Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler
Gammal 2010-09-08, 10:51   #1
BadVoodoo BadVoodoo är inte uppkopplad

Sy långärmad t-shirt i raglanmönster

Hej allihopa!

Jag är total nybörjare på det här med sömnad men har bestämt mig för att sy en t-shirt med 3/4-ärmar i svart och vitt enligt ett raglanmönster.

Problemet är förstås bara att jag inte har det minsta lilla aning om hur jag ska gå tillväga eller vart jag hittar ett mönster (som är lätt att läsa av för en nybörjare)!

Sedan har jag ju ingen proffsmaskin heller utan en Bernette med ett antal år på nacken. Jag tror knappast att den syr så bra i trikå så det får nog bli ett annat tyg, vilket i så fall?

Sedan har jag läst en massa om något som kallas overlockstygn(?) och det är nog också en sak min symaskin inte klarar av.

Tacksam för hjälp!
BadVoodoo är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-09-08, 15:40   #2
LisaLejon LisaLejon är inte uppkopplad

Visst kan du sy i trikå med Bernette. Det finns en fuskoverlock-söm som fungerar. En t-shirt i annat tyg blir nog inte så bra.
LisaLejon är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-09-09, 15:51   #3
Lillith Lillith är inte uppkopplad

Läs igenom din symaskinsmanual. Där står det säkert vilka sömmar som lämpar sig bäst för elastiska tyger. Har du tur står där även ett par rader om lämpligt pressarfotstryck, lämplig pressarfot och sånt.
Välj en bra nål, också den anpassad för elastiska tyger. Personligen gillar jag schmetz stretchnålar och grovlek 65-75 är lagom till dom flesta vanliga tunna jearsytyger.

Och innan du sätter dig och börjar sy på själva tröjan, ta ett par restbitar och provsy på. Då minskar du risken att sabba något på din tröja och du får en chans att vänja dig lite vid hur maskinen beter sig med matning och sånt.
Lillith är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-09-10, 08:03   #4