![]() |
![]() | Nyheter | ![]() | ![]() | Artiklar | ![]() | ![]() | Bloggar | ![]() | ![]() | Forum | ![]() | ![]() | Bilder | ![]() | ![]() | Annonser | ![]() | ![]() | Recensioner | ![]() | ![]() | Länkar | ![]() | ![]() | Kalender | ![]() | ![]() | Medlemmar | ![]() | ![]() | Din sida | ![]() | ![]() | Om... | ![]() |

![]() |
#1 |
|
Masktäthet
Jag ska sticka en mössa, mönstret är i Angorina Lyx med sticktäthet 26 m/10 cm på stickor 3,5.
Garnet jag köpte heter Kitten Mohair 19 m/10 cm på stickor nr 4, Angorina Lyx säljs ju inte längre. Tror ni jag kan använda Kitten Mohair och sticka med stickor 3,5? Jag tänkte höra först om någon provat innan jag provstickar lat som jag är. I affären sa de att man stickade med tunnare stickor när man stickade mössor än när man stickade plagg så det hon trodde det skulle gå bra med det här garnet men så började jag tänka! och det ska jag väl inte göra kanske!!! |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
|
Hej.
Jag tror inte att det kommer att funka tyvärr. 19 m på st 4 och du ska ha 26 m på st 3,5. Tycker det låter som det skiljer för mycket.. Jag hade nog försökt med ett tunnare garn... Lycka till! |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
|
Antagligen får du fler maskor per dm om du tar tunnare stickor, men jag tror inte du kommer upp i 26 jag heller.
Så då återstår att du minskar antalet maskor på mönstret. (Står det lägg upp 26 maskor så lägger du istället upp ... 21? det är här en provlapp är bra.) Men kolla beskrivningen först. Stickar du en mössa ingår det antagligen att man ska minska antalet maskor enligt ett system när man kommer upp mot slutet. Då är det bra att ha antalet maskor jämnt delbart med antalet minskningar. Det tråkiga är att det sägs att mohair är mer eller mindre omöjligt att repa upp. |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
|
tack, då får jag väl knalla iväg och byta garnet eller leta ett annat mönster.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
|
Njae...
Vad händer om du följer beskrivningen maskmässigt för en mindre storlek? Antag att ditt huvudmått kräver att du ska följa M-storleken. Om du då stickar S-storleken vad gäller maskorna (och M-storleken vad det gäller cm-anvisningarna) så kanske det fungerar ändå. |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
|
det finns bara en storlek på mössan. Jag har ett annat mönster också för angorina lyx, där är det 24 m/10 cm för stickor 3,5, det finns bara en storlek på den mössan också.
Har letat mönster på nätet, på Sandnes garn som säljer garnet, Kitten Mohair, så kommer man inte in på sidan men Drops har ett med silkealpacka som som stämmer med 19 m/10 cm, så kanske det går att använda. Jag har ingen lust att köpa något nytt mönster, de är ju svindyra. |
![]() |
![]() |
![]() |
«
Föregående ämne
|
Nästa ämne
»
Ämnesverktyg | Sök i detta ämne |
Visningsalternativ | Betygsätt det här ämnet |
|
|
Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 12:53.