![]() |
![]() | Nyheter | ![]() | ![]() | Artiklar | ![]() | ![]() | Bloggar | ![]() | ![]() | Forum | ![]() | ![]() | Bilder | ![]() | ![]() | Annonser | ![]() | ![]() | Recensioner | ![]() | ![]() | Länkar | ![]() | ![]() | Kalender | ![]() | ![]() | Medlemmar | ![]() | ![]() | Din sida | ![]() | ![]() | Om... | ![]() |

|
![]() |
#1 |
|
tips,råd till lapptäcke!!
Har blivit ombedd att sy ett lapptäcke till en baby.
Men har aldrig sytt lapptäcke innan(jag någon liten grej i skolan för 200år sedan gjorde jag väl) tar gärna emot tips av er som sytt lapptäcken tidigare! nått jag skal ha i tankarna innan jag börjar??? |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
Forumvärd
|
Om en bebis ska ha täcket kommer det behöva tvättas innan användning för att undvika utslag och även många gånger efter användning. Tvättar du det efteråt kommer tygerna antagligen att krympa olika mycket och resultatet blir vågigt och inte alls lika snyggt lapptäcke. Så, tvätta innan!
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
|
Tvätta det i 60 grader och tumla gärna tygerna om du har möjlighet, halvtorra och häng sen, då slipper du veck på tyget, nästan åtminstone, de är svåra att stryka bort.
Är det mörka färger fäller de gärna och det är bra att få bort det, man kan ha en skvätt vinäger eller ättika i sista sköljvattnet i sköljmedelsfacket. Du bör tvätta i 60 grader bl a för att färgen "fäller ur" bättre då samt att ett babytäcke kommer att tvättas ofta och det behövs 60grader för att få det rent. Även om man har syntetvadd i täcket så tål det 60 grader. även om jag har tvättat tygerna så brukar jag tvätta täcket när det är klart och tumla det så jag ser att det tål tvätten och är riktigt rent från spraylim och markeringspenna innan jag ger bort det. |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
|
Om man är helt nybörjare så är vanliga "bondrutor" enklast att börja med.
Sedan kan man alltid leka lite med mörkt och ljust för att få lite liv i det. Men framför allt VAR NOGA! Då får du ett bättre slutresultat.. ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
|
tack för alla svar!! här ser man hur mycket kunskap det finns där ute.
De här skal bli spännande att se hur detta slutar ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
|
sy lapptäcke
Hejsan!
Du kommer att upptäcka att det är jätteskoj att sy lapptäcken. lättast är att börja med vanliga rutor. När jag syr, så lägger jag kant i kant o ser till att de hörn de olika färgerna möts som blir i mitten av arbetet hamnar där de ska. För ytterkanterna är jag inte så noga med, för oftast skärs de bort. å svårt att förklara. Men om du kollar på youtube, söker på quilt, då kan du se flera filmer på hur man gör. Jättespännande att titta på. MVH Eva |
![]() |
![]() |
![]() |
«
Föregående ämne
|
Nästa ämne
»
Ämnesverktyg | Sök i detta ämne |
Visningsalternativ | Betygsätt det här ämnet |
|
|
Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 00:12.