![]() |
![]() | Nyheter | ![]() | ![]() | Artiklar | ![]() | ![]() | Bloggar | ![]() | ![]() | Forum | ![]() | ![]() | Bilder | ![]() | ![]() | Annonser | ![]() | ![]() | Recensioner | ![]() | ![]() | Länkar | ![]() | ![]() | Kalender | ![]() | ![]() | Medlemmar | ![]() | ![]() | Din sida | ![]() | ![]() | Om... | ![]() |

![]() |
#1 |
|
I vilket forum??
Jag skulle vilja ha tydligare anvisningar i varje forum!
Vad hör till vad? Som det är nu, så flyttas allt till något annat forum, utan att jag får "veta det". Trots att jag "lusläser" och försöker "hitta rätt". Aina |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
|
Många forum är ju självklara; korsetter, väskor, symaskiner lär ju handla om exakt det.
En fin tanke kan ju vara att ha en klistrad tråd med kort instruktion för varje subforum. Titta på Elektronikforumet t ex: Exempel. Här finns en FAQ-tråd som berättar vad som ska avhandlas. Sedan är det fint om moderatorn meddelar i din flyttade tråd att den flyttas pga av ..... nånting .... |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
admin
|
Moderatorn skall alltid lägga en hänvisning i det ursprungliga forumet.
Om du har ställt in så du alltid får epost vid svar i din egen diskussionstråd så hittar du också lätt tillbaks när det skrivs mer, oavsett om det flyttats. |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
|
Nu stod det bara att de är flyttade!
Ingen hänvisning till vilket forum! Nu tyckte jag själv att "jag la mina foruminlägg rätt forum", men tydligen var det inte så!? T ex, jag sökte en Leverantör och la min fråga där. Den vart flyttad till Tyger och Tillbehör! En fundering: Vad hör egentligen till forumet Symaskiner? Enbart frågor om symaskiner, och tillbehör till symaskiner, ska det också läggas där? Som sagt lite funderingar, så jag vet en annan gång, och inte lägger i "fel forum" |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
admin
|
Det verkar som din tråd om var man kunde köpa saxen flyttats utan hänvisning - så skall det inte vara, vi skall påminna moderatorerna.
I Tyger och textiler ser du exempel på hur det skall se ut vid med en flyttad tråd med hänvisning: http://www.sysidan.se/forum/forumdisplay.php?f=14 Det är inte lätt att specificera exakt hur varje typ av inlägg skall placeras, den om saxen tex är ju svårplacerad. Att få en tråd flyttad skall verkligen inte upplevas som att man gjort något fel, det är inget "skäll" - moderatorn agerar bara så att säga bibliotekarie. |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
|
Jag vet att min tråd om saxen kunde vara "svår".
Men jag skrev tydligt, Var kan jag köpa..... Ja, den tråden flyttades utan hänvisning. Min tråd sedan imorse, det står att den är flyttad, men inte vart! Jag trodde att min presarfot hörde till tyger och tillbehör. Nu verkar den finnas i forumet Symaskiner! |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
admin
|
"Svensk bruksanvisning"-tråden?
Det är bara att klicka på den trådrubriken så kommer du till inlägget |
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
|
Pressarfötter är väl ett tillbehör??
|
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
|
Jag tycker inte ämnen ska flyttas om de inte är mer eller mindre solklart felplacerade!
Det finns många gränsfall och tveksamma lägen, och då tycker jag frågeställarens val kan få stå kvar. Moderatorerna behöver inte ta på sig mer jobb än nödvändigt genom att sitta och detaljstyra. |
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
Forumvärd
|
I inlägget kring saxen flyttades den med hänvisning (vilket som forumvärd går att se genom att välja att redigera ämnet och titta längst ner på historiken). Hänvisningen var dock tidsbegränsad och försvann igår kväll efter tre dygn. Är det så att ni vill att hänvisningarna ska ligga kvar längre så går det absolut att ordna. Anledningen till att jag har valt att hänvisa så pass kort tid är att vissa forum, till exempel "allmänt forum" i perioder har haft hälften av alla inlägg på första sidan som hänvisningar.
Anledningen till att jag flyttade på tråden om saxen är att, som jag har tolkat det, så handlar leverantörsforumet om leverantörer i allmänhet, var de finns, vad som har hänt, om de sköter jobbet osv, medan alla trådar kring var man hittar ett visst sorts tyg/provdocka/etc ligger under "tyger och tillbehör". Det var även jag som flyttade tråden om svensk bruksanvisning till några pressarfötter eftersom jag gjorde den bedömningen att trådar kring symaskiner och hur man använder dessa och deras tillbehör i allmänhet läggs under symaskiner. Det är inte jag som plötsligt bestämt att det är det som gäller utan jag har försökt kolla av var folk i allmänhet tycker att saker och ting bör vara. Som sagt så är det inget fel med att få en tråd flyttad. Det är inget hemskt med att ens lägga en tråd totalt fel, än mindre när det mest handlar om en tolkningsfråga. Var inte orolig, vi är alla människor. ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#11 |
Forumvärd
|
Det ska absolut inte detaljstyras, men, det finns egentligen två stycken problem med att inte ligga på en nivå gärna det som görs idag.
1. När inlägg hamnar fel eller väldigt nära fel gör de att det är svårare som medlem att veta var inlägg bör placeras. Det gör att fler och fler inlägg lär hamna på mer och mer felaktiga ställen och det blir svårare att hitta. 2. Sökfunktionen är nästan värdelös om man inte kan begränsa sig till vilket forum man är ute efter och sedan faktiskt få upp de träffar som hör till forumet där. Om jag vill hitta tips om mönsterförändringar för stor byst för korsetter ska jag inte behöva söka i allmänt forum, fritt forum, kläder, mönster och mönsterkonstruktion och korsetter utan kunna klara mig med enbart korsetter. Blir det svårt och jobbigt att söka gör färre det, vilket i sin tur leder till mängder av trådar om precis samma ämne där även svaren upprepas och det blir ännu svårare att hitta det man letar efter. Dessutom riskerar man att missa viktiga svar om ens tråd ligger i fel forum i förhållande till var andra trådar om liknande saker ligger. |
![]() |
![]() |
![]() |
#12 |
admin
|
"Tyger och tillbehör" är onekligen ett lite luddigt namn.
Tillbehör av alla de slag skall kanske ha ett eget forum, många är ju generella och används till många sorters arbete - tex saxar. Tycker det verkar bra att även tillbehör till symaskiner ligger i Symaskiner, det finns det ju så mycket sånt. Forumet kan ju få heta "Symaskiner och tillbehör", lite tydligare då? |
![]() |
![]() |
![]() |
#13 |
Forumvärd
|
"Symaskiner och symaskinstillbehör" eller ditt förslag med en förklarande text tror jag skulle vara bra. Det viktigaste är att det tydligt framgår att det är tillbehör till symaskiner som hör hemma där.
Jag tror att det är för dålig fart för att ha ett forum för varje specifikt tillbehör. Däremot så tror jag att ett forum för tyger och ett forum för "övriga tillbehör" skulle kunna vara praktiskt för att lättare kunna hitta. ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#14 |
|
Jag tycker att det flyttas lite väl omotiverat och konstigt ibland.
Som när tex en fråga på en vanlig symaskin som ursprungligen var inlagd under symaskiner flyttades till overlockforumet bara för att frågan var hur man skulle få till en overlocksöm på den vanliga symaskinen. Eller är det så att om man ska sy en "falsk" overlocksöm på sin vanliga maskin så ska man lägga in den i overlockforumet? Eller så är det bara jag som är förvirrad? Jag gissar att kanske alla har sin egen tolkning om vad som ska finnas under vilket forum och att det kanske då lätt blir snurrigt emellanåt?! |
![]() |
![]() |
![]() |
#15 |
|
MonicaW. Det var just därför jag startade den här tråden,,, det är lite "luddigt" ibland, i vilket forum man ska lägga sina funderingar!
Ibland kan jag också fundera över,,, varför vart den tråden flyttad? Christer: Symaskiner och symaskinstillbehör, låter bra, tycker jag. Det skulle inte heller vara så dumt, med en notering Flyttad tll,, Inte bara Flyttad. Senast redigerad av Dahlia den 2009-03-31 klockan 13:48. |
![]() |
![]() |
![]() |
«
Föregående ämne
|
Nästa ämne
»
Ämnesverktyg | Sök i detta ämne |
Visningsalternativ | Betygsätt det här ämnet |
|
|
Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 23:22.