Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler
Gammal 2008-03-28, 08:17   #1
Garntrassel Garntrassel är inte uppkopplad

Syr en klänning

Hej!

Jag håller på att sy en klänning efter en beskrivning.
Och nu har jag fastnat.

Det står: Klipp till och pressa mellanlägg på infodringsdelarna. Sy ihop dem så att du bara har öppet vid mitt bak.

Jag förstår det som att jag skall klippa till infodringsbitar och pressa mellanlägg på dem.
Sen skall jag sy ihopa dem på något sätt...
Vad menar de med "öppet vid mitt bak"
Garntrassel är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-03-28, 08:25   #2
JohannaSoreke JohannaSoreke är inte uppkopplad

Det är förmodligen hals-infodringen du ska sy! och då har du väl knäppning/dragkedja bak?
JohannaSoreke är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-03-29, 16:17   #3

Här är ingen hals på den.
Det är en tubklänning.
Men det är väl runt om då som jag skall sy men inte just där dragkedjan går.
Gammal 2008-03-29, 17:40   #4

Just det!

Tanken slog mig när jag tryckt iväg meddelandet att det finns olika överdelar!

Men som du förstod så är det upptill som det behöver vändsys med infodring!

Ibland syr jag fast infodringen före jag syr sidsömmen för att enkelt kunna lägga ut eller in om man ändrar lite i storleken. (vissa kläder har en tendens att krympa i garderoben!) Eller om man vill låna ut till en större/mindre person!

Dessutom brukar jag overlocka infodringen så det inte blir tjockt (om man syr dubbel vikning) eller fransigt (Sicksack...) i ytterkanten.
Och så brukar jag sticka fast sömsmånen där man sytt ihop tyget mot infodringen så ser man inte "skarven" eller vad man ska kalla det utan infodringen kryper liksom bakom och plagget ser "helt" ut! Hoppas du fattar! Eller så kunde du redan det!!
Gammal 2008-03-30, 15:02   #5

Hehehe om jag skall vara ärlig så är detta mitt första klädesplagg som jag syr över huvudtaget.
Jag kan inprincip ingenting.
Att jag ens fått ihopa klänningen någotsånär och att den följer mina former är ett under i sig

Okej jag har suttit och funderat och tittat på mönsterpappert halva dagen idag, för att lista ut om det bara är i överkanten som det skall vara mellanläg.
Eller om det var över hela bysten ner till midjan.
För jag tyckte det var så mycket mellanlägg som man skulle köpa enligt beskrivningen.
Och eftersom jag inte kan så mycket fattar jag heller inte så mycket.

Sen funderar jag, behövs det verkligen?
Tycker klänningen sitter så tajt på mig ändå.
Och jag är inte storbystad så.
Gammal 2008-03-30, 17:31   #6

Ibland fodrar men hela "livet" och pressar på mellanlägg på det för extra stadga. Men som du säger så behövs det inte om tyget faller bra ändå och om man har kropp för det!

Jag brukar gärna fodra och försöka dra åt så jag får lite figur och ska det vara riktigt flott kan jag sy i kanaler i sömmarna och lägga i "korsettfjädrar" så man slipper veck vid fläskgroparna...
Själva klänningen är aningen större än fodret då och hjälper till att få snyggare fall.
Har man dessutom inga axelband eller riskerar att "tappa" klänningen behövs oxå den stadgan!

Infodringar brukar sitta där man vill ha en snygg kant: hals, ärmhål, rygg, ja där det behövs. Även vid kragar kan man sy fast infodringar så man döljer sömsmånen och "tvingar" kragen att hålla formen. Och de kan vara olika stora beroende på hur "säkert" de ska hålla sig kvar. Smala infodringar kan ibland vilja krypa fram och då kan man behöva fästa dem lite tex vid sidsömmarna. Ibland kan man ha extra smala infodringar och sy fast med en stickning 1½-2 cm in som "band" både mot rätan eller mot avigan. Allt för utseendets skull.
Gammal 2008-03-30, 17:43   #7

Okej ja här är två modeller för denna klänningen, och man kunde ha korsettfjädrar med.
Men eftersom jag vill kunna röra mig också så tror jag det räcker med foder bara.
Om jag tycker den blir för lös vid överkanten så provar jag lägga mellanlägg.

Annars så har jag ju till nästa klänning

Tackar så mycket för hjälpen och dina tips, nu är jag ett strå vassare och klokare
Svara

Ämnesverktyg Sök i detta ämne
Sök i detta ämne:

Avancerad sökning
Visningsalternativ Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 21:59.