![]() |
![]() | Nyheter | ![]() | ![]() | Artiklar | ![]() | ![]() | Bloggar | ![]() | ![]() | Forum | ![]() | ![]() | Bilder | ![]() | ![]() | Annonser | ![]() | ![]() | Recensioner | ![]() | ![]() | Länkar | ![]() | ![]() | Kalender | ![]() | ![]() | Medlemmar | ![]() | ![]() | Din sida | ![]() | ![]() | Om... | ![]() |

|
![]() |
#1 |
|
Sy för stort och sy in?
Jag har blivit inspirerad av att sy en enkel sommarklänning så jag får nytta utav tygerna som bara ligger i garderoben.
Då jag aldrig riktigt sytt ett klädesplagg undrar jag om det skulle fungera att sy ett större nummer än man normalt har, tex nr 46 om man är 44 och sedan sy in där det behövs? Jag har ingen docka så jag undrar om det inte vore enklast att sy större, ta på mig plagget, sen får sambon markera mha nålar var det ska tas in? |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
|
Mät Dig, och sedan utgår Du ifrån det bredaste stället.
Mät mönstret och kolla vilken storlek som blir bäst. Det är alltid enklare att ta in, än att lägga på där det inte finns tillräckligt med tyg. Ska Du t ex sy en kjol, utgå ifrån Ditt stussmått, där brukar man vara som bredast. |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
|
Tack så mycket. Semester kom i vägen för sömnadsplanerna men jag ska försöka ta tag i det snart. Kanske. Har lyckats gå ner i vikt nu (\o/) så jag ska nog först avvakta och se.
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
|
Är det problem med olika storlekar på olika kroppsdelar? Ett köpt mönster?
Jag har en storlek upptill och en annan nertill och är överlag extra lång och spretig. Dvs - olika storlekar på bredden och längden och framsida och baksida *puh!* Jag kontrollmäter och ringar in mina storlekar i storleksguiden på mönstret. Jag utgår från mi största storlek och utifrån den gör jag ändringar. Ibland gör jag veck mitt på mönsterdelarna (ändringen motsvarar storleksmarkeringarna runt plagget) så att det blir rätt form och storlek på de olika delarna. Ibland räcker det att bara rita nya linjer tvärs över storleksmarkeringarna på mönstret. Man får se upp så att man inte får olika långa sömlinjer på delar som ska passa ihop. Jag tycker att det blir ett bättre resultat om man att ändrar först och syr sen. |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
|
Största problemet är att jag är novis på sömnad. Men nu har jag ett gäng böcker hemma om sömnad så jag får väl försöka traggla mig igenom de, mening för mening.
Andra problemet är precis som du gissade, jag är strl 44 uppe och 46 nere med breda höfter och utskjutande voluminös Beyonce-rumpa. Det sistnämnda gör byxköp till en veritabel mardröm. Jag hittar ALDRIG något som sitter skönt, och snyggt ska vi helt glömma. Då mönsterändringar troligtvis skulle bli lika mardrömslika när det gäller byxsömnad, tänkte jag om det enklaste vore att sy upp strl 48 och sen bara ta in där det behöver tas in. Men sen har jag förstått att det inte riktigt är så enkelt. Man måste kunna mönsterpassning och hur det ska tas in och på vilket sätt för att det ska bli ett jämnt och fint resultat. De kunskaperna saknar jag. Får väl bli att traggla sömnadsböcker innan jag försöker mig på lite toile. |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
|
http://www.bokstugan.se/bok/17405.html
Den här gamla boken har jag haft och har fortfarande mycket nytta av. Inget för syproffset kanske men bra för hobbysömmaren. Lättförståeligt med steg-för-steg-instruktioner och tydliga bilder. Den innehåller ett par sidor om hur man kan ändra mönster efter personliga egenheter och ett avsnitt om provning och ändringar av plagg man håller på eller har färdigställt. Det finns säkert fler böcker med sådana tips. ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
«
Föregående ämne
|
Nästa ämne
»
Ämnesverktyg | Sök i detta ämne |
Visningsalternativ | Betygsätt det här ämnet |
|
|
Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 12:01.