![]() |
![]() | Nyheter | ![]() | ![]() | Artiklar | ![]() | ![]() | Bloggar | ![]() | ![]() | Forum | ![]() | ![]() | Bilder | ![]() | ![]() | Annonser | ![]() | ![]() | Recensioner | ![]() | ![]() | Länkar | ![]() | ![]() | Kalender | ![]() | ![]() | Medlemmar | ![]() | ![]() | Din sida | ![]() | ![]() | Om... | ![]() |

|
![]() |
|
Ämnesverktyg | Sök i detta ämne | Betygsätt ämne | Visningsalternativ |
|
![]() |
#1 |
|
Akuthjälp (haha) med tydning av mönster
Hej!
Jag vill börja sticka NUU! ![]() Det är det här mönstret: http://www.ravelry.com/patterns/libr...orthern-lights (finns många språk, jag har skrivit ut båda svenska och engelska) men det är diagram där, jag förstår inte riktigt hur jag ska göra. Varv 1 har jag stickat 5 rätor som det skall vara. Ojämna varv stickas avigt med 2 rät på sidorna. Det har jag förstått. Jämna varv skall ju stickas enligt bild. Men jag är inte så van vid det! Ska man läsa diagrammet från höger till vänster? Det står också att man ska upprepa diagram 1 medan man stickar? Så varv 2: rät, rät, öka (högerlut), avig,... eller nej jag får inte till det..... 5 maskor räcker inte... Så om du kan vara jättesnäll kan du kanske skriva ut några varv i textform så kanske jag förstår "AHA!"? ![]() ![]() ![]() Och för ökningarna vilka är bäst av dessa på den här sidan? http://www.knittinghelp.com/videos/increases |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
|
Har du stickat zig-zag (ripple på engelska) förut?
Grundtanken i ripple är att minskningen ska ske över förförra varvets minskning varje gång, ökningen sker alltid över förförra varvets ökning. Varv 2 som du frågar efter är ju ett avigt varv, som inte finns med på ritningen. Ritningen läses alltså från samma håll hela tiden. Ta en kladdkopia och markera efter varje avigt varv, det brukar bli lättare att läsa då. Tillägg: På en sån här sak brukar jag öka genom att sticka i båda maskbågarna. Gör en rät maska men dra inte bort maskan från vä sticka. Sticka nu en rät i bakre maskbågen på samma maska. Senast redigerad av Flia den 2010-06-24 klockan 19:20. Anledning: Tillägg |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
|
Tack för ditt svar.
Dock var ditt svar inte riktigt vad mönstret säger.. Men jag har nu löst det, tror jag! Jag måste också lära mig vad som är höger och vad som är vänster när man ökar.. ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
|
Diagram läses från höger.
När jag klickar på länken till mönstret får jag bara upp en inloggnings-sida, så jag ser inte hur mönstret ser ut. |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
|
Åh ok, man får vara registerad på Ravelry då, synd.
Men jag ska se om jag kan hitta direktlänk: http://muro73.googlepages.com/Revontulisvenska-1.pdf Nu på varv 6 (nummer 6 på diagrammet, 3:e raden uppifrån på första diagrammet) så verkar det bli fel igen. Jag har trott att de vita rutorna stickar man helt enkelt 1 rät. Men nu verkar det vara så att man ska hoppa över de vita rutorna? Eller hur gör man? Jag har hittills stickat: varv 1: 5 räta varv 2: 2 räta, ökning, avig, ökning, 2 räta varv 3: 2 räta, 3 aviga, 2 räta varv 4: 2 räta, ökning, rät, ökning, avig, ökning, rät, ökning, 2 räta varv 5: 2 räta, 5 aviga, 2 räta men på varv 6 verkar jag inte ha maskor nog att göra på det sätt jag stickat... Jag får repa upp och sticka igen och se om jag gjort fel någonstans. |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
|
Nej jag hade helt enkelt glömt göra några ökningar.. mycket att tänka på.
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
«
Föregående ämne
|
Nästa ämne
»
Ämnesverktyg | Sök i detta ämne |
Visningsalternativ | Betygsätt det här ämnet |
|
|
Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 16:35.