Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler
Gammal 2008-08-29, 23:24   #1
Joger Joger är inte uppkopplad

Pfaff 1222 - Kan maskinen sy jeans?

Hej jag är ny här, kille. Jag hittade tyvär ingen recension kring PFAFF 1222.

Bild: http://www.performansmakina.com/2_el/3.jpg

jag planerar att köpa PFAFF 1222 imorgon.
Maskinen ska klara det mesta, men står inget om jeans?

Kommer den att tåla att lägga upp jeans bla utan att jag ska behöva oroa mig?

Jag har ingen precis prisuppfattning om vad ett bra pris på sånna maskiner. Självklart kan det variera beroende på skick.

MvH
Joger är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-08-29, 23:28   #2
Addes Addes är inte uppkopplad

Hej!
Ja, du ser till att köpa nål för jeans. Inte typ universal nål
Addes är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-08-29, 23:31   #3

Okej, låt oss säga att symaskinen är tillräckligt bra för jeans och annat. men det är nålen som är avgörande för ett bra syresultat.

Tack.
Gammal 2008-08-30, 00:44   #4
Addes Addes är inte uppkopplad

Jag känner inte till Pfaff's funktion.

Jag har janome hemma... Det heter Janome Easy Jeans. Det är mkt starkt o man kan sy/trä upp till 6 jeans lager
jag beställde den från England för det är mkt billigare än hemma

Senast redigerad av Addes den 2008-08-30 klockan 00:49.
Addes är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-08-30, 00:52   #5

Låter bra, googlade runt o kollade din jeans-symaskin, rikigt maffigt.

Anledningen till att jag fastnat just för PFAFF 1222. Är priset på 800:- pengarna går till välgörenhet.

Jag har bara läst positiva egenskaper hos märket PFAFF men inget om modellen.

Maskinen ska andvändas till för en ungkarl som mig, laga kläder bla jeans o annat praktiska saker som behövs fixas.

Hoppas att den klarar det mesta.
Gammal 2008-08-30, 04:02   #6
ichigo ichigo är inte uppkopplad

Jag är med på en pfaff grupp (som samlar gamla pfaff-maskiner) och de är lyriska över maskinen. Bland de första som har övermatare. Så dessa maskiner har kombinationen av att vara gammal gedigen arbetshäst och att vara "modern" nog att ha övermatare.

Men jag vet inte om den klarar jeans. Om du vill kan jag fråga de i gruppen. Eller gå med själv, du hittar den här: http://groups.yahoo.com/group/oldpfa...ec=group&slk=1

Om du INTE köper från en symaskinsbutik som reparerar maskiner så se till att testa maskinen. För oavsett hur bra maskinen än är så kan den vara trasig eller oservad om man köper från annan ställe typ secondhand, loppis, välgörenhetsbutiker etc. Ja, testa alltid före köp. Priset på 800 kr är lite väl högt om det är från typ loppis/välgörenhet. Loppisar, secondhand etc brukar ha lägre pris (och testade av folk som egentligen inte vet hur symaskiner ska funka, och kanske bara kör så motorn funkar eller bara ser "ja den syr raksöm, ok". Kanske du kan pruta lite. eller ja, TESTA TESTA TESTA noga. Eller be om att få köpa på öppet köp om den är dålig.

(jag har haft dålig erfarenhet med att köpa beg maskiner från loppisar, secondhand, etc, men lysande erfarenhet med att köpa en servad från sybutik med garanti)

Senast redigerad av ichigo den 2008-08-30 klockan 04:09.
ichigo är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-08-30, 12:26   #7

Hittade nån tysk ebay sida, där stod det att den klarar att sy med jeans o läder.

Jag var där idag på second hand, tog med mig trasiga jeans och sydde några lager, provade lite.

Det gick bra att sy. men att lägga upp i 4-6 lager blev för tjockt för att sy. man kanske kan höja den "sy metallen"? Men motorn/symaskinen klarade igenom fint.

Den är dessutom nyservad, killen som jag snackade med verka kunna sin sak. Jag kan principt ingenting och har inget att gemföra med.

Jag bad dem att skriva in mitt namn, nr för att hämta den på Ons. Kommer bli min första symaskin. Är jag inte nöjd så kan jag alltid försöka sälja den eller ge bort.

Tack ichigo för dina råd.. Det går inte att pruta på sådant ställe, bra & beg i örebro, är inte som på myrorna eller en privat loppis försäljare. Jag ska se om jag kan få öppet köp.

Nu återdetstår bara att lära mig den ädla konsten att sy.
Gammal 2008-08-30, 13:04   #8
ichigo ichigo är inte uppkopplad

Jag förstår om de inte kan pruta, men bra om du kan begära öppet köp. Testa inte bara med jeans, utan med andra tyger du kommer sy i. testa också olika sömmar. Testa sy i tunna tyger, det visar hur maskinen klarar av att sy olika sömmar. (sömmar blir allitd bättre på tätare/tjockare tyger)

Men så långt verkar det vara ok? Om motorn klarar av att sy så tjockt så är det ok. När du för in tjocka lager så kan man på många maskiner hålla upp spaken för pressarfoten lite hårdare så blir den temporärt högre för att man ska kunna föra in tjockt med lager. På vissa maskiner kan man också lämna in på service och be om att få pressarfoten ännu högre. Men det funkar bara på vissa maskiners konstruktion. Och kan visserligen riskera att det blir sämre tryck när man syr i tunanre tyger.
ichigo är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg Sök i detta ämne
Sök i detta ämne:

Avancerad sökning
Visningsalternativ Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 22:19.