![]() |
![]() | Nyheter | ![]() | ![]() | Artiklar | ![]() | ![]() | Bloggar | ![]() | ![]() | Forum | ![]() | ![]() | Bilder | ![]() | ![]() | Annonser | ![]() | ![]() | Recensioner | ![]() | ![]() | Länkar | ![]() | ![]() | Kalender | ![]() | ![]() | Medlemmar | ![]() | ![]() | Din sida | ![]() | ![]() | Om... | ![]() |

![]() |
#1 |
|
Overlock+raksöm nödvändigt?
Har funderat på hur nödvändigt det är att både overlocka samt sy raksöm innanför overlocksömmen i kläder... Jag brukar göra det på vissa sömmar men jag vet inte. Är det slött att bara köra med overlocken, blir det hållbarare med raksöm också? Hur brukar du göra? :-)
|
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
|
Overlockar jag, då använder jag bara overlocksömmen. Har aldrig hört att man dessutom behöver sy med raksöm.
![]() Syr jag ihop med raksöm, då sicksackar jag kanterna där det behövs. |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
|
Jag syr alltid en raksöm och sedan overlockar jag kanterna.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
|
Jag tycker att overlocken ger väldigt glesa stygn, som ibland syns för mycket. Då syr jag en vanlig raksöm innanför, men egentligen behövs det nog inte.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
|
Syr jag i annat än trikå så syr jag först ihop sömmarna med raksöm sedan overlockar jag kanterna, alternativt overlockar först och sedan syr ihop med raksöm (om sömmen ska vara "delad").
|
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
|
Syr man overlock med tre trådar blir det glest, för stödsömmen längst in saknas. Bättre resultat blir det med fyra trådar.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
|
Syr jag i trikå/stickat syr jag alltid bara ihop med overlocken (4-trådar) men i vävt tyg syr jag alltid en raksöm innanför overlocken.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
|
Syr jag i vävda tyger brukar jag lägga en raksöm först eftersom jag kan tycka det är svårt att få rätt bredd på sömsmånen med en overlock.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
|
Det var en (kunnig!) som sa till mig att man skulle sy raksöm innanför overlocken även i trikåplagg, för att det skulle hålla bättre (har sytt med fyra trådar) men, problemet är att i t.ex. tights spricker raksömmen när man tar på sig byxorna
![]() Sydde med bara overlocken (4 trådar..) tyckte sömmen blev lite för gles ändå och tightsen blev väldigt fort utnötta i sömmarna. Tips, någon? |
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
|
Jag har en tät söm på min symaskin som ser ut som en tät blixt på panelen där man väljer söm. Den är både stark och elastisk. Den brukar jag använda strax innanför overlocksömmen i grensömmen, där jag vill vara säker på hållbarheten. Det fungerar jättebra. Annars är det väl bara att använda zigzag sömmen med liten bredd. Det funkade för, när maskinerna inte var så värst avancerade.......
|
![]() |
![]() |
![]() |
#11 |
|
I elastiska tyger kör jag bara med overlocken, när jag hade problem med för gles söm berodde det på att jag inte fått tråden helt rätt mellan trådspänningsbrickorna. Att köra med raksöm i elastiskt tyg känns helt fel eftersom raksom är allt annat än elastisk.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#12 |
|
Enbart fyrtrådig overlock. Det räcker utmärkt. Skulle jag sy med raksöm så skulle jag ju behöva sy med en elastisk variant och det skulle ändå inte bli så bra.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#13 | |
|
Citat:
jag har aldrig haft några problem med trasiga overlocksömmar i de barnkläder jag syr av trikå. Då syr jag med fyrtrådig overlock (den gör ju en "raksöm" längst in). Däremot får jag ganska ofta problem med att sömmen går sönder i fållar, eftersom jag inte har någon covermaskin och syr istället med tvillingnål på vanlig maskin.... ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#14 |
|
Vävda tyger och tyger som inte ska stretchas ut
Raksöm sen overlock. Ser mer arbetat ut och sömmen syns mindre på rätsidan. |
![]() |
![]() |
![]() |
#15 |
|
De flesta T-shirts jag undersökt har bara haft en fyrtrådig overlocksömn. Tror att detta räcker i de flesta fall. Man kan ju också tänka sig att justera stygnlängden något.
|
![]() |
![]() |
![]() |
«
Föregående ämne
|
Nästa ämne
»
Ämnesverktyg | Sök i detta ämne |
Visningsalternativ | Betygsätt det här ämnet |
|
|
Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 16:38.