|  | 
|  | Nyheter |  |  | Artiklar |  |  | Bloggar |  |  | Forum |  |  | Bilder |  |  | Annonser |  |  | Recensioner |  |  | Länkar |  |  | Kalender |  |  | Medlemmar |  |  | Din sida |  |  | Om... |  | 
 Bevakningar
 Bevakningar    Inställningar
 Inställningar    Sök i forum
 Sök i forum    Forumregler
 Forumregler  |  | 
|  2010-06-22, 22:52 | #1 | 
| Medlem sedan: feb 2010 
				 |  Kadettyg Jag tänkte börja med ett stycke ur "min" järnvägs uniformsreglemente som rör sommaruniformen: Basplaggen är i övrigt som fullständig uniform, dvs kavaj, väst och byxor. Alla möjlig varianter har förekommit, naturfärgat linne, vit bomull, kadettyg(blå- och vitrandigt) mm. Vit bommul rekomenderas. Dessutom har de kombinerats hur som helst med mörkblå persedlar, vit kavaj och mörka byxor var vanligt. Nu är frågan: Hur ser detta kadettyg ut? Hur bredrandigt är randigt och hur blått är blått? mvh Anders som inte ser framemot att ha flottans m/48 kavaj i ylle i sommarvärmen  Senast redigerad av Tågmästaren den 2010-06-22 klockan 22:54. Anledning: stavfel | 
|   |   | 
|  2010-06-23, 16:08 | #2 | 
| Medlem sedan: dec 2004 
				 | Jag har ingen aning om det korrekta tyget men denna typ av randning har jag alltid kallat kadettrandigt.  http://www.mggtd.se/Barnkl%C3%A4der4.htm Skulle tippa på att ränderna är 4-5 mm breda. | 
|   |   | 
|  2010-06-23, 22:10 | #3 | 
| Medlem sedan: jul 2005 
				 | http://svenskuppslagsbok.se/41184/ka...gt-bomullstyg/ Mörkblått/vitt eller marinblå/vitt randigt borde väl passa bra. | 
|   |   | 
|  2010-06-24, 20:29 | #4 | 
| Medlem sedan: jan 2010 
				 | "användes till arbetskläder, särsk. i sjuk- och fångvårdstjänst"    Har du kontaktat järnvägsmuseét i Ängelholm eller Gävle? Karin, som klarerar tåg till vardags i civil klädsel, tack och lov! | 
|   |   | 
|  2010-06-25, 18:27 | #5 | 
| Medlem sedan: feb 2010 
				 | Jag inledde med att fråga mannen som skrivit uniformsföreskrifterna (förare på SJ) men han hade faktiskt ingen aning. Nästa steg får bli järnvägsmusei vänners järnvägshistoriskt forum.   | 
|   |   | 
|  2010-06-26, 14:28 | #6 | 
| Medlem sedan: mar 2005 
				 | 

kadettrandigt tyg
			 Jag anser att ankans kadettrandiga tyg är det som kallas kadettrandigttyg. Jag hade flera sådana klänningar när jag var liten bl.a. på min skolexamen i klass 4 år1955. Tyskland | 
|   |   | 
|  | 
		«
			Föregående ämne
			|
			Nästa ämne
		»

| Ämnesverktyg | Sök i detta ämne | 
| Visningsalternativ | Betygsätt det här ämnet | 
| 
 |  | 
Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 07:04.

Hybrid-visning
 Hybrid-visning