![]() |
![]() | Nyheter | ![]() | ![]() | Artiklar | ![]() | ![]() | Bloggar | ![]() | ![]() | Forum | ![]() | ![]() | Bilder | ![]() | ![]() | Annonser | ![]() | ![]() | Recensioner | ![]() | ![]() | Länkar | ![]() | ![]() | Kalender | ![]() | ![]() | Medlemmar | ![]() | ![]() | Din sida | ![]() | ![]() | Om... | ![]() |

|
|
Ämnesverktyg | Sök i detta ämne | Betygsätt ämne | Visningsalternativ |
![]() |
#1 |
|
Mönsterstickning (dvs sticka motiv) frågor
Jag håller på att lära mig mer och mer om att sticka.
![]() ![]() Nu vill jag sticka schackmönstrat svart och vit, rutorna är 4 maskor och hela stycket är 20 maskor bred. (docktröja). * Borde jag lägga till extra maskor på sidorna? De första och sista schackrutorna verkar extra smala där 3 maskor är fina sen 1 maska ful kantmaska. * Linjen mellan första och andra schackrutorna längst ut på sidorna har rejäl hål som man kan peta in eftersom färgen man använt inte används mer för varvet. Ska man sticka på annat sätt eller får man sy igen hålen? Jag stickar så att jag har 2 garnnystan, svart och vit. Inte mer, och sen byter jag garn där jag behöver den andra. Jag har försökt leta info om färgstickning men det står så mycket knappfälligt i böckerna jag fått tag på båda hemma och några bibliotek.. I alla fall får jag inte info om hur man gör med schackrutor och lodräta linjer. Det om lodrät linjer som berättats är om intarsia stickning där man har 1 motiv, men schack används ju samma färg flera gånger.. I en av böckerna står det att man får sy igen de "öppna" lodräta linjer på baksidan. Kanske det man får göra? |
![]() |
![]() |
«
Föregående ämne
|
Nästa ämne
»
Ämnesverktyg | Sök i detta ämne |
Visningsalternativ | Betygsätt det här ämnet |
|
|
Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 00:58.