![]() |
![]() | Nyheter | ![]() | ![]() | Artiklar | ![]() | ![]() | Bloggar | ![]() | ![]() | Forum | ![]() | ![]() | Bilder | ![]() | ![]() | Annonser | ![]() | ![]() | Recensioner | ![]() | ![]() | Länkar | ![]() | ![]() | Kalender | ![]() | ![]() | Medlemmar | ![]() | ![]() | Din sida | ![]() | ![]() | Om... | ![]() |

|
![]() |
|
Ämnesverktyg | Sök i detta ämne | Betygsätt ämne | Visningsalternativ |
|
![]() |
#1 |
|
Tyll till underkjol bröllopsklänning
Har någon sytt underkjol till en brudklänning? Jag har beställt brudtyll från Stoff och stil 3 m bredd, insåg att det var nog för lite volym på det för min underkjol. Trots att det blir två lager med mycket rynkor i. Har använt mig av deras vanliga tyll 1,35 bred till en barnklänning, vilket gav mycket volym.
Min köpta brudklänning behöver en extra underkjol av tyll för att fylla upp den. Samt en med ringar. Kan man använda både brudtyll och vanlig tyll tillsammans? Är det någon som ev ska till Stoff och stil snart? Ev behöver jag några meter av deras vita tyll. Jag gifter mig 1 augusti. Gissa om jag känner mig stressad!!!!!!!! ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
|
Vart bor du? Skroten I skene har ju tyll för runt 20lappen metern. Även här i Borås kan man hitta det för det priset.. Hojta om du behöver hjälp.. jag bor i Borås.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
Forumvärd
|
Till en hellång klänning, med en kjol under med ringar i, skulle jag i alla fall ta en 6 meter minst. 3 meter ger vidd och mjukhet till en knälång, om än inte extremt mycket, så en 9 meter kan du säkert klämma i om du vill. Hur du vill göra beror väl egentligen först och främst på hur det ser ut och hur mycket vidd ringkjolen ger. Tyllen ska ju egentligen med den kombinationen mest av allt göra det mjukt, så att man inte märker ringarna under. Se dock till att ringkjolen även har ringar rätt högt upp, gärna strax nedanför stussen, för att få en mer naturligt fyllig form mer än en rak konformad.
Självklart kan du blanda tyllsorterna! Är det dessutom en underkjol så lär det ju inte synas heller. Det är vid få tillfällen det finns ett rätt och fel när det gäller sådana saker och oftast går det bra att göra precis som man vill. ![]() Lycka till med allt! ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
|
Tack för att ni finns!
Inser att jag har räknat helt åt pipsvängen. Tyllen är 3 meter bred och jag köpte bara 1½ tänkte ha slätt upptill. Sedan lägga volanger i två lager med c:a 20 cm mellan. Varje volang blir 75 cm. Puh........
Den här klänningen går till världshistorien, upptäckte en fläck mitt fram så nu har jag lämnat den till kemtvätten. |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
Forumvärd
|
Jag skulle snarare rekommendera att i så fall ta slätt upp till och sedan sy på en volang i den biten och nästa volang i volangen över, och dessutom göra detta i i alla fall två lager. Helst inte ens ta slätt upptill eftersom det då kräver en massa jobbiga extrasömmar då linningen antalgigen lär vara mindre än stussvidden. Satsa hellre i så fall på stussvidden och rynka den sedan upptill där du sätter på en extra-linning om du vill ha det slätt och inte använda resår eller knytning.
Tänk också på att volangen bör vara minst dubbelt så lång som stället den ska rynkas på, helst tre gånger så lång, för att få en vidd som faktiskt håller. Kjolen kommer ju platta till sig _mycket_, dels så fort du får på klänningen över och dels när du arbetar med tyllen och bär kjolen. |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
|
Jag brukar använda en avklippt nylonstrumpbyxa som "linning" så syns det inte genom klänningen!
På denna linning syr jag ett foder som når till fotknölarna om klänningen är hellång. På fodret längst ner syr jag en rynkvåd på 2-3ggr bredden och ca 40cm hög från nederkanten. Ovanför den volangen syr jag en volang som täcker nedervåden och når upp på låret och som bara är 1½ ggr vidden. På så sätt blir det ett bra fall och det blir inga veck eller rynkor igenom! Billigast möjliga tyll brukar jag använda och den ska vara kraftig. Till min modell går det nog åt ca 5m eftersom den klipps på längden och skarvas... |
![]() |
![]() |
![]() |
«
Föregående ämne
|
Nästa ämne
»
Ämnesverktyg | Sök i detta ämne |
Visningsalternativ | Betygsätt det här ämnet |
|
|
Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 21:59.