![]() |
![]() | Nyheter | ![]() | ![]() | Artiklar | ![]() | ![]() | Bloggar | ![]() | ![]() | Forum | ![]() | ![]() | Bilder | ![]() | ![]() | Annonser | ![]() | ![]() | Recensioner | ![]() | ![]() | Länkar | ![]() | ![]() | Kalender | ![]() | ![]() | Medlemmar | ![]() | ![]() | Din sida | ![]() | ![]() | Om... | ![]() |

|
![]() |
|
Ämnesverktyg | Sök i detta ämne | Betygsätt ämne | Visningsalternativ |
![]() |
#1 |
|
Maskinen kommer inte igenom jerseyfodertyget. Snälla hjälp mig!
Hej!
Jag har köpt ett fodertyg i jersey med stretch, det ser fint ut och känns mycket skönt mot huden så så långt är allt bra. Problemet är att min symaskin inte kommer igenom tyget när jag syr, det blir inga stygn! Nu har jag sytt en halv klänning och alla delar på fodret för hand och jag håller på att bli tokig! Visst måste det völ gå att sy i tyget? Jag har provat med vanlig tunn symaskinsnål samt tunn nål för jerseytyger men det verkar inte göra ågon diret skillnad... Snälla, finns det någon som kan ge mig råd på vad jag kan testa? |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
|
Symaskinen syr och nålen går ner genom tyget men bildar inga stygn? Då är det för att tyget för för stretchigt att det "drar upp" undertråden innan den hinner gå runt ordentligt.
Brukar ju normalt lösas med stretchnål.. Men kanske din symaskin helt enkelt inte trivs med tyget. Kanske prova med ett gäng olika nålar. Microtexnål kanske du kan prova också. |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
|
smörpapper
hej
testa med att lägga smörpapper under tyger när du syr.det brukar fungera och är lätt att ta bort. mvh fanny |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
|
Jag körde på en schmetznål för jersey istället för organ och det gick lite bättre. ett annat trick var att köra snabbt som tusan plus bakplåtspapper under (hade inget smörpapper). det blev sytt iaf även om den fortfarande hoppade över stygn ibland. Nu har jag beställt microtexnålar och hoppas att det ska göra susen. ör pga ansträngningen blev sömmen bucklig på sina ställen och jag måste kunna få till perfekta sömmar.
tack för all er hjälp! ni är kanon! |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
|
schmetz är bäst!
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
«
Föregående ämne
|
Nästa ämne
»
Ämnesverktyg | Sök i detta ämne |
Visningsalternativ | Betygsätt det här ämnet |
|
|
Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 10:43.