![]() |
![]() | Nyheter | ![]() | ![]() | Artiklar | ![]() | ![]() | Bloggar | ![]() | ![]() | Forum | ![]() | ![]() | Bilder | ![]() | ![]() | Annonser | ![]() | ![]() | Recensioner | ![]() | ![]() | Länkar | ![]() | ![]() | Kalender | ![]() | ![]() | Medlemmar | ![]() | ![]() | Din sida | ![]() | ![]() | Om... | ![]() |

![]() |
#1 |
|
Måste det vara strechigt?
Hej jag har köpt ett mönster (Very easy Vouge V8612) , i beskrivningen står det att det ska vara streach wovens, lightweight double knit eller stretch Velvet. Jag vet inte vad det är för tyg och jag vet inte om alla är strechbara. Mitt problem är att jag köpte ett tyg som inte är stretchbart. Kan jag använda det till mönstret?
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
Forumvärd
|
Det beror helt på hur mönstret är konstruerat. Är tanken att det ska sitta tajt går det inte med stumt tyg, eftersom du behöver stretchen för att kunna röra dig. Dessutom behöver du en större öppning för att komma i och ur, vilket gör att du kan behöva en dragkedja eller något annat för att öppna upp klänningen.
I allmänhet så ser mönster för tyg i stretch och icke-stretch väldigt olika ut. Ett plagg i stumt tyg måste alltid vara större än kroppen för att man ska kunna röra sig. Ett plagg i stretch är i många fall egentligen mindre än kroppen eller lika stort då stretchen kompenserar för avsaknaden av rörelsevidd. När man gör ett mönster måste man därför göra på väldigt olika sätt beroende på materialet. Alla typer av plagg passar sig inte heller i alla typer av material. |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
|
Jag tittade på mönstret som du valt, snygg klänning, men jag håller med Jimpie.
Modellen är väldigt figurnära så man kan anta att den färdiga klänningen är "mindre" än din kropp. Jag skulle köpa ett nytt tyg som är stretchigt, och spara ditt vävda tyg till något annat. Man kan säkert välja en större storlek men då krävs mer anpassning av mönstret, och resultatet blir kanske inte det du drömt om. Senast redigerad av Majw den 2011-02-15 klockan 15:52. Anledning: felskrivning |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
|
Om du väldigt gärna vill ha det tyget kan du ju prov sy av ett gammalt lakan eller nåt då ser du om det funkar eller om du behöver ändra på nåt för att det ska funka med ditt tyg..
|
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
|
Tack för alla svar! Jag tror att jag försöker byta tyget imorn i så fall, skulle vara tråkigt att sy allt om det inte passar när det är klart.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
|
Klänningen är klar nu!
Nu är klänningen klar! Jag har lagt upp en bild på den om ni vill se hur det blev till slut. Jag kunde byta tyget så det blev ett stretchbart
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
«
Föregående ämne
|
Nästa ämne
»
Ämnesverktyg | Sök i detta ämne |
Visningsalternativ | Betygsätt det här ämnet |
|
|
Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 00:41.