![]() |
![]() | Nyheter | ![]() | ![]() | Artiklar | ![]() | ![]() | Bloggar | ![]() | ![]() | Forum | ![]() | ![]() | Bilder | ![]() | ![]() | Annonser | ![]() | ![]() | Recensioner | ![]() | ![]() | Länkar | ![]() | ![]() | Kalender | ![]() | ![]() | Medlemmar | ![]() | ![]() | Din sida | ![]() | ![]() | Om... | ![]() |

![]() |
#1 |
|
![]() Tänkte höra med er erfarna här inne vad fördelarana med en overlockmaskin är?
Har sett att många pratar om coverlocks också, vad är skillnaden. Syr för tillfället allt på vanlig maskin men tänkte köpa en overlock, är det någon idé när man bara hobbysyr? |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
|
Ska iväg så jag hinner inte svara, men om du söker i forumet så får du svar på dina frågor.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
|
Jag skulle inte kunna leva utan min overlock! (så som många av oss säger!)
Fördelarna är många: * Den klipper av kanten snyggt när man syr ihop plagg. Det blir liksom "köpe-utseende" på det hela! * Det går mycket fortare att sy ihop plagg med den och * man kan "fålla" tunna tyger med bara overlocken och allt går som sagt fortare och blir snyggare! * man slipper ju både sy raksöm och sedan sy sicksack eller vara så noga när man klipper eftersom den gör det själv! * sömmen blir elastisk (om man vill) och går därmed inte sönder när man gör plagg i tex trikå * Man slipper knöliga fållar i tjocka tyger eller i tunna eftersom man slipper vika två gånger utan kan overlocka o sedan bara köra en raksöm! Jag kommer inte på allt nu men man ångrar ALDRIG en overlock! (Om den är bra!) Cowerlock är lite överkurs och man kan klara sig bra med de dekorsömmar som finns på en vanlig maskin eller helt enkelt med tvillingnål. MEN det går ju inte att komma ifrån "proffsutseendet" med en cowerlock. Det finns kombinerade overlock/cowerlockmaskiner och jag är själv ute efter en. Jag fick rådet av min symaskinsbutik att Huskvarnas var bökig att ställa om och att Pfaff eller Singer var enklare och Singer var bäst men jag har ännu inte sett dem i verkligheten! Man vill ju inte att den bara används som det ena eller det andra. Då är det billigare att köpa enbart overlock! |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
|
Glöm inte att tygkanten verkligen innesluts i sömmen i motsats till sicksack. En fördel när man syr i tyger som lätt fransar sig.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
|
Just det!
Vid ett tillfälle skulle jag klä om några stolar i handvävt ull och det var lögn att klippa i då det skulle bli ovävt igen med en gång! Då "klippte" jag med overlocken och vips så hade jag fina rutor till sitsen och inga garnhärvor som det riskerade att bli utan! Jag sydde alltså runt det som skulle vara sitsen och klippte inget i förväg... Perfekt oxå när man ska klippa i frotté! som annars har en tendens att "snöa" i det oändliga! |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
|
Jag bara älskar att sy i trikå och då tycker jag att en overlock är överlägsen. Snygga sömmar som håller och inte spricker. Å så går det fort att sy med en overlock då den syr fort och man får både raksömmen och sicksacken i ett svep.
|
![]() |
![]() |
![]() |
«
Föregående ämne
|
Nästa ämne
»
Ämnesverktyg | Sök i detta ämne |
Visningsalternativ | Betygsätt det här ämnet |
|
|
Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 19:05.