![]() |
![]() | Nyheter | ![]() | ![]() | Artiklar | ![]() | ![]() | Bloggar | ![]() | ![]() | Forum | ![]() | ![]() | Bilder | ![]() | ![]() | Annonser | ![]() | ![]() | Recensioner | ![]() | ![]() | Länkar | ![]() | ![]() | Kalender | ![]() | ![]() | Medlemmar | ![]() | ![]() | Din sida | ![]() | ![]() | Om... | ![]() |

|
![]() |
#1 |
|
jag ber om ursäkt jag skummade igenom och missade det. I göteborg hade det nog inte varit lugnt. en klasskompis till mig var nästan döv, men inte helt, villket givetvis gör det lättare men dte var inga problem. men som sagt jag har ingen koll på stockholm..
|
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
|
Diskrimineringen och problem vi döva har, har så gott som alltid inte med själva hörseln att göra, hur mkt man hör. Utan att det beror på det som kommer kring. Oftast är det vi teckenspråkiga döva som diskrimineras. Tänk dig ungefär att ha en person i klassen som kan ett annat språk och har absolut inga möjligheter att lära det allmänna språket och behöver då tolk.
En liten fingervisning. När vi pratar om döva så pratar vi om teckenspråkiga personer (oavsett grad av hörselskada). När vi pratar om människor som kan höra lite eller åtminstone kan prata med rösten och höra lite, antingen med hörselrester eller med hjälpmedel så brukar vi benämna dessa människor som hörselskadade. Många hörselskadade kan också teckenspråk, men när det är ljudspråket som kan användas ibland, då är det hörselskadade som gäller. Då blir det lättare att förstå vad som pratas om. Jag önskar att fler tog till sig det här och använder orden på samma sätt. Och en annan sak, dövstumma finns i princip inte (mkt mkt få som har båda handikappen dövhet och stumhet). Nej jag vet att ni inte använt ordet, men det finns fortfarande människor som använder ordet vilket är väldigt obegripligt. Vem som helst som träffat på en hop döva småbarn inser att ljudnivån är väldigt hög... |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
|
Hej tack för du förklarade utförligare...
Men jag kunde inte svara, för jag jobbat i 28 timmar i rad i helgen nu... först nu läste jag era mess. PS döv som jag kan jobba i 28 timmar i rad non-stop, precis som hörande. Det är så tung psykiskt belastning hos personalen. II PS... En ung dövkille som jobbar på H&M på Södermalm. Han kommunicerar bara med penna o papper när hörande kunder som vill ha hjälp i butiken... Vid personalmötet får han ha "gratis" tolk så länge. Zopika... Jag förstår att du missat, ingen fara, det blev så offtopia.. som du läste varför det blev så, för en tjej som frågade mig hur det gick med kursen, men jag fick förklara va som hänt. Helt ur spåren juh... I GBG - skolan, på receptionen, de som hade nåt bättre kunskap om hur man hanterar med att fixa antagningen och se till tolkkostnad dvs tolkcentralen i GBG skötte och kontaktade väl för tolkcentralen försökte lösa med det. Skolan väntar tills det blir ordnat. Men receptionen på skolan i sthlm skötte inte o inte såg till... Dom såg till att jag inte får med i platslistan. Därför kunde tolkcentralen inte undersöka saker vidare. Det handlar om okunskap hur det funkar så här. Jag tycker personligt att det är dåligt system som Sverige har. Det ska vara "direkt från statet" system som fixar med kostnader, inte så som skolor som ser till o fixar.. för det finns risk t.ex. mitt fall. |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
|
Måste flika in lite personligt där, roligt med att det jobbar en döv kille hos H&M i Stockholm. Min drömjobb är nämligen att jobba i butik! (och får alltid veta att nej det är omöjligt eller jättesvårt, till och med av min egen sambo och närmaste)
Men om han kan så kan jag också. Oj, ursäkta för att det blev lite personligt nu. Tillbaka till dig, Addes. Om skolorna är ordnade av samma företag båda i Stockholm och i Göteborg kanske man ska gå vidare och fråga varför det är så olika? Det är verkligen dumt och klumpigt gjort av dem i sthlm att försöka slingra sig på det sättet att "glömma bort" så att du dröjs och stängs ut. Det här måste uppmärksammas. Kanske kontakta tidning? Men ja det beror förstås på om du vill gå ut i tidning. Inte alltid man vill göra det. ![]() Och precis som du säger, döva kan jobba precis lika bra eller dåligt som hörande, alla är unika och olika, och skillnaderna beror på personen själv inte pga dövhet. Ibland jobbar döva bättre om personen är ensam döv och inte pratar med kolleger (kanske ointresserade kolleger), då blir man mer koncenterad. Men också tråkigare i längden... Men nja det gäller ju också andra, t.ex. människor med helt olika intressen eller kultur... Ja, precis, om invandrare med annan kultur och språk får jobba så ska döva också kunna få jobba. Precis samma sak. Självklart menar jag inte jobb där hörseln är ett krav men de jobben är ganska få faktiskt när man tänker efter. |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
|
Att var döv skall inte var ett hinder i något aveseende. Jag har haft döva kunder och det har för mig som hörande aldirg varit ett hinder. Papper och penna fram om inget annat funkar.
Stå på dig Addes, du har rätt till din utbildning även som döv. |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
|
Tua,
Ja, men jag överlever det ![]() ![]() Men jag måste leta efter en annan skola som jag kan tänka mig att gå dit, men vill att det ska leda till bättre o fortsättningskurser som tillskärarakademi har bra kurser. Jag är lite tveksam där med folkuniversitetet. |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
|
Folkuniversitet är "under" tillskärarakademin. Det är bra för människor som vill lära sig någonting nytt, men inte bra för människor som redan kan saker, och vill ha papper. Ja, det är i alla fall vad jag förstått och jämfört i Göteborg.
Men vissa går först på folkuniversitet och sen går vidare till "bättre" utbildningar. |
![]() |
![]() |
![]() |
«
Föregående ämne
|
Nästa ämne
»
Ämnesverktyg | Sök i detta ämne |
Visningsalternativ | Betygsätt det här ämnet |
|
|
Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 10:27.