![]() |
![]() | Nyheter | ![]() | ![]() | Artiklar | ![]() | ![]() | Bloggar | ![]() | ![]() | Forum | ![]() | ![]() | Bilder | ![]() | ![]() | Annonser | ![]() | ![]() | Recensioner | ![]() | ![]() | Länkar | ![]() | ![]() | Kalender | ![]() | ![]() | Medlemmar | ![]() | ![]() | Din sida | ![]() | ![]() | Om... | ![]() |

|
![]() |
|
Ämnesverktyg | Sök i detta ämne | Betygsätt ämne | Visningsalternativ |
![]() |
#1 |
|
Sticka med tre färger - pippimönster
Har läst lite här på forumet om att sticka med flera färger, men blir inte riktigt klok på det. I mitt fall så är det ju vit grundfärg och därefter rött och blått mönster.
![]() Färgerna återkommer vart 19:e varv och då är det varannan maska som gäller i blått resp rött i två varv. Hur hanterar jag det röda och blå garnet på bästa sätt? Blir det till att klippa av och fästa efter varje gång jag stickat de två mönstervarven, eller hur rekommenderas att man gör? |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
|
När det är så pass många varv emellan brukar jag ta av garnet och fästa det.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
|
Jag brukar "ta med garnet" upp när jag sticka med flera färger, endera så stickar jag första maskan med det "medföljande garnet" eller så lägger jag det vara mellan första och andra maskan.
Det blir inte så mycket extra trådar att fästa om man gör så här. |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
|
Jag skulle nog också ta med garnet upp i 19 varv i kantmaskan för att slippa fästa trådar. Lat av naturen
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
|
Jag förstår hur ni tänker, men jag misstänker att det kan bli ganska tjocka kantmaskor om man gör så i det här fallet, eftersom det är två färger som ska följa med, men det kanske kan funka.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
|
Sticka första maskan vartannat v med blått och vartannat med rött. Det borde fungera.
Jag gör aldrig så själv visserligen eftersom jag är snål av naturen. 19 varv är mer än vad som går åt för att fästa (japp, jag är en riktig snåljåp, dumsnål ibland när det gäller garn...) |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
|
Du har nog rätt. Läste lite snabbt och fick det till en färg. Fäst en av färgerna och låt den andra gå med upp.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
|
Och det här med flera färger på räta resp aviga varv, är det samma teknik där också? Jag kör på så att jag har båda garnen runt vänster pekfinger, känns lite trixigt på de aviga varven dock..
|
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
|
Det blir inte särskilt tjock kantmaska, sticka in ena garnet vartannat varv.
Ja, ha bägge garnerna över pekfingret, det går med lite övning. Det är alltid lite knepigare att sticka med fler färger på de aviga varven. Se till så att det aviga varvet inte blir för löst stickat. |
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
|
Att sticka med flera färger är lite trixigt i början. Men övning ger färdighet och envishet lönar sig. Det verkar du ha
![]() Det finns ett litet hjälpmedel att sätta på fingret om man stickar med flera färger. En plasttuta med små taggar på som håller isär garnerna. Om det blir enklare vete sjutton, nä det är nog övning som gäller. |
![]() |
![]() |
![]() |
#11 |
|
Om man har två färger bredvid varandra på vänster pekfinger och stickar varannan maska så är min erfarenhet att de blir lite olika hårt stickade. Vilket märks genom att den ena färgen dominerar. (Märks speciellt om man mitt i byter plats på färgerna.)
"Riktig" fair isle-stickning utförs tydligen med en tråd i var hand. Hur nu det blir jämnare vet jag inte, men det lär tydligen fungera. |
![]() |
![]() |
![]() |
«
Föregående ämne
|
Nästa ämne
»
Ämnesverktyg | Sök i detta ämne |
Visningsalternativ | Betygsätt det här ämnet |
|
|
Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 11:28.