![]() |
![]() | Nyheter | ![]() | ![]() | Artiklar | ![]() | ![]() | Bloggar | ![]() | ![]() | Forum | ![]() | ![]() | Bilder | ![]() | ![]() | Annonser | ![]() | ![]() | Recensioner | ![]() | ![]() | Länkar | ![]() | ![]() | Kalender | ![]() | ![]() | Medlemmar | ![]() | ![]() | Din sida | ![]() | ![]() | Om... | ![]() |

|
![]() |
#1 |
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
|
Jag har också gammal tråd. Den är inte ett dugg sämre än nyare tråd av bra kvalitet. Däremot så finns det ju dålig kvalitet av både ny och gammal tråd. Det är nog kvaliten det hänger på.
Jag tror att det är lite annat med känsligheten hos rayontråd...så man kanske ska specificera vilken tråd som kan få "åldersproblem" Bomullstråd av bra kvalitet håller nog "hurlänge som helst" Tänk på alla gamla kläder som borde ramla sönder om just tråden skulle vara en färsksvara... |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
Forumvärd
|
Ja men kläder brukar man väl oftast förvara i garderoben så så konstigt är det inte att de inte faller sönder efter många år om det nu är just mörk förvaring som är nyckeln till hållbarhet.
Nedbrytningsprocesen måste väl ändå vara fruktansvärt långsam dock. Det här är så intressant tycker jag, jag har aldrig läst materiallära och sådannt så sådanna här diskussioner är oerhört lärorika! |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
|
Nog är nedbrytningsprocessen långsam. Se bara bockstensmannen, hur gammal var inte han med kläderna på
![]() Nä det är försäljningstrick och inget annat. Mjölk är en fäskvara det kan jag ta men inte tråd av bra kvalitet. Säljer dom dålig tråd så ok, då är det väl färskvara måhända ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
|
Ja bara trams att tråd åldras.
Jag har trådrullar efter min farmor från 40-50talet helt ok. Sen till förvaring. Mörk (främst solljuset), svalt och fritt från luft (ask/påse) säger man ju. Tänk på att tråden förpackar sig själv (utom yttersta lagret då) både mörk och utan luftpåverkan. ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
«
Föregående ämne
|
Nästa ämne
»
Ämnesverktyg | Sök i detta ämne |
Visningsalternativ | Betygsätt det här ämnet |
|
|
Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 22:34.