Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler
Gammal 2010-09-08, 10:51   #1
BadVoodoo BadVoodoo är inte uppkopplad

Sy långärmad t-shirt i raglanmönster

Hej allihopa!

Jag är total nybörjare på det här med sömnad men har bestämt mig för att sy en t-shirt med 3/4-ärmar i svart och vitt enligt ett raglanmönster.

Problemet är förstås bara att jag inte har det minsta lilla aning om hur jag ska gå tillväga eller vart jag hittar ett mönster (som är lätt att läsa av för en nybörjare)!

Sedan har jag ju ingen proffsmaskin heller utan en Bernette med ett antal år på nacken. Jag tror knappast att den syr så bra i trikå så det får nog bli ett annat tyg, vilket i så fall?

Sedan har jag läst en massa om något som kallas overlockstygn(?) och det är nog också en sak min symaskin inte klarar av.

Tacksam för hjälp!
BadVoodoo är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-09-08, 15:40   #2
LisaLejon LisaLejon är inte uppkopplad

Visst kan du sy i trikå med Bernette. Det finns en fuskoverlock-söm som fungerar. En t-shirt i annat tyg blir nog inte så bra.
LisaLejon är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-09-09, 15:51   #3
Lillith Lillith är inte uppkopplad

Läs igenom din symaskinsmanual. Där står det säkert vilka sömmar som lämpar sig bäst för elastiska tyger. Har du tur står där även ett par rader om lämpligt pressarfotstryck, lämplig pressarfot och sånt.
Välj en bra nål, också den anpassad för elastiska tyger. Personligen gillar jag schmetz stretchnålar och grovlek 65-75 är lagom till dom flesta vanliga tunna jearsytyger.

Och innan du sätter dig och börjar sy på själva tröjan, ta ett par restbitar och provsy på. Då minskar du risken att sabba något på din tröja och du får en chans att vänja dig lite vid hur maskinen beter sig med matning och sånt.
Lillith är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-09-10, 08:03   #4

Det låter hiskeligt avancerat för mina öron. Jag har nog inga symaskinsnålar att byta med och vet absolut ingenting om pressfotstryck eller vilken söm som ser ut hur på maskinen.

Och här tänkte man först att det skulle bli enkelt
Gammal 2010-09-10, 13:20   #5
Lillith Lillith är inte uppkopplad

Njedå, så avancerat är det inte.

Du kan säkert sy med en vanlig universalnål också om du bara har en som är ny och fin så du är helt säker på att den inte är sliten i spetsen. Det som kan hända om man har fel nål eller en nål som är sliten eller dålig är att nålen skadar fibrerna i tyget. I finstickade tyger som tunna jearsytyger och liknande kan det om det vill sig illa leda till att det börjar gå maskor i tyget.
En nål som är anpassad för elastiska material har en spets som är utformad just för att inte ha sönder fibrerna. Det finns att köpa i vanliga sybehörsaffärer och i tygaffärer som har sybehör.
Är du osäker kan du ta med dig en provbit av ditt tyg till butiken och helt enkelt be att få köpa nålar som är lämpliga till det.

Elasitska tyger är kanske inte dom enklaste i världen att sy i, men i gengäld är det ganska enkelt att få elastiska plagg att sitta bra. Så avancerat behöver det inte vara. Ta tillfället i akt att lära dig hur du ska sy den typen av grejer på din maskin, bara, så kan du det till nästa plagg du vill sy.
Och det tål att upprepas, läs manualen. Inte helt sällan gör det att man upptäcker att ens maskin kan en hel massa grejer man inte hade en aning om.

Lycka till!
Lillith är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-09-10, 21:02   #6

Då ska jag se till att lusläsa manualen om den finns kvar då!

Tack för alla vänliga svar =)
Gammal 2010-09-10, 22:04   #7
bila bila är inte uppkopplad

En bok som jag tycker är guld värd är "Sy kläder av mjuka tyger av Åsa Lennartsson". Den bekriver hur man syr i mjuka tyger på en vanlig symaskin. Tyvärr har boken ett antal år på nacken, den finns inte kvar ute i handeln, kanske kan du låna den på biblioteket.
Man får prova sig fram. Testa fuskoverlock sömmar och elastisk raksöm. När hade min husqvarna 2000, hittade jag ingen söm som jag tycke fungerade bra. Jag löste detta genom att sy först som söm en smal zigzag och sedan sydde jag en bredare utanför.

När du syr en tröja. Börja med axelsömmarna Syr du raglanärmtröja syr du i ärmarma först.och sedan brukar jag göra halsen. Klipp till en tygbit till halsringen och testa den genom att dra den över huvudet och se om det går. Vik den dubbel och sy fast den, den ska vara mindre än halsringen. Du drar ut tyget så att halsringen och kanten blir lika långa och så syr du fast det.
Sedan syr du ihop sidsömmen och ärmen samtidigt. Sedan är det bara att fålla med till och ärmarna. Det kan du göra med tvillingsnål. Eller med våffelsöm.
Sedan är tröjan klar.
bila är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg Sök i detta ämne
Sök i detta ämne:

Avancerad sökning
Visningsalternativ Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 16:49.