![]() |
![]() | Nyheter | ![]() | ![]() | Artiklar | ![]() | ![]() | Bloggar | ![]() | ![]() | Forum | ![]() | ![]() | Bilder | ![]() | ![]() | Annonser | ![]() | ![]() | Recensioner | ![]() | ![]() | Länkar | ![]() | ![]() | Kalender | ![]() | ![]() | Medlemmar | ![]() | ![]() | Din sida | ![]() | ![]() | Om... | ![]() |

![]() |
#16 |
|
Jag har rosenrot hemma, men använde den bara en kort period då jag var extremt morgontrött. Det hjälpte inte nämnvärt, eller ja, jag blev vaken, men inte uppmärksam så att säga. Skulle föredra ljusterapi så här på vintern, med ljusstarka lampor tända i rummet man är i, så håller man borta tröttheten. (Känt faktum att vintertröttheten kommer sig av att vi får mindre ljus hit i norr.)
|
![]() |
![]() |
![]() |
#17 | |
|
Re: Ja, gör det någon skada...?
Citat:
I ett läkemedel så har man en, i undantagsfall fler, aktiva substanser som man noga kontrollerar under hela läkemedlets livscykel. (från det att det tillverkas till det att hållbarhetstiden går ut). Man kontrollerar också så att alla ingående excipienter inte heller bryts ned eller på annat sätt gör att produkten förändras under livscykeln. Hela kedjan är noga kontrollerad och ofta vet man också hur olika typer av mat eller andra sjukdomstillstånd kan påverka upptaget av den specifika substansen så att patienter kan få korrekt läkemedel och dos. "Naturmedel" har inte denna kontrollen. Tyvärr är själva namnet naturmedel missvisande i det att det i mångas öron låter som att det är naturligt och således inte skadligt. Naturen tillverkar dock några av de mest giftiga ämnen vi känner till. Naturmedel skall för att registreras visa att det inte orsakar skada (det behöver inte visa effekt), men dessa undersökningar är jämfört med ett läkemedelsprogram mycket begränsade. I ett naturmedel ingår dessutom all möjlig "skruffs" eftersom det oftast baserar sig på extraktioner av olika växter, och det är ett långt ifrån exakt sätt att utvinna något på. Man kan inte lika väl som för ett läkemedel förutsäga vilka effekter det kan ha på reproduktionssystemet, dina hormoner, din risk att få cancer etc... Vad är det du har i handen när den där kapseln med oljiga innehållet är två, tre år gammalt? Jag vänder mig inte mot människor som känner sig hjälpta av naturmedel, isåfall är det ju värt varje öre speciellt om man mår riktigt bra av det. Jag tycker bara att man bör vara medveten om att det kan också innebära en risk. Själv äter jag inte naturläkemedel - är jag verkligen i behov av hjälp så vänder jag mig till sjukvården. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#18 |
|
Re: Re: Ja, gör det någon skada...?
[QUOTE]mariatherese skrev:
[B]Tyvärr är ju risken betydligt större att ett "naturmedel" orsakar än oväntad och icke förutsägbar skada än att ett läkemedel gör det. Jag håller med dig till 100 % Naturläkemedel kan tom göra stor skada när den blandas med andra ämnen.] Tom vitaminer ger negativa biverkningar om intaget är för stort. |
![]() |
![]() |
![]() |
#19 |
|
Roligt att följa med i era inlägg!
Mim... vad hette rosenrotsmärket du blev rekommenderad? Köpte du det i hälsokosten? Fick du inga biverkningar - om du nu också tog en starkare dos? Berätta gärna lite mer om du känner att du vill. |
![]() |
![]() |
![]() |
«
Föregående ämne
|
Nästa ämne
»
Ämnesverktyg | Sök i detta ämne |
Visningsalternativ | Betygsätt det här ämnet |
|
|
Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 20:38.