedan använ den. Det andra tipset som jag tycker fungerar allra bäst är att du syr en raksöm i kanten någon cm och ser till att du har långa trådar i början när du syr. Sedan sätter du dit fålvikarpressarfoten, trär in trådändarna och använder dem, genom att dra lätt, för att styra tyget rätt i början.
Alvan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-09-03, 15:02   #3

Tack för tipset!

Tack för tipset det kommer att underlätta men problemmet är att jag kommer igång med en riktig fåll men rätt som det är åker kanten ut.Jag har
klippt kanaten ren från fransar så det är en skarp kant och jag tycker att jag håller tyget efter instruktionerna. Får ta till med en vanlig synål i värsta fall. Hur klarar en overlock mitt problem?
Inger
Gammal 2006-09-03, 15:14   #4
Alvan Alvan är inte uppkopplad

Ja det gäller att hålla tungan rätt i mun, speciellt om tyget är lite halt.

På en overlock hade du troligen använt en söm som heter rullsöm. Den är för det mesta jättelätt att använda. Det blir som en liten smal tät overlocksöm, om man ska beskriva det enkelt. Ett väldigt bra sätt att kanta tunna tyger på ett diskret sätt.
Alvan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-09-03, 19:14   #5
millsing millsing är inte uppkopplad

Till min husqvarna har jag använt pressarfot J till så tunna tyger kombinerat med sicksack (tror jag att det var) och då blir effekten att tyget ser fållat ut, det dras ihop i kanten... Körde med denna metod när jag skulle fålla en blus i transparent tyg, men det var läääänge sedan, långt före fållvikarnas tid.

Annars finns det en fållvikare för musselsöm som är anpassad just för chiffong och andra tunna festtyger. Den ser annorlunda ut jämfört med en vanlig fållvikare.
millsing är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-09-03, 22:26   #6

Tack för hjälpen

Är inte tokig längre! Fick till slut ordning på rullfållarna så schalen är färdig nu. Det har tagit halva söndagen och lite av bredden från schalen. Jag fick sträcka tyget riktigt ordentligt och hålla med båda händerna. Tyget är väldigt tunn crepe. Visst blirt det finnt med rullfåll men jobbigt jobbigt. Jag funderar på att köpa en overlock maskin men orkar inte att tänka på en krånglig symskinmaskin till.
Ingsy
Svara

Ämnesverktyg Sök i detta ämne
Sök i detta ämne:

Avancerad sökning
Visningsalternativ Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 11:06.